Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Jiell

ni som har ankarspel i fören...................

Rekommendera Poster

Lite fundering, ni som har ankarspel fram, backar ni in på gästhamnarna eller har ni bara dom när ni ligger på svaj? Det torde väl vara bättre med ankaret i aktern?

Har inte sett många i sommar som backar in på bryggor, själv gör jag det men då bara på hemmabryggan

Skön båthelg  Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skön båthelg!

Här vräker regnet ned . . .

Fast det hade ändå inte blivit båt denna helg, då vi har en stor festival i Edet.

Jag har inget ankarspel, men hade ett ankare i fören i fjol. Detta använda jag två gånger vid svaj. Satte inte dit det i år. Ligger ofta på kryssarklbubbens bojar, och då är ankaret i vägen. Och ligger jag på svaj, så är det enkelt att kasta ankaret från aktern, och sedan gå fram med linan och binda fast i fören.

Kan inte backa in, då jag har dävertar som hänger ut 1 1/5 meter bakom båten, annars skulle jag nog göra det lite mer ofta i gästhamnar, dock inte i naturhamnar, med tanke på drevet!

Så investera dina pengar i ett ankarspel i aktern, tycker jag.

//Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grymt bra med ankarspel i fören för att ligga på svaj i en vik och bada i några timmar.

Ligga i hamn så är det ankare i aktern som gäller för 9 av 10 båtar.

Så det är upp till ditt båtanvändade som får avgöra saken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har elektriskt ankarspel i fören och en manuell winch till akterankaret.

Ankaret i fören använder jag till svajliggning (men då även akterankare, främst för att stabilisera så man kan rikta in tv-antennen men också som extra säkerhet).

Backa in vid brygga är inte aktuellt för min del då jag har en c.a. 3,5 meter lång och 1,5 meter bred dinge stående på badbryggan (aktern på dingen står på badbryggan som är c.a 2,6 meter bred) så jag kan inte kliva av via aktern utan att först sjösätta dingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ett ankarspel i fören och ett i aktern. Det i fören använder vi bara vid svaj/badankring utan landförtöjmig. Men då är det mycket bra eftersom man alltild ligger med näsan med i vindögat...

Senast ändrad av Reine | 04 september 2009 | 07:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...