Leotor 0 Postad 28 Augusti , 2009 Nu ni! Vem har förklaringen till det här: I veckan trailade jag ner min båt till Råå, och sjösatte. På den sitter en Mariner fyrtaktare från 2002, femtiohästars. När jag vred om startnyckeln så gick startmotorn runt, men motorn startade inte , så jag slog ifrån tändningen. Då drog startmotorn vidare i ett par sekunder. Sak samma vid nästa försök, men då drog startmotorn vidare utan nyckeln i låset, i kanske fem, tio sekunder. Vid det tredje försöket drog startmotorn inte runt - i stället kom det ett högt hummande ljud från motorn, som inte slutade. Ut med batterilådan, av med kabeln, och då blev det tyst. När jag sedan rörde med kabeln vid batteriet halvminuten senare small det till och slog gnistor. Sak samma när jag provade igen. Jag funderade på att tilta upp motorn manuellt och köra hem, men snackade först med en annan sjösättare, som ville kolla hur det låg till. När jag sakta förde kabeln mot batteriet för att visa hände - inget! Det gick att lägga på kabeln igen. Och sedan startade motorn snällt, och gick som ett urverk ute på sjön. Jag startade och stannade vid ett halvdussin tillfällen, men inget strul. Idéer, någon? Leotor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 28 Augusti , 2009 låter ju onekligen som någon form att att startmotorn kärvade, solenoiden? överslag i tännplattan, täningslåset för dom som inte vet bläcken inuti kasnke hadde bräntihop lite, efter som starten gick när du inte hadde myckeln i, hadde den stått på land länge innan så va det nog bara en kärvande solenoid i startmotorn, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leotor 0 Postad 28 Augusti , 2009 Åh - solenoiden! Jag tänkte att problemet kanske hade med tändningslåset att göra, men det är så klart att solenoiden kan förstås ha kärvat oxå. Vi hade varit på semester och innan dess hade vi haft skitväder varje helg, så hon hade nog inte varit i sjön på en åtta-tio veckor. Bra tips - låter rimligt! Tack! Leotor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser