Terrafobica 68 Postad 28 Augusti , 2009 Jag har en 3,6 meters gummibåt som är klassad för 15 hk. På den har jag en tiohästars Mercury. Nu ska gummibåten köras tillbaks till försäljaren för att åtgärda farbikationsfel och under tiden så får jag låna en jolle av en klubbkompis, det är en Pioner 235 som är klassad för 4 hk. Företaget som ska fixa gummibåten ligger på andra sidan Årstaviken i Stockholm och ungefär dryga sjömilen bort. Jag hade tänkt ta den lånade jollen på släp och sedan lyfta över motorn på jollen och i sakta mak ta mig hem igen, det ska väl ändå inte vara några problem i bara några knops fart, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 28 Augusti , 2009 Jollen du får låna är väl ingen gummijolle eller? Då är nog största problemet att den är rank och blir baktung , men sitter du inte längst bak och kör så borde det nog fungera- förutsatt att du tar det lugnt. En 4-hästare kanske väger 12-15 kg och en 10 hk väger väl ca.35 kg om vi pratar 2-takt-annars kliver ju vikten på en 10 hk iväg uppemot 45 kg. Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 28 augusti 2009 | 15:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 28 Augusti , 2009 Kan inget om jollar, har aldrig haft någon själv. Den jag ska låna står just nu i jolleskjulet. Men det är nog som du säger, de är ranka och det blir nog baktungt med en motor på 38 kilo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 28 Augusti , 2009 Har sett en pioneer jolle i den storleken med rattstyrning, på den sitter det en 15Hkom jag inte sett helt fel. Går somm ett skollat, men då sitter man längst fram i båten. Med en rorkultsförlängare (eller en lång arm) är det nog inga problem även i högre hastigheter, båten lär ju klara vikter på upp mot 150kg i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 28 Augusti , 2009 Skulle tro att motorn kan hamna väldigt nära vattenytan. Har en Pioner 8 (föregångaren), den är inte speciellt hög. Funkar bäst med elmotor tycker jag... Ta det väldigt försiktigt om du provar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 29 Augusti , 2009 Har också en pioner 8, men har en 3,5 hästars 70-tals motor på den. Den går fint med den, ca 4,5 knop bara man sitter i mitten av båten. Annars tar den in vatten baktill. Men det skulle vara roligt att pröva med en 15 hästars motor... Bara det inte är för stora vågor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser