Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Rolandhs

Spinnare nedhal??

Rekommendera Poster

Hej alla

Har hissat spinnare för flera år sen under kunnig ledning och har nu en egen båt (ballad) tänkte få upp spinnakern men hittar inget nedhal?? Fallet, upphal och blocken längst akterut finns. Hur trimma bommen i rätt höjd??

Det följde också med en genakker som aldrig varit hissad, finns inget bra hals fäste (furlexrulle ivägen) ideer och förslag mottages.

/ Roland

Senast ändrad av Rolandhs | 27 augusti 2009 | 22:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kan justera genom att ha en lina från sittbrunnen via ett block som sitter midskepps i tex manttågstöttan till ytterligare ett block, genom detta sista block går sedan spinnaker skotet.

På så sätt belastar du inte heller stöttorna när du går högt i vind om du spänt ner lovartsskotet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På fråga A svarar jag fixa till ett nerhal.
Det är inget svårt.
Växla det gärna till 1:2.

På fråga B svarar jag skaffa en löstagbar peke.
Finns säkert hos Benns m fl.
Annars kan du ju skaffa en fast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa hävdar att man inte behöver något nedhal till spinnakerbommen... På min båt finns det inte heller något nedhal och förre ägaren tyckte att det blev mycket lättare att jippa utan nedhal... Smakfråga? Om man suggar ned lovartsgajen till spinnakern så hålls den ned ganska bra även utan nedhal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På fråga A håller jag med till fullo.

På fråga B svarar jag med en motfråga. Spinnbommen är väl så lång att den sticker fram framför båten när du har den på däck eller i alla fall har den lågt? Borde väl funka att halsa genackern i den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går men det är stor chans att den går sönder, då belastningen blir kraftigre och annan vinkel, tro mig jag har testat.(Huvudet med pinnen går lätt sönder.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill ha full kontroll på spinnbommen och skulle inte vilja vara utan nedhalet. Jag körde utan nedhal och med suggor i början. Men efter några rejäla broachar i 16 sekundmeter under Lidingö Runt 2009 med en spinnbom som reser sig med knäckt spinnbombeslag som följd så har jag monterat nedhal till spinnbomen. Mitt fäste till nedhalet i däck sitter ca en meter framför mastfoten. Detta gör att man kan hålla fram bommen med nedhalet när man pre-feed'ar spinnens halshorn innan sättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...