zippit 0 Postad 27 Augusti , 2009 Jag skulle behöva en liten finger visning på min Johnsson 90 hk. Eländet är svårstartat. Man brukar få mala 5 min innan den startar. Tveksam till att den får tillräckligt med bränsle. Hur funkar choken? jag antar att det är den lilla modulen som siter till vänster uppe på förgasaren. Har en liten ratt på reglaget men inget tycks hända när jag vrider på den. Jag pumpar fram bränsle med pumpen på slangen men tycker inte heller att denna känns riktig. Första cm som en svamp och sedan stum. Vore tacksam om någon kunnd hjälp mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zippit 0 Postad 27 Augusti , 2009 Ett litet tillägg är att väl igång så går den bra lite hög tomgång men annars bra i alla hastigheter. När man kört den varm så startar den bara man tittar på nyckeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 28 Augusti , 2009 har samma problem med min motor men efter att jag använt startgas för att få igång den i nedre förgasaren så går den igång på ett kick, så prolemet är att han inte suger tillräckligt, men prova med startgas och kolla om det går lättare då, så vet du om det är bränsle relaterat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 28 Augusti , 2009 Vet inte hur det är med din Motor,men är det inte så att du skall trycka in Startnyckeln för att Choka/Prima ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomtomdj 0 Postad 28 Augusti , 2009 Japp, på min Johnson skall man trycka in nyckeln vid kallstart för att få chock... MEN då blir oftast motorn sur och ännu värre. Har märkt att man får pumpa bensin blåsan stenhård för att motorn skall starta bra, vid halvpumpad blåsa går det segt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zippit 0 Postad 28 Augusti , 2009 Motor och reglage är nytt för mig så det måste jag hem och kolla upp. Det kan ju inte se ut att vara så för då borde jag ha upptäckrt det. Körde Yamaha innan och då var det en vipbrytare nedanför till detta endamål Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zippit 0 Postad 28 Augusti , 2009 Pinnade hem på lunchen och kollade. Visst det går att trycka in nyckeln ca 2 - 3 mm. Men man ser inget hända på motorn. Fast det kanske det inte ska? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 28 Augusti , 2009 Hej, lyft av kåpan så att du ser/hör. När du trycker in nyckeln så skall el-choken dra. Du hör då ett klick. På mina 2 Johnsson/ Evinrude har starten gått effektivast med bara choke kort stund på kall motor, alltså in med nyckeln, starta, släpp direkt. Gasreglaget för start ställer du upp en liten bit innan du försöker starta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 28 Augusti , 2009 ja ta av kopan, sitter troligen en solenoid på sidan av förgasarna, den ska gå till länkaget som sitter närmast luft boxen å när du trycker på nyckeln så ska den dra i länkaget å choka, gör den inte det så är det nått knas mä den, då kan du prova att choka manuelt geom att dra i länkaget själv, på min motor fins det en liten spak på länkgaget så man kan göra det manuelt, kolla även i filterkoppen till soppan, är den tomm? pumpa på blåsan, se om inte läcker där så motorn tar in luft, jag pumpar aldrig på min blåsa, bara chokar till så startar den, funkar änu bättre efter pumpbytet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 28 Augusti , 2009 Rör inte ihop det för mycket nu. Trådskaparen har aldrig Chokat/Primat motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 28 Augusti , 2009 Det är ju därför den inte startar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 28 Augusti , 2009 Jo,det var ju ungefär så jag menade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zippit 0 Postad 28 Augusti , 2009 Tack alla för hjälpen men nu är problemet löst. Det gick inte att choka pga att solenoiden kärvade. När den väl släppte så startade den med detsamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser