Bull_ 0 Postad 27 Augusti , 2009 Jag har båten i ett långgrunt område där det finns många smågrund jag kör på titt som tätt. Det skaver en hel del på kölen och skulle vilja skydda den på ett bra sätt. Båten är drygt 5m lång öppen plastbåt. Ingen dyrgrip men vill inte hålla på att plasta upp kölen varje säsong. Jag funderar på att metallsko kölen för att skydda den. Kanske ett rostfritt plattjärn längs hela kölen? Innan jag skaffar materialet och gör jobbet vill jag snabbkolla om någon vet om det finns något dylikt på marknaden?! Plattjärnet borde ju vara lite skålat för att sitta bra... Tips någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 28 Augusti , 2009 Har sett en produkt som hetter KeelGuard och den verkar funka bra och är enkel att installera också.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 28 Augusti , 2009 Min båt är försedd med en kölskena i stäven. Enligt förra ägaren gjordes jobbet av en smed, som måttpassade och bockade till själv efter båten. Känns tryggt eftersom det håller för ganska hårda smällar (även om den inte har kommit till användning ännu, pepper, peppar... ). Annars är väl just Keelguard en ganska smidig och lättmonterad sak som skyddar bra mot lättare skavsår och även bryggstudsar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 28 Augusti , 2009 Jag funderade på Keelguard för några år sedan när jag hade styrpulpet. Kruxet då var att man själv måste beställa från USA, utan att ha sett den i verkligheten: http://www.keelguard.com/ Dessutom är jag osäker på om det går att bottenmåla Keelguard. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 28 Augusti , 2009 Båten är drygt 5m lång öppen plastbåt. skriver du så jag antar att den har utombordare? Då är väl ändå det största problemet att motorns går i / propellern skadas? Eller kanske har du en modell med en mindre köl under, som går ned lika långt som motorn? I så fall fungerar nog inte Keelguard så bra. Vilken båtmodell är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bull_ 0 Postad 28 Augusti , 2009 Jag har ingen aning om båtmodell. Har köpt den begagnad och säljaren hade köpt den av en lokal båtbyggare för 25år sen. Slänger däremot med en bild. Jag är lite inne på att sko hela kölen med ett rostfritt plattjärn på ca 40x3 mm. Jag tänkte försöka limma dit plattjärnet och därefter eventuellt plasta in det. Jag är inte så sugen på att skruva såpass mycket under vattenlinjen särskilt inte när jag vet jag kommer köra på undervattensgrund. Jag kör på stlörre eller mindre grund var annan till var tredje tur. Jag tittade lite på keelguard och är inte sugen att köpa till det priset. Ska jag ha längs hela kölen hade det kostat nästan så mycket jag gav för båten... Motor och prop har klarat sig ganska bra. Jag har den upptiltad nästan så mycket att propellern är ytskärande. När jag kommit ut på djupare vatten ställer jag ner motorn i rätt läge igen. Jag kör inte mer än ca 4knop på det grunda. Visst, kan köra långsammare men det är under 1m djupt en halv distans rakt ut men måste ha styrfart och det blåser ofta en del. Senast ändrad av Bull_ | 28 augusti 2009 | 13:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser