Kaveh 0 Postad 27 Augusti , 2009 Som rubriken lyder. Jag ska iväg till helgen och kika på en Maxi 77 -74 och en birdie 24 -81. Jag har mycket svårt att bestämma mig så jag vänder mig till er! Båtarna är i ganska likvärdigt skick och utrustningen väger ganska jämnt, dock fler och nyare segel på birdien men innombordare på maxin. Kanske bör säga direkt att -Ja, jag har tänkt att segla så mycket som möjligt och inte gå för motor. Men det är ju trots allt smidigare i hamn under blåst med innombordaren. Har jag förstått det hela rätt? Birdien seglar bättre men är trång i sittbrunnen och låg i ruffen medans maxin är viseversa.? Det är min första säsong som seglare så jag har inte bestämt mig om vad jag föredrar. Tacksam för svar samt tips på vad jag bör kika extra noga efter gällande de båda båtarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 27 Augusti , 2009 Har ingen åsikt om Birdie 24 då jag inte känner till den så väl, men Maxi 77:an kan jag. Tänk framförallt på att Maxi 77:an genomgick många bra förbättringar från -75 och framåt varför en 74:a är mer svårsåld. En inombordare är såklart kanon under motor, men det kostar mycket i reparationer med en inombordare i förhållande till inköpspriset på en sådan gammal båt. Är motorn från -74 har den ju 35 år på nacken!!!! Är inte de tidiga Maxi 77.orna utrustade med bensinmotor? Diesel kom väl -75!! På en Maxi 77:a ska du ha tireods, förhoppningsvis har en tidigare ägare monterat det, annars gör du det själv om du bara är lite händig. Jag rekommenderar gärna Maxi 77:an då jag tycker det är en kanonbåt att börja med, mycket båt för pengarna, men jag skulle aldrig köpa en före -75 (om jag inte skulle ha den till ren kappsegling, de tidiga har lägre vikt m.m) och jag skulle inte köpa en med inombordare med tanke kostnad för reparationer eller än värre motorbyte. Mitt tips är att lägga till lite extra pengar och köpa en från -75 eller senare För mer info om ändringar på 77:an kolla på denna sidan (ändringar genom åren) http://www.geocities.com/Augusta/Fairway/1679/ Lycka till med ditt båtköp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaveh 0 Postad 29 Augusti , 2009 Jaha då äger man en Birdie 24 då. Tack för ditt inlägg ang. maxin. Var och kolla på den men det va inte mycket att hänga i granen. MVH Kaveh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser