Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
rgsson

Segla Alpha med genua?

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som har erfarenhet med att segla genua med sin Alpha? För och nackdelar? Enligt SRS är LYS:et med genua.
Vanten sitter ju nästan ända ute vid relingslisten. Är mantåget ivägen? Tar man sämre höjd på kryssen än med kryssfocken som man skotar innanför vanten (kanske dum fråga...).

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade Alpha för många år sedan då min far hade en (SWE 26). Peter Norlin ritade Alphan från början med enbart fock, precis som Expressen. Men Albin Marin ville inte sälja båten utan genua, därför blev det som det blev.

Vi kappseglade mycket och seglade ofta med fock i stället för genuan. Vi lät dock sy upp genuan med lite underkurva på akterliket och kunde därmed skota in den mellan vanten. Det gick dock åt en gubbe på fördäck för att hjälpa till vid slagen.

Med en 110% fock bör man dock klara sig bra ner till ganska lätta vindar. På semestrarna hade vi aldrig genuan med oss.

Med focken tar man säkert lite bättre höjd, i alla fall om det är en överlappande fock. Man slår betydligt snabbare.

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just det frågan handlar om lite; Skall man hosta upp slantar för en genua när man kan klara sig hyfsat med 110%-focken? Jag gissar också att det är ett ganska litet vindområde som man verkligen behöver genuan i.

Nåja, har precis beställt en ny 110%-fock, så det kommer nog att bli roligare att segla nästa säsong trotts att jag är utan genua. Jag får väl sätta spinnakern lite oftare på branta bogar istället. Glad

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag köpte en 110 procentare från Boding för 4-5 år sedan och jag kan säga att den räcker långt. Genunan, som är orginal och natuligtvis sliten, ligger för det mesta hemma i garaget.  

post-10008859-1394236113,6271_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...