Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gäst Johan.Eklund

Svall vågor

Rekommendera Poster

Gäst Johan.Eklund

Varför har så många så svårt att hålla fartbegänsningarna på sjön.Har min båt i nordreälv (patrickssons),där många stora och mellan stora båtar passerar ligger i 10-12 knop och drar upp en jä..la sjö så man måste hålla i båten för den inte skall skadas.Där gäller 5 knop inget annat .Tack till er som visar hänsyn.Johan.Eklund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Har åkt i Nordre älv själv några gånger o det e som du skriver, man ligger i några knop extra vikket gör att båten gräver sej ordentligt ner i aktern, vikket ger stora svallvågar, nestan bättre att plana ut båten då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg fören ut mot vågorna är mitt förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan.E

Skall jag flytta hela bryggan med 30 båtar.Det är faktist en baåt hamn med ca 100 båtar.J.E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker nästan dagligen i Nordre Älv och jag håller med dig - väldigt många forsar förbi Kornhall i för hög fart. Har noterat att 5-knopsskylten som man möter när man kommer uppifrån Kungälvshållet är nästan helt överväxt av sly och lätt att missa inne i all grönskan. Skulle föreslå litet röjning där så att skylten åtminstone syns. Kanske kan det hjälpa litet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst calle

Alltid tråkigt med svallvågor och folk som inte accepterar hastighetsbegränsningar. Ett annat problem är de som saktar in men som inte släpper häckvågen och därför ändå drar med sig vågorna. Stanna och vänta tills häckvågen försvunnit är min melodi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det till stor del är en kunskapsbrist. Jag har en känsla av att många inte tycker det är konstigare att köra lite för fort på sjön än på land. Inte för att det inte är förenat med ökade risker att köra för fort på land men det är ju ändå så att den direkt ökade skadeverkan är större när man kör båt när det gäller de ökade svallen. Personligen så tycker jag att det verkar som att många inte har koll på sina båtar hur de fungerar menar jag, varför dra av när svallen blir större? Då tycker jag nog att det är bättre att de blåser på i planingsfart med relativt små svall som följd. Någon skrev att det är viktigt att släppa häckvågen, håller helt med, återigen är det en kunskapsbrist jag tror många helt enkelt inte förstår/vet att de skall göra detta. Jag har hoppas att jag har fel när det gäller kunskapsnivån hos många båtägare men jag är rädd för att jag inte har det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sjötrafikföreskrifterna står klart och tydligt att man inte får riva onödigt stort svall. Med det menas att om båten gör onödigt stort svall vid 5 knop och hastighetsbegränsningen är just 5 knop är det bara att hålla ÄNNU lägre fart! Snacket om att det är bättre att ligga i planingsfart bara för att minska svallet köper jag inte (och definitivt inte sjöpolisen heller) Hur bråttom har folk när de är ute och semestrar??? De bästa /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger i en ganska stor insjö med många fritidsbåtar. Där har vi problem med några större båtar som drar väldiga svall. När man ligger fint vid en ö kan de dyka upp runt hörnet i full spruta och vinkar glatt. Har hänt fler än en gång båten har hamnat halvvägs på land. Jag känner personerna ifråga och har pratat med dem. Men de bara skrattar och säger att man får skylla sig själv när man ligger jämte farleden. Problemet är att på vårat sjökort är det utritat farled ta mig faan nästan överallt. Så var ska man ligga? Vilka skyldigheter har man när man kör i farled och det ligger båtar överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag blir osäker på din fråga. Finns det farleder i insjöarna bortsett från Vänern? Ligger du vid en farled får du helt enkelt se till, och det är din skyldighet, att förankra båten fullgott. Att inte ta hänsyn till farleden är som att inte ta hänsyn till nordlig vind när man ankrar på nordlig sida om en ö. Förmodligen kommer ett ärende som detta inte upp i tingsrätten, utan justeras av försäkringsbolagen, och den som ankrat otillräckligt kommerantagligen att få betala! De bästa /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...