Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
florodoltarzan

Snål motor till en DC 21?

Rekommendera Poster

Tjena,

Jag håller på och kollar runt på 21-fots DC-båtar men har problem med att hitta en med en bra motor. Jag skulle verkligen uppskatta all input jag kan få gällande detta. Vilken motor rekommenderar du och varför?

Mina krav på motorn/båten:

Jag vill ha en inombordsmotor pga tyngden och stabiliteten som bidrar med till båten. Jag är ute efter en förbrukning på max 1 liter/sjömil (gärna 0,8 i marschfart) som går att marscha runt 20-25 knop med och som har tillräckligt bra acceleration för att dra wakeboard etc. med, och som kostar mellan 80 000-130 000 kr. I och med att jag åker mycket på höst/vinter så är även driftsäkerhet ett måste.

Till att börja med så verkar det sitta V8:or i väldigt många 21-fots båtar, och av annonserna att döma och de efterfrågningar som jag har gjort, så drar de minst 1,2 men gärna 1,5 och uppåt vilket gör dessa motorer helt ointressanta.

Mer eller mindre samma förbrukning verkar gälla för V6:orna vilket jag tycker är lite märkligt. Visst, jag förstår att det är mer vrid i 8:orna vilket kanske gör att de går snålare, men varför väljer man i så fall en V6:a? Om någon har tips på snåla V6:or så vore jag mer än tacksam.

De båtar jag har hittat som inte är för trötta (dvs inte gamla B20 och dylikt) men som ändå verkar ha bra bränsleekonomi är 4:or på minst 150 HK, och de är alla rätt gamla. Görs det inga nya 4:or på över 150 HK längre, och i så fall; varför inte?

De gamla motorer med tillräcklig kraft för att trycka upp en 1,5-tons DC i planing utan att det tar en förmiddag som jag har hittat är:

MerCruiser har en 3,7-liter 4:a på 165 hk (3,7 LX) som jag har provkört - men dessa motorer verkar ökända för att läcka olja, så även denna. Däremot så var det ruggigt bra tryck i motorn och den hade inga som helst problem att trycka upp båten i planing väldigt fort, dessutom kändes det som att båten gick väldigt lätt. Är det någon som har ytterligare erfarenheter av denna motor?

Volvo Penta 171c (16-ventiler) är en annan motor som körupplevelsemässigt är väldigt fin tycker jag (jag har en kompis som har en sån i sin Flipper 640 och den går kanon), men de VP-mekar jag har pratat med säger att det är den sämsta motorn som har gjorts pga att om kamremmen går, vilket den tydligen ofta gör, så blir det svindyrt. Någon som har ytterligare tankar gällande denna motor?

VP 151 verkar däremot vara en väldigt bra motor, jag baserar detta på samtal med tre olika VP-mekar där alla rekommenderade denna motor. Problemet är bara att den inte verkar sitta i särskilt många båtar, i alla fall inte i 21-fots klassen.

Stort tack för alla svar som jag hoppas ska komma :).

//Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft och kört ett antal båtar med fyrcylindriga motorer.

Draco 2000 med b20 gick snålt men var väldigt trött och seg med last.

Flipper 640 med vp151 den va okej men ingen raket med last, väldigt snål på bensinen.

6.3meters daycruiser av okänt  märke med ny 3.0 mercruiser var nog den bästa av dom fyror jag haft toppade 30knop med hygglig accelration och bra bränsle ekonomi.

Nu har jag en volvo b30 rak sexa i en fjord 21 weekender den är väldigt slö och trög upp i plan men toppar 27 knop, drar betydligt mindre soppa än vad ryktet säger.

Den båt jag haft som jag trivts bäst med körmässigt är en fourWinns 205 med 225hk Evinrude.

Toppade mellan 43-45knop marshade cirka 28 med behaglig bränsle åtgång.

Åkte senast i helgen i en Bella 7500(liknar flipper760) med en volvo fyrcylindrig som hette 250.

Förvånande bra accellration och toppade dryga 27knop samt förbrukade cirka 65 liter på  dryga 60 distans trots blåsväder.

Min personliga slutsats är att ska jag byta båt får den hellre ha för stor motor än för liten även om det tar lite mer bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...