Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Slokis

Bra Daycruiser för maxpris ca 150 000 kr

Rekommendera Poster

Inte för att var otrevlig eller för att det tillför nått i konversationen. Men rätt ska vara rätt :)

För i annonsen så är Båten från 1992 och sen så har dom bytt motor 2002.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jodå,nog kan jag ordna bilder,köpte denna i stholm,nu finns den en bit från ö-vik.

vill du veta mer kan vi ju höras via mail,jag tror jag lagt ca 30000 i vår så mekaniskt är den kanon,men det finns jobb för att få den i toppskick,de beror på en själv!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Uttern D55 (samma modell som 5500DC fast något nyare) och brukar sova över i den ibland. Två personer upp till 180cm är inga problem...längre än så däremot är nog inte att rekommendera om man vill ha det bekvämt.

Personligen skulle jag precis som flera skrivit satsa på en båt med 4t-utombordare för bränsleförbrukningens skull. En amerikansk båt med V8 och 250hk är nog ingen som vill betala sopparäkningen för i dessa dagar. Borde ju på sikt ha dåligt andrahandsvärde ockå eftersom ju bränslepriserna bara kommer att öka i framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Så härligt att många engagerar sig. Jag tar tacksamt emot alla tips!

Nu har jag varit och provkört en Four Winns 195 Freedom, utombordare. Motorn var från 2000 och funkade utmärkt, såg i princip ny ut. Båten hade inga större fel utöver att akterspegeln hade två sprickor på vardera sidor om motorn. När man ryckvis trimmade upp motorn gungade akterspegeln lite. Samma sak när man körde, då kunde man se att motorn gungade lite.

Kan man göra något åt en akterspegel? Vad kostar det i så fall? Var gör man det? Vad händer om man inte gör något?

Tacksam för svar

/novisen Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lätt att bli för ivrig när man hittar en båt man gillar. Här är antagligen ett typexempel Jag skulle säga köp inte den båten, om inte priset är väldigt lågt.

Det finns två alternativ till varför akterspegeln ger sig på en båt med u- bordare. Ett av dom har vi berört tidigare, röta. Det andra är att båten är eller har varit övermotoriserad och hårt körd. Kan naturligtvis var kombination av dom bägge.

Åtgärda, ja visst allt går att fixa, om det är röta så måste akterspegeln skäras upp innifrån ock plyfan bytas ut. Detta jobb kan man göra själv om man är lite händig. Vad jag förstår så är du tjej och tjejer brukar inte vilja ligga och slipa glasfiber, visst finns undantag och du kanske tillhör dom, vad vet jag. Men har man ingenstans att hålla till och är ensam så blir det lite besvärligt.

Kostnad och lämna bort, svårt att säga men dyrt lär det bli. runt 25000 grovt räknat.

Detta måste åtgärdas, akterspegeln blir bara svagare o svagare. Hela notortyngden hänger ju där så det är bara att tänka vad som till sist händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt utförliga svar! Och nej det stämmer, jag är inte sugen på att slipa glasfiber Tungan(gillar i och för sig att lära mig nya saker men vill nog inte pyssla med det jag inte kan något om själv första gången). Hade i så fall lämnat in båten för att fixa akterspegeln.

Båten finns på Blocket och kostar 110 000 kr.

http://www.blocket.se/stockholm/Four_winns_195_freedom_23265433.htm?ca=11&w=1

Så inte särskilt blodigt. I övrigt är den i bra skick. Men jag vill heller inte förhasta mig och göra ett eventuellt dåligt köp. Jag har ingen brådska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten såg ju rätt så fin ut på bilderna, går säkert att pruta mer han har ju sänkt den en gång redan och skriver bvsa.

Ring till ett varv/marina i närheten där du bor och få en prisuppgift på akterspegeln pruta sedan bort det på priset. dock bör man vara lite misstänksam om skadan beror på hård körning/ för stor motor, kan finnas andra dolda fel i skrovet

Men som sagt det finns ju andra båtar.

Gå in på www.boatlife.se där finns en jäkla massa kunskap ang motorbåtar, du måste regga dig, kostar inget. det forumet är nog bland det bättre just nu. om vi pratar motorbåtar.Maringuiden är ok men boatlife är inriktat på motorbåtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På 4wins 205 sitter oftast en 175are    ...så en 200hp på en så liten båt , njaaa!?!?!?!?!

-Tveksamt, är dagens ord :-D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes, du har helt rätt. Det blir inte denna båt. Ringde igår och sa tack men nej tack.

Jag letar vidare. Kom gärna med tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

kanske jag missat något i tidigare inlägg?! men varför vill du ha en utombordare?det är ju betydligt dyrare försäkring och större stöldrisk...?

Själv har jag en four winns sundowner 205, v8. hel soffa bak och en stor solbrits ovanför motorn, perfekt båt för mej iaf!Glad

mvh Lina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollar både på inom och utombordare. Helst vill jag ha en inombordare just pga stöldrisk på motorn och för att jag kan få en ordentlig solbädd. Cool Men hittar jag en utombordare i ypperligt skick, med bra motor, rätt pris och upplägg på sittbrunnen så kan jag tänka mig det också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej. jag tycker du ska titta lite på windybåtarna som är lite äldre typ 76 och nyare. du får mkt båt för dom pengarna om du hittar en som är ordninggjord samt att det är en grymt bra sjöbåt. 22 dc 23 dc 24 dc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj va kul! En båt jag inte tittat på tidigare. Å snygg var den också! Tack för tipset! Hittade en på Blocket som såg fräsch ut fast utan särskilt mycket information.

http://www.blocket.se/stockholm/Windy_22_Sport_22681074.htm?ca=11&w=3

Vad ska man tänkta på när det gäller Windy 22 dc? Hur stor bör motorn vara, vilka byten ska helst va gjorda etc.

Tack på förhand

/nybörjaren (som faktiskt gått skepparexamenutbildningen, bara båten som saknas nu...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en del av min prio är en öppningsbar framruta .

De ska gå lätt att landa vid en ö eller en brygga.

Fundera på't .... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ville bara tacka för allt engagemang och alla båttips! Glad

Nu har det äntligen blivit affär och jag har köpt en Nimbus 21 DC. Motor, limpor, drev etc är helt nyrenoverat. Riktigt bra pris fick jag också. Motorn är nyservad och vinterfixad av verkstad och de hade bara lovord om båtens skick och hur motorn gick. Känns superkul!

Det som behövs fixas är nya dynor ute och nytt ruff och durk golv. Några idéer på material? Durkplywood (randig m vitt) eller teakplywood?

På klädseln funderar jag på champagnefärgat, material vet ej ännu, kanske konstläder? Kanske med en grå och blå rand.

Härligt med lite fix för vintern. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

får gratulera till att du inte köpte nått amerikanskt skit utan en riktig kvalitetsbåt istället Glad

Du kommer märka skillnaden den dagen du skall sälja den. Har du inte gett överpris för den så lär du lätt få igen pengarna.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...