Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Slokis

Bra Daycruiser för maxpris ca 150 000 kr

Rekommendera Poster

Hej kära båtfantaster,

Jag är på jakt efter en fin daycruiser för max 150 000 pix.

Viktigast är att båten är i bra skick med bra motor men jag vill också gärna ha ett värdigt soldäck och soffa bak. Är ju trots allt tjej... Cool Det ska gå att sova två pers även om båten förmodligen främst kommer användas för dagsturer. Inte hard top för det är fult. Jag kommer kryssa runt i skärgården med den.

När jag kollat runt på blocket är det ofta Nimbus 21/22 DC, Wellcraft Excel, Sea Ray av olika slag och Chaparral som jag fastnar för. Oftast är årgången runt 95-2000 för att det ska vara ekonomiskt gångbart. Är dessa båtar bra måntro? Jag har ingen koll på motorer, limpor å allt vad delarna heter men är noga med att inte köpa skit och vill gärna lära mig. Finns ju några på Blocket nu som jag gillar rent stilmässigt, men är det bra båtar till bra pris? Vad ska man tänka på?

Chaparral:

http://www.blocket.se/skaraborg/Chaparral_2350sx__94_23165394.htm?ca=11&w=1

Sea Ray 220 SR (vad står SR för ?):

http://www.blocket.se/stockholm/Sea_Ray_220_SR_Svensk_Sald_ny_motor_23105196.htm?ca=11&w=1

Wellcraft Excel 20: (osäker på om snubben ingårFlört, ful färg men billg för att ha ny motor kanske):

http://www.blocket.se/dalarna/Wellcraft_Excel_20_NY_MOTOR_22615226.htm?ca=11&w=1

Wellcraft 21 Excel:

http://www.blocket.se/vasterbotten/Wellcraft_21_Excel_DC__98_22856225.htm?ca=11&w=1

Nimbus 21 DC:

http://www.blocket.se/goteborg/Nimbus_21_dc_22469765.htm?ca=11&w=1

Jag är tacksam för all feedback jag kan få.

Skeppåhåj!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi börjar med motorn så är det ett plus om den är färskvattenkyld dvs havs/sjö vattnet passerar ej motorn utan via en värmeväxlare. Detta sparar motorn från att rosta upp inifrån. Även enklare att vinterkonservera.

Akterspegeln är ju en svag punkt på många lite äldre båtar, finns en träförstärkning inplastad och har fukt trängt in där så kan det vara röta, inget kul att åtgärda.

Nimbus 21 är en nyare variant av Coronet 21 dc gjorda i samma skrov form. kan vara värt att titta på en Coronet kanske, skrovet är extremt sjövärdigt.

Annars så fär man nog ganska mycket båt för pengarna i dom amerikanska varianterna. Men se upp för risiga maskiner och drev där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På 10är gamla båtar och äldre, finns alltid en risk att motorn/drev går sönder på ett eller annat sätt!  Lika bra du räknar in den utgiften , har du tur så händer inget , och så finns dom som har otur :-)

Om du tänker så här .. om jag bara vill läggar 150'' köp då hellre en båt för 100'' och sitt på dom 50'' OM ?? något händer , eller man kan lägga en del på uppdateringar på drev och motor , inte så dumt heller :-)

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade satsat på en lite nyare båt med utombordare för att slippa en massa onödiga utgifter tex en Uttern 5500 Dc. Finns en gäng på Blocket. Bara att pruta på!

http://www.blocket.se/goteborg/Uttern_5500_DC_23227386.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/blekinge/Uttern_5500_DC_23014173.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/blekinge/Uttern_5500_DC_Exclusive__Mariner_135_hk__98_22368181.htm?ca=15&w=3&last=1

post-10008838-1394236083,2088_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ska hon kunna få ett vettigt soldäck med en utombordare?

Antar att det är nåt sånt här du menar med soldäck?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra tips! Jag ska nog ta med mig en motorkunnig vän när jag väl ska provköra.

Ska kolla in den där Coroneten också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kommer det sig att en tio år gammal båt går sönder oftare än en tio år gammal bil?

Jag har en liten buffert på ca 30 000 kr som jag kan använda om något skulle hända med båten.

Vad skulle du förslå för båt då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Preciiiiiis! Det där soldäcket är ju helt perfekt! Men antar att en sån där schysst båt inte går för 150 000 pix...

Ingen som kan något eller har någon av de båtarna jag kollat ut på Blocket?

Antar att det finns lika många åsikter som människor även bland båtägare, men vore bara kul att höra hur folk tänker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slokis,

Det är en Mariner 135 hk 2-takt med förgasare. Försök hitta en Uttern 5500 DC med 115 hk 4-takt eller 115 hk Optimax (direktinsprutad 2-takt utan förgasare - snålare). 135 hk Optimax funkar OK på en Uttern 5500 DC också men 150 hk kan nog bli i mesta laget. Mindre motor än 115 hk på en Uttern 5500 DC skulle jag inte välja, många finns med 90 hk men det blir allt lite segt med en så liten motor.

Kanske köpa den här Uttern 5500 DC utan motor (och pruta lite):
http://www.blocket.se/blekinge/Uttern_5500_DC__99_utan_motor_23254010.htm?ca=7&w=3

Sen försöker du leta rätt på en begagnad Suzuki DF140 4-takt, DF115 4-takt, Mercury 115 4-takt, Mercury 115-135 Optimax, Yamaha F115 4-takt, Honda BF115-130 4-takt så har du ett fint ekipage.

Exempel:
http://www.blocket.se/kalmar/Mercury_115_EFI__04_23226517.htm?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Mercury_115_OptiMax_20314271.htm?ca=7&w=3

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, tack för tipset! Ska åka iväg och kolla på en Uttern 5500 dc för att se om den känns för liten eller inte.

Har du någon koll på four winns? Finns ju en del såna med utombordare på Blocket som ser fina ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där Uttern kommer kännas brutalt liten att sova i om du är längre än 150 cm.

Hade nog satsat på något amerikanskt från 21 fot och upp. Bayliner, Sea Ray e.t.c.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, jag är 165 cm. Sea Ray är nog min favorit. Hade en sån i familjen när jag växte upp och den var både snygg, sjöduglig och krånglade sällan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Slokis!

Jag har en sådan här båt själv Stingray 195 CX och är mycket nöjd med båten och utseendet, främst soldäcket med tillhörande badbrygga och stege.

Var nyss ute en -06 länge för runt 180k, kanske lite mycket, men då får du en mycket nyare båt.

Här kommer en annons så du får se hur den ser ut, det dyker upp bra erbjudande då och då, brukar kolla av marknaden av egenintresse. :)

Gick inte infoga, men sök på stingray 195 cx på blocket

Mvh

Senast ändrad av Mutto | 28 augusti 2009 | 11:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja...ett sånt soldäck är helt perfekt. =)
Där spenderas många timmar.

Dessvärre är det inte en sån båt du är ute efter i övrigt då det är en Bowrider, den är öppen i fören och har inte någon övernattningsmöjlighet. Se bilden jag bifogar hur en Bowrider ser ut i fören.

Om du verkligen vill ha ett bra soldäck så är det främst jänkare och främst de med hel motorlucka du ska ha, med inombordare förstås, så du även får en hel badbrygga i bak.

Det finns väldigt många, om inte flest, med två fåtöljer vid sidan av en motorkåpa...det tycker jag själv är en dålig lösning. Då är också framstolarna back-to-back istället för snurrstolar.

Du verkar ha samma krav som jag och då är det en sportinredning du vill ha. Två snurrstolar och en hel soffa i bak med ett soldäck bakom det. Därefter en badbrygga längst bak.

Hade du varit ute efter en Bowrider så hade det kunnat bli affär...för jag går i funderingarna att skaffa nåt mer fiskebåts-liknande. Flört

post-10005627-1394236083,661_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där ser ju jättefin ut! Jag har ju en liten buffert på 30 000 så då kanske jag kan köpa en lite dyrare och nyare båt istället som förhoppningsvis inte får en massa motorkrångel.

Hur är kvalitén på Stingray skulle du säga? Något speciellt man ska tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, såg att det var en bowrider du hade och jag vill ju kunna sova över... Fast soldäcket var ju najs.

Jag gillar inte heller när det sitter en motorkåpa mellan två baksäten och när det är back-to-back.

Va bra då har jag fått ett namn på vad jag vill ha, alltså sportinredning.Glad Snurrstolar och soffa, helst med möjlighet att sätta upp bord i mitten, badbrygga och soldäck ska det vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den heter sportinredning på Glastron-språk... vet inte vad det heter hos Sea Ray osv...om de ens har den inredningen. Det är väldigt ovanligt att se den i annonser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

När jag köpte min -05 stog dollarn lågt och jag fick min billigt. Tyckte det var mycket båt för pengarna och jämförde med massor av liknande båtar/märken som ofta var mycket dyrare, även amerikanska.

Fartresurserna var bra för den lilla motorn 39 knop, motorn har funnits länge men sitter på många andra båtar. Jag kan inte avgöra om de 0,8l/distansen i annonsen stämmer då jag sällan sträckkör. Många säger juh att en förgasarmotor är lätt att meka med, behövs inte massa datorer och styrprogram. Jag kör ofta ut och lägger mig på soldäcket, antingen skavfötters med tjejen på däcket eller ligger en i soffan så blir inga soppamätningar. Däcket badbryggan och tillhörande stege är väldigt fint byggt och används ofta.

Sovutrymmet är inte stort, men räcker lätt till två, finns läslampor och den öppningsbara luckan(syns framför rutan på bilden) så man inte får cellskräck :).

Om jag ska nämna något negativt om båten som har ett omtalat mycket bra skrov så är det skrovet :). Jag hade den förut utanför Halmstad där det var öppet hav rakt ut och det gick inte köra så fort det blev lite sjö/vågor. Nu har jag den i en insjö och behöver aldrig anpassa mig efter vinden:), så den gör sig nog bäst i stor insjö eller i en skärgård.

Finns styvutrymme i fören där man sover eller under soffsitsen, bra ankarlåda längst fram i fören, där jag får plats med stort bra ankare.

Tycker alla förtöjningshållare sitter bra och är lätta att komma åt.

Båten väger endast ca 1100kg var jag minns, så kan trailas med vanlig bil.

Bra med mugghållare och ett litet fack för mobiler och dylikt. 12V uttag för kylbox.

Kommer inte på mer nu, men det står ganska utförligt vad som ingår om du väljer 195 cx och kollar på företgasannonser på blocket.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men då vet jag att jag inte kan svänga mig med ordet sportinredning i stort, utan om jag köper en Glastron.

FlörtJodå, visst finns det en del båtar av denna typ. I alla fall på Sea Rays. Vi hade precis en sådan sk sportinredning på familjens Sea Ray.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för utförligt å bra svar. Glad

Låter som en båt som skulle passa mig alldeles utmärkt. Ska se om jag inte kan hitta en jag kan provköra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kan inte låta bli att göra lite reklam för Windy 22DC. Snabb å snygg norskt kvalitetsbygge med stort soldäck och övernattningsmöjlighet för 2 pers!! En DC med rätt stuk och mycket känsla, kräver dock en hyfsat stark motor, se till att du får en med sötvattenkylning. Vi har en 69:a med motor merc 4,3 från 2001. Lite bilder finns i mitt fotoalbum. Lycka till!

Mvh,

ErikLXIV

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, hur gammal är den, skick på motor etc.

Finns den på blocket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag är nybörjare på detta område men några reflektioner slog mig då jag läste om båten du ska kolla på, kanske några av alla proffs på denna sida kan bemöta detta, ja så får jag se om mina funderingar är någolunda rätt Skäms!

Är inte en V8 på 250 hk ett monster till motor som dricker en hel del soppa? Är det inte också så att det kan bli attans dyra och krångliga reparationer då detta monster börjar strula? Har säljaren problem att få båten såld då han har gått ner så mkt i pris och beror detta på att det inte är en så atraktiv modell? Om så är fallet kan det ju bli svårt för dig att sälja den för en hyfsad peng senare, vad vet jag?! Har du tänkt att traila båten någon gång? I så fall, vad väger pjäsen, får du dra den med ditt körkort? Båten saknar gångkapell, något du kanske vill ha då det soliga vädret plötsligt slår om till regn och rusk. vad kostar det dig att i så fall fixa ett sådant?

Ja, det där var bara några funderingar som kanske är helt galna, men som sagt, bemöt mig gärna så lär jag mig själv en del också!

mvh/Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är en 1990 årsmodell,sötvattenkyld,alla tänddelar bytta samt limpor, olja osv.Har väl utvändigt skavanker men man ska ju våga andvända den,raka rör men kan tysta ner den om så önskas.en mycke fin trailer ingår som man kan sjösätta den med en volvo.hamnkapell.

ruffen måste åtgärdas,inga dynor där samt de känns ofräsht om man skall sova där,man vill ju ha de mysigt!

post-10005268-1394236086,4436_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter lätt oseriöst om man kallar en 7 år gammal motor för ny. Förövrigt ser båten fräsch ut till vettigt pris och Sea-Ray är kända för sin höga kvalitet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...