ciaraud 31 Postad 26 Augusti , 2009 Finns det någon som har erfarenheter av kortvågsradio. Något att tänka på inför köp (kurs, jag vet). Erfarenhet av någon som funkat bra och inte varit så dyr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 26 Augusti , 2009 Nu har jag ingen koll på marina modeller eller erfarebheter, utanför detta så är Kenwood snygga och väldigt bra modeller. Icom har ju modeller som kanske uteseende och storleksmässigt passar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Augusti , 2009 Bra fråga Ciarud. Vi har funderat också hur vi ska göra för att få ner gribfiler som vi inte kan vara utan vid längre och även kortare etapper för den delen. Kortare etapper går ju bra med internet men ute på havet finns väl bara kortvåg och satelit. Satelit är för de välbeställdaste dit jag tyvärr inte hör. 100.000 kronor och någon hundring per MB utesluter Inmarsat. Men att låta en kortvågsradio stå och försöka få kontakt kostar inget. Antar jag. Sen om man ska sända så får man ju gå en kurs. Men kan man bara ta emot? Det innefattar väl också sändning förstås annars kan man inte välja område man vill ha gribfilerna för. Helt rudis på området och behöver all hjälp. Ledsen att inte kunna tillföra något till lösning på frågan utan bara mer frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 27 Augusti , 2009 Icom har bra produkter som fungerar bra. Nu är det tyvärr så att en bra kortvågsradio i Sverige är dyr men om man skall köpa rekomenderar jag att göra det i USA och om man vill köpa inom EU så finns det bättre priser i England jämfört med Sverige. En Icom 802 med alla tillbehör typ avstämningsenhet och kabel kostar nog bortåt 35-40 tusen i Sverige men kan köpas i USA för runt 15 tusen. Frakt och tull försumbart i sammanhanget. Detta är en bra radio som används flitigt av många sjöfarare och som har möjlighet att med extra modul ta emot och sända e-mail. (e-mail abbonemang fixar man via någon lämplig radiostation typ Bern Radio HEB) Billigare än så får du nog ingen annan radio som har bra prestanda. Nu kommer säkert många att ha synpunkter på att köpa utomlands och att det inte är samma radio etc. Jag har handlat radio i USA med fulla garantier, betald tull. Och radion fungerar precis lika bra i Sverige som en svensk köpt. Det finns vissa små skillnader som är lokalt anpassade för en marknad men när vi pratar radio så finns alla internationella funktioner och det är dom man använder. Samma sak gäller tex om man köper en VHF i Usa då saknas L1 och L2 kanalerna som är svenska lokala kanaler men vem använder dom normalt. Exempel på leverantör men det finns många om ni surfar runt. http://www.landfallnavigation.com/99802.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 27 Augusti , 2009 Är det frågan om bara mottagare eller även sändare? Om det är det tidigare är ju Sangean, Sony och Grundig alla välrenommerade. Har haft olika typer av dem tidigare. Men numera har jag en NASA HF sedan 10 år ihop med deras aktiva antenn, utmärkt liten sak som lätt kan monteras i sin bygel och drar minimalt med ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 27 Augusti , 2009 Ja det var en bra fråga... tog för givet att det var både sändare och mottagare / Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Augusti , 2009 Självklart vill man kunna sända också så man kan ha kotakt med folk på avstånd Att de var så dyra visste jag inte. Skulle nog löna sig att handla en på vägen ner till Engelska kanalöarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Augusti , 2009 När jag gick i skolan byggde några radioamatörer sina stationer. Kanske värt att kolla med några gamla gnistnördar. Jag har Fleksnes i tankarna när jag tänker i dessa banor. Han sålde norsk getost till hutlösa priser i ett avsnitt som en hel del såg på TV. De som har sådan här utsrustning, hur bra kan man prata. Är det vissa tider på dygnet radiovågorna bär längre sträckor? Hur säker blir dataöverföring av t.ex gribfiler på 100 kB på mitt ute på Atlanten t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 27 Augusti , 2009 Nu är jag inte med... Båten byggs, skall bli klar 2010. Ger ni er iväg redan nästa år? Uppfattade att långresa låg längre fram i tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Augusti , 2009 Nejdå, vi ska inte ut förrän tidigast 2013. Men när vi ska göra instrumentpanelen vid navplatsen vill vi veta ungefär vad vi ska köpa i framtiden så vi lämnar en lagom stor plats på instrumentluckan för den. Man kan säkert klara av seglingen till kanalöarna bra utan en radio också då man är så nära land - men det är kul med teknik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 27 Augusti , 2009 Om ni har lite tid på er så finns det som jag sa bra mottagare till priser mindre än hälften av i Sverige om man köper i USA. Det gäller i stort sett all elektronik. Reste tidigare i jobbet via USA och tog nästan alltid med hem grejor till mig själv och andra. Det märkliga är att t.o.m Raymarine grejor med made in Europe betingade ett pris som var 40-45 % av det Svenska. Men då kom ingen moms till eftersom jag tog det som resegods. Jag har köpt olika Icom radio per post och betalt alla avgifter och detta har ändå blivit mindre än hälften av svenskt pris. Naturligtvis pga att kundunderlaget i USA är så otroligt mycket större. Det brukar vara möjligt att få hjälp med att få inprogramerat andra kanaler och MMSI nummer utan kostnad. Servicen är hög i det landet. Om ni kollar ebay så finns det emellanåt visa amerikanska firmor som säljer nya SSB apparater till otroliga priser. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Augusti , 2009 Tack för tips Oceanis! Vi ska försöka få någon att köpa en bra radio åt oss när de ändå är i USA. Eller så kan man åka över själv och få en gratis-semester. Idealet vore väl om någon som seglar ToR västindien skulle kunna köpa en, lär ju inte tullen undra över. Får höra med avseglare i OSK. Jag köper ganska ofta saker från utlandet via nätet. Brukar gå smidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SJ6J 0 Postad 18 November , 2009 ICOM har de bästa kortvågsradio, men glöm inte att man måste avlägga ett prov för att få cert. Kortvågscertifikatet gäller ej för Marinradio. Köp inte en kortvågsradio och börja sända med den, det är olagligt. Mvh SM6WXA/SJ6J/SL6ZYH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 18 November , 2009 Det är precis samma radio i de flesta fall. Icom säljer flera av sina modeller som både amatörradio och marinradio, båda sänder och tar emot på kortvågsbandet, skilnaden är att amatörfrekvenserna är spärrade för sändning på marinradion och tvärt om. Man kan även köpa samma radio (vissa modeller) i en version som kan sända över hela bandet, men det är som sagt olagligt om man inte har cert för alla frekvenserna. För att sända på marina frekvenserna krävs LRC (Long Range Certificat). Icoms billigaste modell, IC-718 med tuner och Pactor USB-modem ligger runt 25.000. Den version som www.lunatronic.net säljer i paket har inga spärrade frekvenser, man kan altså sända både på marina frekvenser och amatörfrekvenser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SJ6J 0 Postad 19 November , 2009 Jo radio finns att köpa, men om man har tillstånd för marinradio VHF får man inte använda kortvågsradio att sända med. Har man cert för kotvågsradio får man ej sända på Marinradio, så det gäller att ha båda tillstånden. Men idag är det inga svårigheter att avlägga dessa prov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 19 November , 2009 Tror inte att någon som finns på detta forum tror något annat heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SJ6J 0 Postad 19 November , 2009 Det har varit trafik från långfärdsturer i utlandet med operatörer som ej haft cert för kortvågen, kvinnliga sådana som sänt på 20m. Så visst görs det lagbrott och så får det inte vara. Tror att de var tvungna att avlägga prov senare, vilket var helt rätt. De måste ha en amatörradiosignal, ett bevis på sin kunskap. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 19 November , 2009 Det jag menade var att det är skilnad på kortvågsradio och kortvågsradio. Man får inte sända på amatörfrekvenserna med ett LRC och man får inte sända på det marina frekvenserna med ett amatörcert. Med VHF cert så får man varken sända på amatörfrekvenser eller marinfrekvenser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SJ6J 0 Postad 19 November , 2009 Ja det blir nog bra till slut, verkar vara en kul hobby med båt. På bilden min lilla bil!!! Ha det så bra! SM6WXA/SJ6J/SL6ZYH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 20 November , 2009 Om vi nu skall gå tillbaka till ursprungsfrågan så har de flesta långseglare som ger sig av idag med kortvågstransmitter valt en Icom 706 MkIIG precis som jag själv har gjort. Det är en radio med bra prestanda och storlek. Jag lyssnade i går kväll på Radio Swedens kortvågssändning som hördes alldeles utmärkt här i Korea. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 November , 2009 Vad har den som inte ICOM - C718 har. Det är ju väldigt stor skillnad på priset. (kanske du kan ta med en till mig från Korea, borde vara billiga där och inga krumbukter i tullen, jag har inte bråttom ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 20 November , 2009 Den största skilnaden är att IC-706 är en marinradio, stötskyddad, vattenskyddad etc. IC-718 är i grunden en amatörradio och saknar de attributerna. Rent funktionsmässigt kommer du nog inte märka någraq skilnader om du bara ska skicka och ta emot e-mail, ta emot GRIB-filer och ibland prata med seglarkompisarna. Om vi över huvud taget får plats med en SSB i budgeten så blir det en IC-718, någon 706 har vi inte råd med om det inte dyker upp en begagnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 20 November , 2009 Ja, nu blev det väl inte riktigt rätt. Icom 706 är en amatörradio som även har VHF med 50 W och UHF, dessutom är den mindre och delbar. Man kan montera radion på ett undanskymt ställe och bara ha manöverpanelen synlig. 718 är säkert också en bra radio men den har bara kortvåg och är mycket klumpigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SJ6J 0 Postad 20 November , 2009 IC-706 MKIIG är en mycket bra radio, även IC-703 QRP. Perfekt storlek och det är bra med både kortvåg och VHF/UHF på IC-706 MKIIG, vill man bara ha kortvåg är IC-703 ett säkert kort. Jag har båda dessa stationer och är väldigt nöjd Bra radio kräver en bra antenn, glöm ej det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 November , 2009 Har man en separat VHF som vi har verkar alltså ICOM- C718 vara bästa valet. Den ska sitta skyddad inuti båten och kommer förhoppningsvis inte bli överskjöld. Observerar dock att modellen är på väg ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 20 November , 2009 Ta också i beaktande att 718 egentligen är en amatörradiostation så om du köper en sådan måste den vara konverterad så att den kan köra de marina frekvenserna. Likaså har den inte DSC vilket jag personligen inte skulle gett avkall på. När jag är ute på långsegling vill jag ha en radio som är lättanvänd, speciellt eftersom jag inte är en hängiven radioamatör utan vill kunna köra med få knapptryckningar. Och DSC.n säkerställer åtminstone handhavandet vid en stressad nödsituation. Tänk på att många av apparaterna som är rena amatör radio inte fungerar på sjöfartsfrekvenserna. Vissa gör det efter konvertering. De rena SSB för marinändamål har normalt förprogramerade kanaler och svper inte över frekvenserna eller att du måste ratta in lämplig frekvens. Detta är iofs inget problem men jag tycker det skall vara lätt att använda så se lite på detta också. Det går naturligvis att använda en konverterad 718 men du får bara använda de marina frekvenserna om du har ett LRC som nämts ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 20 November , 2009 Det är ju ingen tvekan om att 706 är en bättre radio, men man får ju vad man betaler för. Många 718 är inte konverterade, men den jag länkade till är det och säljs i paket tillsammans med AT-130 och ett Pactor modem. Priset är ju svårslaget. I en nödsituation ersätter en EPIRB DSCn i SSB-radion (VM i förkortningar). Även om de två kompletterar varandra så är EPIRBen mångsidigare och säkrare och inget jag skulle vara utan även om jag valde en SSB med DSC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 20 November , 2009 Håller med om EPIRBen men det tog jag som självklart, vilket kanske var obetänksamt men den har jag själv som nr 1 av alla säkerhets prylar. Själv är jag stor vän av Icom M802 som iofs är dyr men som gick att köpa i USA för mindre än halva det svenska priset. På tal om pris kan man få en 718 i USA för 550USD men då är den inte konverterad vilket kostar något lite mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 November , 2009 Men en EPIRB är väl bara en sändare? Inte kan man ta emot information med den. Jag har fattat det som att det är en sorts elektronisk nödraket. Nu börjar tråden bli riktigt matnyttig, jag lär mig massor, kul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 20 November , 2009 Det är helt riktigt den sänder bara ut en nödsignal till sateliter i Cospas/Sarsat systemet. Om du har en Epirb som också har GPS inbyggd så får mottagande MRCC direkt reda på din exakta position, vem du är genom att den sänder ditt MMSI nr. Om den inte har GPS så lokaliseras din position genom att flera sateliter krysspejlar dig men felmarginalen är stor så sökområdet blir mycket större. Den kan inte ta emot någon information till dig utan är en enhet som startas av dig mekaniskt eller automatiskt genom att den blir vattendränkt. Likaså vet inte mottagande MRCC ditt problem utan det blir bara nödsituation som tas på högsta allvar. Inga som helst varianter typ haveri där du kan vänta på hjälpen drivande ett par dagar eller något annat. Ett larm via EPIRB renderar att all sjöfart i området troligen går mot din position fortast möjligt vilket i vissa fall kanske skulle kunna begränsas till ett fartyg som passerar om ett dygn eller så, vilket du kan hantera om du använder en SSB med DSC, dvs nödsändning med tal via din radio. Om du är intresserad av en EPIB vilket är det bästa nödsignalmedlet som finns och speciellt om du skall ge dig ut på långsegling så tänk på att det figurerar begagnade sådana på marknaden som du naturligtvis måste programera om med ert MMSI nr men problemet är att det från i år bara går att användas EPIRBer som sänder på 406 MHz. Vissa gamla sände på 156 och 121 MHz och dessa fungerar inte längre. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser