Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Finnmaster6000

Någon som har en Finnmaster 6000?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Finnmaster 6000 Offshore -02 med 115hk Yamaha på akterspegeln och stålpropeller. Då det inte medföljde någon alu-propp så vet jag inte skillanden på dessa i fart osv..

När jag kör på maxvarv och med rätt trim så gör den ca 30knop med 2st personer. Men efter att ha läst tester osv så borde den göra ca 38 knop?

Är det någon där ute som har en Finnmaster 6000 med alupropp och kan säga hur snabb er skuta är?

Mvh

Patrik

post-10011418-1394236076,3428_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver maxvarv, men vilket är det.?

Du kanske inte når rätt varv utan ägaren innan dig har inte velat ha hög fart utan bättre grepp å acc vid lågfart.

Oavsett så låter 30 lite, men har den legat i hela sommaren så kan det ju vara beväxtning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

När jag ligger på maxgas så visar varvmätaren 5900 och knopmätaren 32 knop (har nyligen satt i en garmin 4010). Då har jag även tiltat powertim optimalt för att få maxfart..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fel stigning på proppen, en dum fråga? Har du ställt GPSn på knop? Båten skall ha en 13x19 propp och göra 39,8 knop vid 5900 rpm med REN botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ja den är ställd på knop och botten är ren (har den på trailer). Jag har dock inte kollat stigningen på proppen, det är inte orginal eftersom tidigare ägaren har en stålpropp (jag har dock hört att det skall hjälpa toppfarten?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fel av mig i förra inlägget. 38 knop skall det vara. kolla stigningen på proppen det verkar som det är där felet är. Men det som talar emot att du har rätt varvtal. Hissningen av motorn skall vara 18mm på akterspegeln. Kolla även det så den inte ligger emot (helt nedsänkt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en alupropp, ballistic med en 135 optimax, gjorde en 43 knop, torr, nymålad och slutet på säsongen omkring 40. Din ska absolut göra närmare 40 knop så 30 är fel även utan att du byter proppen. Det gör inte sådan skillnad om du inte har fått en rktigt konstig proppeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det skall vara stålpropp orginal från yamaha 115hk-350 mvh tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Far min hade en Finnmaster 6000 Offshore med Suzuki 115 uttag sent 01.

Den gjorde 37 knop med två personer 75l i tanken och lite extra utrustning.

30 Knop därav är inte en aktuell toppfart på ett sådant ekipage.

Den hade även originalprop.

MVH,

Robert 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...