Bella440R 0 Postad 26 Augusti , 2009 Ibland sitter jag å drömmer om en större/bättre/ osv båt. Antar att alla gör det. Idag har jag en Örnvik 555 Commander som vi är jättenöjda med. Perfekt badbåt som även passar för fiske. Höga fribord, mittpulpet, stort stuvutrymme etc. Då jag inte hade tillräckligt med kontanter när jag köpte båten har jag lånat till en del av summan å betalar ca 1200 kr i månaden för båten. Men då sitter man ändå där å drömmer om ( i mitt fall en Silver 605 eller 650 WA) å tänker ja men va skjutton det blir ju bara 1000 kr till i månaden om jag byter båt. (visserligen lite förlängd avbetalning men iaf), det är ju inga problem. Men hur resonerar ni andra? Lånar man till båt eller är det cash som gäller? Alla har ju inte 400 tkr att hosta upp på båtaffär å skall man spara motsvarande avbetlningen så tar det ju 10 år innan man kan köpa båt. Hur gör ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 26 Augusti , 2009 I vårt fall = lån... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Augusti , 2009 Jag hade förmånen att köpa min båt kontant, men det berodde på att jag hade sålt huset ett halvår tidigare, men jag hade inte tvekat en sekund att låna upp pengar att köpa en båt om det ligger inom ramarna för vad man klarar av. Livskvalitet är väl ändå det viktigaste som finns och man lever bara en gång, och livet mellan ungdom och för gammal är otroligt kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ilonen68 1 Postad 26 Augusti , 2009 Hej LÅna och utnyttja i 10 år i stället för att spara i 10 år och sedan ev inte kunna utnytjja. låter bus enkelt i mina öron under förutsättning att man klara månads kostnaden plus de mer kostander som båten ändå innebär. göra något med familjen kostar ett par tuss oavsett vad du än gör så lite bensin är småpotatis i jämförelse med att tex gå på kolmården lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 26 Augusti , 2009 Vi lånar och det blir dyrt. Men eftersom vi bygger båten själv har vi en ekonomisk buffert i att båten blir mer värd än lånet är på. Måste vi sälja så går vi ialla fall inte med förlust. Jag tycker att man ska se till att avbetala så att lånet aldrig är större än värdet på båten för säkerhets skull. Sjäva har vi en tuff plan för att bli skuldfria inom 14 år så vi blir pensionärer och vill dra iväg. Vi har som många andra gjort en båtkarriär där båtarna blivit dyrare och dyrare och där man alltid fått mer för båten när man sålt den än man själv gav (det är så med segelbåtar, eller var ialla fall) Varje nytt båtköp har grävt ett hål i plånboken men det har alltid varit värt det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 26 Augusti , 2009 Ytterst tveksamt om man får mer för en beg båt idag som man köpte ny för 2-3 år sedan. Då måste man nog behålla båten 10-15 år. Nä, de tiderna är förbi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 26 Augusti , 2009 Det tror jag också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 26 Augusti , 2009 Att köpa nytt är sällan en bra affär, den största värdeminskningen är ju som alla vet det första åren. Däremot nu när säsongen lider mot sitt slut kan man ofta göra en bra affär på en beg. båt som bara är några år gammal och då känns det väl bättre att låna pengar när det finns en större chans att man får igen dom den dan man säljer (förutsatt att man inte själv säljer under lågsäsong) Så med andra ord, är mitt råd att låna pengarna och håll ögonen öppna på beg,marknaden så hittar du säkert ett klipp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 26 Augusti , 2009 Jag tror att det finns många anser att man ska spara ihop till saker man ska köpa, annars äger man dem inte. Det får väl stå för dem...och jag tror det är en blandning mellan avundsjuka och missunsamhet. Sparar man i 10 år för att slippa lån så kan man ge sig fasen på att man drabbas av nån sjukdom eller åkomma som gör att man ändå inte får glädje av pengarna... Skulle jag köpa en båt för 400 000 idag så skulle jag inte tveka att låna upp pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjobergs_Bygg 0 Postad 4 September , 2009 Hej! Jag blir så trött på alla som säger att man inte kan låna till en båt! Kan man låna till en sommarstuga så kan man fan låna till en båt också. Och precis som flera sagt. Man lever bara en gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 4 September , 2009 Jag ser inga problem med att låna slantar till båtköp. Förra året lånades det till en ny 32-fots segelbåt och det till en ränta på idag 2%. Båten är min sommarstuga som jag bor permanent i minst 6 månader om året, förmodligen mer nu när hon inte ska tas upp på vintrarna mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 September , 2009 Du säger betalar idag 1200 i månaden och blir ju bara 1000 kr till i månaden om jag byter båt. Du säger däremot ingenting om vad för lån du har, vilken ränta du har idag och hur fördelningen mellan ränta och och amortering ser ut.. När blir båten din och inte bankens? Det *nya beloppet* 2200 i månaden (i rådande ränteläge) för en båt är en hel del pengar, man kan bara anta att din ekonomi klarar en dubblering , trippling eller kvadrupplering av räntan inom lånets löptid. Sen är ju Låna eller kontant extrema ytterligheter, det finns ju oändliga varianter däremellan som påverkar vad den reella måbnadskostnaden faktiskt blir.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 4 September , 2009 Jag säger låna utan tvekan! Dock så tycker jag att man skall ha en stadig kontantinsats så att om du behöver sälja till underpris en dag i händelse av något så kan du ändå minst nolla lånet. Så har jag gjort... Kanske inte rätt men det känns bra när man pratar kriser och arbetslöshet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 5 September , 2009 Visst finns det olika sätt att finansiera, om det blir aktuellt så skulle jag aldrig låna 100% till en båt, kanske 75-80% Sen har ni ju en poäng i att man måste klara åtminståne en dubblering av räntan, kanske trippla räntan. Men sånt har jag redan tänkt på. Det är ju lika med lgh-lånet ju. Jag var mest intresserad hur andra resonerade, är det ok att låna till nöjen. Fast man kan ju vända lite på det å säga att om det inte är ok att låna till en större båt så är det inte heller ok att låna till ett större boende. Alltså har man 2 barn så kan ju de sova i våningssäng å man klarar sig i en 3:a. Nog skulle det vara skönt med ett hus men man skall inte låna till nöjen. Nåväl, jag skall nog gå å drömma i vinter så får vi se hur det blir till våren. Blir det inget köp så blir det nog lite uppgraderingar av den nuvarande för man måste ju KONSUMERA SVERIGE UR KRISEN! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 September , 2009 Hej Bella å &! Vi hade för inte så länge sedan i långtidsplaneringen tankarna på att köpa en större båt. För att på så sätt få större möjligheter att vara mer på sjön med allt vad detta innebär. Det största skälet att inte förverkliga våra tankar och drömmar var just ekonomin. För man skall ju inte låna till nöjen. Är det inte så man har blivit lärd? Spara först, köp sedan när du har råd! Efter att ha gjort oss av med båten vi hade, köpte vi en mindre för att på så sätt minimera kostnaderna. När vi nu hade den lilla loppan (vilken uppfyllde våra mest elementära krav, vi kunde övernatta, fiska och laga mat i den) kom vi ändå snabbt till insikt och började tänka att det är idag vi lever osv. Varför vi gjorde oss av med även denna båten. Sökte på alla möjliga och omöjliga internetsajter,gjorde kostnadskalkyler, kravspecifiktioner och tittade på båtar inom och utanför landets gränser. När vi hade fyllt en A4-pärm med olika båtar/modeller visste vi äntligen vad vi ville ha. Trodde vi. Varför sökandet specialicerades på ett fåtal modeller. Under den som senare skulle visa sig bli sista sökresan gjorde vi en avstickare och tittade på en båt som vi inte trodde på. Men ack vad vi bedrog oss, det är den vi nu äger. Äger är väl inte riktigt sant, för det är banken som är delägare i den. Men vi är och har inte en dag ångrat att vi tog lån för att leva idag! mvh/Nitro Ps, sitter just nu i båten ute öser regnet ner Senast ändrad av Nitro | 05 september 2009 | 08:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 5 September , 2009 Låter mysigt Nitro! När det gäller att inte låna till nöjen är jag stenhård på att alldrig låna till sådanan nöjen som försvinner - resor, krogbesök, spel och dyligt. En båt är ju faktiskt en sak med ett värde som går att realisera via blocket tex. Nöjet sitter i våra huvuden. Att spara till en båt har tidigare varti ett Sisifos-arbete så priserna gått upp så mycket att man aldrig kommit riktigt ikapp. Kommer i håg när vi skulle köpa båt i början av 2000-talet. Vi hde riktat in oss på en Contrast 36 men under tiden vi inväntade att jag skulle bli klar med min utbildning så gick priset på den upp med 30%. Vi fick istället köpa en 33-fots Nova (och var väldigt nöjda med den). Där hade det varit smartare att köpa direkt. Nu är läget lite annorlunda men ska man spara tille n båt som kosta ett antal hundratusen så tar det ett tag och man vet ju inte hur det ser ut så. JAK-banken kan jag förresten rekommendera för er som tänker köpa längre fram.Där tar man ingen ränta utan det går till så att man sparar under en tid och får poäng som avgör hur mycket man får låna. Sedan lånar man och amorterar samtidigt som man måste spara en lika stor summa som man amorterar. När amorteringen är klar så har man den sparade summan kvar, den har bara varit en säkerhet för banken under låneperioden. På det viset går det ju att göra en riktigt fin båtkarriär utan att ha gött några bankdirektörer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memike 0 Postad 26 Februari , 2010 Kul att se att så många tänker som jag. Livskvalite osv. Trodde jag va dum i huvudet först som sitter och kollar på båtar som jag inte har råd med om jag inte lånar. Har kört roadracing samt cross i många år och alltid betalat varenada hoj CASH och det har ju kostat en hel del. Nu är Racing hojen såld samt att en skada i knätt satt stopp för mitt cross åkande så vill jag ha en båt. Just för att kunna förgylla sommarn, bada, sola, fiska vilket är ett STORT intresse för mig. Jag har ju en del pengar som jag kan lägga i handpenning. men har tänkt som så att jag lägger ca 30% i handpenning sen tar det på 10 år. Skulle jag vilja sälja så har jag ju betalt en större del handpenning så jag inte har mer lån kvar än vad båten är värd . Har kollat på en ny HR 480 månadskostnaden kommer bli ca 800kr och det tycker jag är billigt. Jag la ju 1800kr för en halvförsäkring i månaden på min gathoj .. Samt att man måste hålla igång den samt crossen så tipar på att jag la mellan 3-5papp i månaden på detta. Men sen är ju frågan vad kostar det att försäkra en båt?? Min kommer ligga på kärra i låst garage alltså inte i vattnet ..??? Mvh micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 26 Februari , 2010 Ring å fråga minst 3 olika försäkringsbolag. Skulle tippa att det kostar mellan 2 och 5000 kr/år beroende på bolag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 26 Februari , 2010 Hej. Frågan är väldigt svår eftersom den beror på var och ens situation för tillfället. Har man pengarna så betala cash! Spara sedan det du tänkt dig att lånekostnaden skulle ha blivit(amortering ränta). Har man inte cash så finns ju inte det alternativet utan man måste låna eller vänta. För oss såg det ut så här, vi satt jämt på stranden och avundades alla som hade en båt men var för snåla för att köpa en(lån eller cash). Plötsligt en dag dör en mycket god vän minst 40 år för tidigt och saken slår oss vad lite man vet. Det tog inte många dagar innan vi hade köpt en ny båt, man lever bara en gång. Idag sitter vi med en motorbåt och en segelbåt och våra skulder är inte större än att vi kan hantera dem med x-faldig ränteökning. Hoppas polaren ser oss och att hans olycka förde något gott med sig. Sensmoralen är lev idag med måttliga skulder. Senast ändrad av Waveracing | 26 februari 2010 | 18:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 26 Februari , 2010 Jag tycker inte alls det är självklart att betala allt cash om man har pengar. I dagens låga ränteläge och föralldel även i framtidens lite högre ränteläge så kan det vara klart fördelaktigt att kanske betala 40-50% kontant så att man har en låg belåning med övervärde i båten för att sedan investera resterande del i något som ger bättre avkastning än vad räntekostnaden är. Säg att räntan är 5% för att ta ett exempel. Kan du investera den andra halvan i något som ger säg 7-8% i avksatning per år, vilket inte borde vara jättesvårt om man har lite koll. Då är det genast en ganska bra affär och behålla en viss belåning. Detta gäller självklart inte enbart båtar utan alla former av större investeringar. Det är ganska många som skulle kunna casha båtar, hus mm som behåller en viss belåningsgrad och istället investerar pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 Februari , 2010 Intressantt länk. Sett ur båtmarknaden och långivarnas synpunkt är det bra med lån för deras vinster ökar. Har låntagaren råd och tycker det är ok så blir väl alla nöjda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HjalleGson 0 Postad 26 Februari , 2010 CASH IS KING så är det och kommer alltid vara! aiight Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 27 Februari , 2010 Låna, självklart. Skall du spara så måste du spar lika mycket mer som du betalar i ränta eftersom båten blir dyrare och dyrare under de 10 åren du sparar så det kvittar i längden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Februari , 2010 Hej kul att någon nämner JAK-banken. Jag lånade till mitt hus där, skönt när lånet var betalat och jag fick lika mycket pengar i handen som jag lånat. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 27 Februari , 2010 JAK-banken; nu har jag bara kollat lite snabbt men det är väl fel att säga att man inte tar någon ränta? Låneavgift heter det hos dem.... Gjorde en enkel beräkning hos dem. www.jak.se Låna 300.000 avbetalningstid 10 år. Då betalar man en låneavgift på 375 kr/mån i 10 år = 45000 Det ger ju en ränta på 15%..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Februari , 2010 Nu får du nog läsa på lite bättre min lilla vän. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 27 Februari , 2010 Ränta och amorteringar är väl inte något säljarna lider av om de inte ligger ute med pengarna? Tur att rätt båtar vanligen har bättre andrahandsvärde än bilar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 27 Februari , 2010 Ok det har jag gjort. Allt är relativt hur man räknar. Denna text är tagen direkt från www.jak.se Exempel Ett lån på 50 000 kr som betalas tillbaks på 5 år har får en total lånekostnad på 3 750 kr eller 63 kr per månad och en effektiv ränta på 2,94%. Ett lån på 100 000 kr som betalas tillbaks på 10 år får en total lånekostnad på 15 000 kr eller 125 kr per månad och en effektiv ränta på 2,86%. Ett lån på 300 000 kr som betalas tillbaks på 20 år får en total lånekostnad på 90 000 kr eller 375 kr per månad och en effektiv ränta på 2,75% Effektiv ränta eller låneavgift, strunt samma jag har lägre ränta på mitt båtlån hos Handelsbanken iaf. 100000 i lån, 15000 i lånekostnad är 15% (om man skulle betalat räntan på slutet men så gör man ju såklart inte - jag tänkte galet) men om man slår ut det så låter det bättre å den efffektiva räntan blir då 2.86% Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser