Keeponrockin 0 Postad 26 Augusti , 2009 Tjena! Har hängt runt lite på forumet erat och fått mycket information och bra vägledningar. Just nu sitter jag i en lägenhet när hösten börjar komma och drömmarna kommer tillbaka, dom försvinner ju på sommaren när man har så mycket att göra Till saken är att jag sedan barnsben gillat båtar och har alltid viljat bo på en, etc etc. När jag räknar på saker och ting så behöver man inte betala av mycket mer på ett lån än vad man idag gör för sin hyra. Min plan var nu att under hösten/vintern läsa mycket om båtar och vad man ska tänka på. Sanningen är att jag har aldrig seglat men det får bära eller brista, om jag kommer ut på öppet vatten så kommer jag tillslut lära mig själv! (detta är min ensak och jag hoppas inte era svar kommer formuleras utifrån att jag borde lära mig segla först) Om man nu som enligt planen till våren; tar ett lån och köper en båt, sjösätter den då isen försvinner (innersjö som leder till havet), bor på båten och betalar av lånet (som jag byter ut mot min nuvarande hyra), bygger upp ännu mer kunskap om båten och dess seglingsteknik, frågar någon båthajj om läget och helt enkelt lär mig själv och när semestern äntligen kommer så bär det av på tur! Vad tror ni? Jag behöver råd av er erfarna att välja båt, en båt där jag skulle kunna trivas även en vinter om jag väljer att bo kvar. En båt där jag kan ha efterfest med mycket brudar!! Det är här min okunskap kommer in. Vad ska jag välja! Tanken är att jag från april månad och frammåt ska bo i båten. Om jag väljer att stanna i båten under vintern så måste den kunna tillåta detta. Jag ska bo i den där båten, jag vill kunna lägga upp benen och lira en låt på guran när 4-5st andra sitter o dricker bärs och någon har somnat i sängen! Prisklass är ju säkert en föreliggande faktor. Max 300.000. Senast ändrad av Keeponrockin | 26 augusti 2009 | 03:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 26 Augusti , 2009 300K är nog i minsta laget om du skall ha en båt med sådana utrymmen. Jag har själv många gånger tänkt tanken på att bo heltid, året runt i en båt men inte heller löst alla problem. Jag bor också i en insjö (Vättern) vilket innebär att man får räkna med att det fryser till is emellanåt. Strömbildare runt båten kan fungera men jag skulle välja en båt med kraftigt skrov som klarar lite påfrestningar. Ståhöjd i ruffen är också viktigt, åtminstone för mig, om jag skall bo längre tider inne i båten utan att kunna gå ut. Man måste välja vilka bekvämligheter man vill ha också. Varmvatten och dusch? Tvättmaskin? O s v... Ta fram ett minimikrav och titta vad en båt med dessa krav kostar, ställ sedan budgeten efter det och börja räkna baklänges. En båt för 1,5 milj med en kontantinsats på 20% och 30 års anuitetslån kostar ca 4500kr/mån brutto. Andra bekymmer vintertid är tvätt och färskvatten. Här hänger det ju på hamnen man bor i. Har de året runt vatten? Många klubbstugor stänger av vatten och värme så det går inte att låna tvättmaskinen heller. Räkna med att isolera båten så gott det går. Då försvinner ju lite av utrymmet i båten som man får räkna bort när man väljer storlek. En båt där jag kan ha efterfest med mycket brudar!! Det är här min okunskap kommer in. Vad ska jag välja! Jag hade valt blondiner, men det är ju jag... Tror du är i fel forum för den typen av frågor :--) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 26 Augusti , 2009 Semona 30 fot kanske? Inte så hög glamm-faktor kanske, men stor, rymlig, hyfsat billig och duglig nog åt längre färder. Det skulle vara mitt val kanske. En sån får du för 150 - 250 000 beroende på skick. Motorseglaren Ansö31 kanske? Stålbåt som seglar taskigt men säkert är hyfsat praktisk. Ohlson 8:8 kanske? Sven Lundin (Yrvind) lär ju ha varit en hejjare på att ragga brudar trots mycket små båtar. Storleken har visst ingen betydelse... :-) Lycka till! N.N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 26 Augusti , 2009 Problemet som jag ser det med att bo året runt i en båt är främst toalettbesöken. Du kan inte tömma ut toatanken på hamnplatsen under vintern och kommer inte till en tömningsstation när sjön är frusen. Har man en portapotti kan man ta med sig tanken och tömma den på närmsta toa men båtar med det brukar vara så små att många brudar och kompisar som kan njuta av ditt guraspel inte får plats. Där beshövs en plats med närhet till toa ochgärna dusch. En gång bodde jag i rivningshus där man fick flytta till ett nytt när det gamla revs. Det var alltid omodernt, kallt, kallt vatten, ingen dusch och ofta toa i trapphuset. Det gick jättebra eftersom jag hade mamma i närheten och kunde duscha och tvätta där. Mammor är bra, har du någon? (OBS! man lämnar inte in tvätten utan sköter den själv!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 26 Augusti , 2009 Finns det några schabloner på hur mycket septitanken fylls per dag och person? KillerBoo, hur går det för dig? Hur har du planerat för vintern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 26 Augusti , 2009 Ragg-faktorn på en Yrvindare har nog devalverats kraftigt sen 70-talet. Köp Arcona 32:an på Blocket för strax över 300. Du sitter i dinetten till babord med fötterna på bordet, brudarna på rad i långsoffan till styrbord. Du får plats med en liten stärkare, wawa-pedal och kylhink till champagnen. Ingen wunderbaum bara, funkar sällan, kör doftljus istället. Stor förpik också förresten...... Fair winds, Oceanplurra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser