Sardaukar 12 Postad 25 Augusti , 2009 Jag har nu en alu-propp på 14 till min Mercury 60 ELPTO som ger ca 5200 varv/minut. Rek. är 5000-5500 så det är väl helt ok. Min fråga är nu om varvtalet ändras om jag sätter dit en stål-propp istället med samma stigning? Eller ska jag öka - minska stigningen för att få samma varvtal i toppfart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Augusti , 2009 Det där med aluminium kontra stålpropellrar är inte lätt rent ut sagt lite mer än djälvligt. Det är jättesvårt med utgångspunkt av ett fabrikats data ta fram en helt annan produkt alu - stål. De olika fabrikanterna har sina egna kvalifikationer. Trots måtten är samma så är en propeller mycket kuppad en annan inte och en tredje lite. Bladets tjocklek har också betydelse för slutresultatet (dvs farten) likaså skärpan och ytfinishen. Skulle jag byta från aluminiun till rf så skulle jag först och främst se till att få den nya propellern på öppet köp genom att hänvisa till de fakta som ligger vid handen. Vad du har för båt och vilken propeller du nu har (visar upp). lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 25 Augusti , 2009 Frågan är om man vinner så mycket på en så pass liten motor som 60 hk ?? Ett annat roblem är att om man kör på sten/grund så funkar den mjuka aluminiumpropellern som en buffert som räddar ofta växelhuset från allvarliga skador, med stålpropeller kan du räkna med skadat växelhus också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 25 Augusti , 2009 Jo, det är lite det jag undrar också...om det är lönt. Den är lite seg i starten, och stålproppar har ju i regel lite bättre grepp i vattnet. Minskar jag stigning så tappar jag ju fart också. Men som sagt, det kanske inte gör någon skillnad med 60 hk. På min förra båt var skillnaden enorm mellan alu och rf, men det var ju också en 115hk. Senast ändrad av Sardaukar | 25 augusti 2009 | 16:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 25 Augusti , 2009 En stålpropeller kan ge mera varv, bättre acceleration, låter en höja motorn mer och ger mer grepp helt enkelt. En stålpropeller kan optimeras betydligt bättre än en alu prop. Det finns många varianter och man måste se till att den man väljer är avsedd för den båttyp, och effekt man har. För mindre motorer så passar inte samma som för större motorer, det är inte bara diameter och stigning som gäller.. Skulle inte påstå att det är onödigt på en 60hk, skaffa bara rätt modell.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 25 Augusti , 2009 kan du inte bara gå ner lite i stigning, så den blir lite rappare, du har ju ändå 300 varv å ge på, så får du den att vara närmanre 5500 så går den ju lite fortare ändå, för nu låter det ju som att den inte orkar varava ur ordentligt, å så faligt är det väl inte å tappa ett par knop, själv ligger jag så sällan på fullgas, å jag har mäst påten till å dra saker efter så jag ska själv byta timm lägre stigning på min, men köra alu prop. tror inte det är värt pengarna. har själv en 65hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 26 Augusti , 2009 Det är en vanlig missuppfattning att man inte bryr sig om toppvarv/fart för man kör inte så ofta så.. Det är inte det som är pointen, pointen är att motorn går optimalt på alla varv om man har rätt toppvarv, annors är det som att ständigt köra en bil på för hög eller för låg växel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 26 Augusti , 2009 Tack för alla svar. Om vi leker med tanken att jag går ner en tum till 13 stigning. Hur mycket kommer den då varva tror ni? 5400? Ett annat problem är också att jag inte har någon lokal handlare som jag kan låna proppar av, så troligtvis får jag köpa på chans Senast ändrad av Sardaukar | 26 augusti 2009 | 08:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 26 Augusti , 2009 Tycker du ska kolla rekommenderat toppvarv en gång till. En ny F60 ELPT har 5500-6000 som varvtalsområde och det var samma 2005 när jag köpte min 50-hästars Mercury. I din sjöbod står det att din båt är från 2007. Fast kanske är det bara båten som är från 2007, medan du har en betydligt äldre motor? Om du kan gå upp till 6000 varv, så kan du först testa att byta till alu-prop med 3-4 tum lägre stigning. Det borde ge stor skillnad i ax, men bara lite lägre toppfart (eftersom varvet kan öka så mycket). Handlare --- prova att ringa till t ex Propellertrim i Stockholm och fråga om du kan köpa mot faktura eller postförskott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 26 Augusti , 2009 Motorn är från 2005, men det är en ELPTO, dvs 2-takt. Förmodligen gäller inte samma varvtal på fyrtakt och tvåtakt då det står max rpm 5500 på skylten på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 26 Augusti , 2009 OK -- trodde inte företag fick sälja vanliga 2-takt längre. Men begagnade finns tydligen ännu även hos båthandlare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 26 Augusti , 2009 Ja fast denna var ändå fabriksny med 2 års garanti. Båt -07, motor -05. Båda uttagna för två veckor sedan. Blev ett billigt nytt paket De har fortfarande en motor kvar: http://www.marinkompaniet.se/UsedModel.aspx?ArticleOID=93108 Senast ändrad av Sardaukar | 26 augusti 2009 | 16:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 26 Augusti , 2009 då gör jag ett instick å se om någon kan reda ut detta oxo i samma tråd. efter som det värkar som att det är bäst om motorn går på optimalt max varv på full gas, så om man vill då ner i stigning, ca 2-3 steg, men för att inte övervarva motorn, kan man då gå upp i diameter på proppen? en större diameter går ju tyngre att dra runt spc på höga varv, det är ju centrufugal kraften som kommer å lägger sig i, så 1-2 större dia å 2-3steg mindre stigning ? hindrar detta motorn från att övervarva att det blir starkare men långsammare? är ganska lost i propeller jungeln, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 27 Augusti , 2009 Man skall inte kolla för mycket på diametern, den går ofta hand i hand med stigningen, och stigningen är det som gäller.. Minns också före man börjar experimentera med propeller så skall man se till att motorn är på rätt höjd, det kan ge stor skillnad i varv.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 27 Augusti , 2009 Men höjden är ju inte så mycket att experimentera med om man inte har stålpropp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 27 Augusti , 2009 Oftast kan man nog höja motorn, trots alu prop, fast en stål prop biter bättre. Dom flesta ÅF verkar vara som tokiga i att montera sina motorer för lågt. Höjde min trots alu prop och den går betydligt bättre, utan kavitation. Med stål kan jag troligen höja ett steg till.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 27 Augusti , 2009 Skulle kunna tänka mig att en propellers dragkraft vid jämförelse av olika propellrtar skulle kunna räknas mycket grovt som: d*d*pi*s/4 där d är propellerns diameter, pi är 3,14, s är stigning. Mao ytan som propeller täcker när den roterar gånger stigning. Byter man till en större diameter så måste man kolla om propellern får plats samt risken är alltid att monteringhöjden påverkas då en större propeller kommer närmare vattenytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser