Massa 0 Postad 25 Augusti , 2009 Hej! Jag är nybliven HT-motorbåtsägare och har en fråga angående min motortilt. Motorn är en Mercury -86:a på 75 Hk som inte har någon power tilt. Det är bara det att den manuella tilten är fruktansvärt svår att dra upp. Jag få stå med båda fotsulorna mot akterspegeln och dra så in i bara hel---e för att få upp motorn. Fråga 1: Ska det vara så tungt ???? Det sitter en kolv under motorn. Fråga 2: Är detta en hjälpkolv för tilten eller är det en dämpare av något slag? Det känns som om den motarbetar mer än den hjälper. Kolven ser hel och fin ut och är inte rostig. Fråga 3: Eller är jag bara klen...? Hoppas på svar från någon som vet. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 25 Augusti , 2009 Det ska ej gå tungt att tippa upp motorn ,tiltkolven ska hjälpa till att lyfta motorn är det meningen men gasen har säkert gått ur kolven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Massa 0 Postad 25 Augusti , 2009 Aha...en hjälpkolv alltså. Tackar för svaret! Men nu blir det genast några följdfrågor. 1. Finns det att köpa ny kolv? Jag har letat som en tok på nätet men hittar inget. 2. Går det att reparera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 25 Augusti , 2009 en ny är knappast att tänka på, på grund av priset är säkert svin dyr ,prova med en beg hos marinhallen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundell 0 Postad 25 Augusti , 2009 Ja var 14 när jag hade en sådan motor. Var inga problem att dra upp den, kunde stå på knä i soffan och dra. Min hade kärvat fast i leden vid nrbrickan, vet inte vad leden kallas... Fick smörja upp rejält innan det blev lätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Massa 0 Postad 25 Augusti , 2009 OK! Jag får göra en översyn när båten kommer upp i höst... Så kolven är endast till för att hjälpa vid tiltning? Ingen dämpfunktion vid backning eller liknande??? Jag har nämligen en tanke om att koppla bort den helt. Jag upplever det nämligen som om kolven bara gör det jobbigare att tilta. Har varit med om detta på en trasig gaskolv på en motorhuv till en bil. Någon som vet hur det är att tilta en 75 Hk helt utan hjälpkolven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Augusti , 2009 De kolvar (en på vars sida) jag hade på min motor tror jag enbart var för att dämpa rörelsen då motorn fälldes ned. Annars blir det nog lätt med en kraftig smäll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser