Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
masthead

Vad kan man välja istället

Rekommendera Poster

För  en Stortriss, Albin 57, Maxi68 och Midget, detta är ju äldre båtar och enligt min mening lite muggiga. Jag vill ha samma typ av båt fast nyare och fräschare vad finns det för alternativ.

Bakgrunen är att jag är nybörjare så jag kan inte så mycket om segelbåtar och jag tror att köper man något gammalt så går saker och ting sönder. Jag vill lära mig segla inte meka.

Jag har tittat lite på Jeanneau 2500, Beneteau First 25,7 dels så finns inte några recentioner på dessa vad jag har hittat sedan vill man ju ha alternativ. Mina krav Något sånär nytt, under 30 fot, stabil och bra seglare för en nybörjare.

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtar kan aldrig gämföras med bilar. En bil som är till åren betyder mycket meck och rost. En tex maxi 68 som inte har inombordare har inte så mycket som kan gå isönder. Som ny i båtvärlden så anser jag att man ska börja med en gammal båt med bra ryckte som man kan lära sig i och pröva på i. När man damat in i x antal brygor och gjort x antal andra fel och intreset finns kvar då kan man köpa något nytt och opövat när man vet att man ska behålla båten och vågar chansa på andrahandsvärdet i denna nya båt. Den gammla Maxin får man igen insatta pengar vid en försäljning. Och då kanske man satsar lite mer och köper större båt för då vet man att segling är något man vill.En first 25,7 är trots allt en jolle som säkert är kull att segla men inte att bo i. Både firten och Jeanneaun är planande båtar som kräver sin besätninmg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Är dessa båtar svår seglade eller? jag tänker på Jeanneau och First. De gamla jag nämer ser man ju i trådarna som lätt seglade stämmer detta. Och att bo i båten är inte det primära i dagsläget. Så vad kan ni rekommendera.

Senast ändrad av masthead | 25 augusti 2009 | 14:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Masthead! Du undrar om lättseglad och då frågar man sig vad segla är. Att kryssa med en Maxi 77 på ett effektivt sätt med stora genuan är inte lätt. Den är dock helt okey att glida runt med i öppna vindar. Fördelen med moderna båtar är att storseglet är STORT och sitter på en bom. Det kan lätt justeras efter rådande förhållanden så båten upplevs inte lika kännslig som en gammal MH. Jag brukar framhålla Starbåten som familjevänlig därför att den är så trimbar och funkar i ett stort vindregister utan att revas. Eftersom du söker en liten båt tycker jag du ska titta på H-båt. Den har rätt rigg och seglingsegenskaper och funkar som nybörjarbåt. Fina ex brukar lätt omsättas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HEJ

H båten var ju snygg i linjerna får jag allt säga. Då vill man ju veta om det finns brister och något man bör se upp med när man börjar titta på denna modellen.

Tack för tipset.

Andra alternativ. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan börja med att ta kontakt med klassförbundet. Det är stort spann mellan finaste och sämsta exemplaret. Skaffa kunskap och välj som det passar dig. Det är en riktigt bra båttyp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min bild av nya båtar som är under 30 fot är att de jämfört med en 70 tals båt är sportbåtar lätta med mycket segel och god fart och mer svårseglade än 70 talarna som var tunga blygruvor i jämförelse. Det tivllerkas inga Vegor eller Naxi 77or längre. Tillverknings teckniken har gått så mycket framåt så att en båt under 30 fot är helt enkelt inte gjord som en familjebåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så för mig som är nybörjare och vill lära mig segla vilket är bäst ny eller gammal, Boendet är som sagt inte det primära nu. Utan att lära mig segla och lägga pengarna på en bra båt som inte sjunker allt för mycket i värde är vad jag vill ha. Ytterliggare en fråga hittade en Stortriss med sänkköl är det något att satsa på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då räcker det med en jolle! Stortriss med sänkköl är nog ett hempul. Det sista du skrev tycker jag stärker argumentet för H-båt eller IF som för övrigt är en stadig trygg dam som funkar utan genuan. Eftersom de båtarna tävlas finns möjligheten att hitta fina beggade segel. Okompliserat ägande och inte mycket som kan gå sönder. Snurran tar man hem på vintern. Eller liknande båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat runt lite på annonser. Reflektioner på Ohlsson 22, If båt, H båt och Sunwind är det någon som är bättre eller sämre. Allmäna omdömen osv. Med tidigare inlägg som grund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Dirken skriver är H-båten en fin seglare.
IF är långsammare.
Olsson 22 är rymligare än ovan, och ytterligare lite sämre seglare. Den är lite bullig och stampar gissningsvis rätt bra i motsjö, men är säkert kanon på undanvinden.
Sunwind 20 är en tuff liten båt som reder sig bra på öppna vatten, men är inte så jättesnabb,

Hydra kan du också kika på f ö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att det är en test av First båten i senaste nummret av segling..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har seglat mycket Ohlsson 22 och IF tidigare. Båda är mycket trevliga att segla men väldigt olika. Jag skulle valt O-22an som nybörjarbåt pga modernare konstruktion, skall man dock ut i riktigt hårt väder väljer jag nog IFen.

Jag skulle framförallt välja en populär/känd båttyp med stabilt 2a handsvärde. Åka runt och titta på många objekt och vara grymt kräsen på skicket: fint och rent överallt, ingen mögellukt, inga konstiga sprickor kring känsliga områden, inget omlackat, osv.

Senast ändrad av -Torsten- | 28 augusti 2009 | 15:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får vända lite på din fråga.

Vad får båten kosta?
Att köpa en modärna båt med dåliga segel, eller en äldre båt med nya segel / köpa nya segel för samma pengar så hade jag valt det senare.
Se bara upp med seglerna för vad som kallas för nya segel vid försäljning är väldigt olika.

Dåliga segel gör ingen glad....... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i samma sits förra sommaren. Jag tog ut Maxi 77, Shipman 28 och Accent 26. Finns det någon som tycker maxin har fina linjer;-) Jag har aldrig seglat tidigare, iofs en hel del windsurfing och 2-3 gånger i en Laser. Men aldrig kölbåt. Vi fastnade för Accenten, riktigt fina linjer och hyfsat bra seglare. Denna kommer vi ha ett antal år tills vi har lärt oss och vill ha annan. Även om jag redan nu sneglar på större, bättre seglare. Det känns lite sisådär när 32-34 fotarna plöjer både fortare och högre fram genom vattnet :-) Blir tydligt på bl a tävlingarna som jag deltagit i.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej söker själva efter en större och lite nyare båt ,har tittat på olika båtar som excel 319 ,comfort 32 ,maxi 999 . linjett 33 skulle vara perfekt men en aning dyr....nån som har ett tips runt 500000-600000 de finns mycke och välja emellan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

någon som har tips på svenskbyggd segelbåt pris kring 500000-600000 år -90 och uppåt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mest båt för pengarna, utan tvekan Compis 28.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv en Jeanneau och är väldigt nöjd. I mitt tycke är den ganska lättseglad men självklart beror det på din erfarenhet. Själv så har jag seglat i ett antal år nu. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vi har Misil II som andrabåt och det känns tryggt och förutsägbart. Bra kvalitet rakt igenom tycker jag. Priserna ligger mellan 40 och 80, bara att välja. Misil I lär ju kräva mer i underhåll.

Jag är van vid en rank jolleliknande polsk skapelse tidigare, så detta är en helt ny värld av avslappnad men rolig segling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...