swedbest 0 Postad 25 Augusti , 2009 Hej på er! Hur snyggar jag upp teaken i båten bäst? Slipning? behandling? För att den ska bli fin igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 25 Augusti , 2009 Tvättning, slipning. Avsluta med oljning eller ännu hellre lackning som håller sig fräsch längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 25 Augusti , 2009 Man skall väl inte lacka på teak, som är ett fett blödigt träslag. Det provade jag på min baqdbrygga - katastrof! Det finns väl ingen som lackar sina trädgårdsmöbler. Snapp 1 och Snapp 2, finns i båtaffären är perfekt till teak - inget annat. Så Teak-Seal, och det blir jättefint. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 25 Augusti , 2009 Slipa ner till bart trä och lägg sedan på Golden teak blir kanoners! :-) finns på länken nedan Ingemar Martinssons båtbyggeri - Golden Teak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 25 Augusti , 2009 Beror på vad du definierar som teak, om du syftar till plywood skulle inte jag slipa för skiktet är inte tjockt. Jag brukar värma lite med varmluft och dra med ett rakblad, varefter jag tvättar med rödsprit. Sedan kör jag på med en olja av bättre sort. Finns även som pigmenterad i lite brunare färg. Under sommaren, när det blir matt och vid köket lägger jag på ytterliggare olja under sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 25 Augusti , 2009 Beror på om man tänker på teak inom- eller utomhus. Håller med dig när det gäller ute, men inte inne. Där går det utmärkt att lackera teak under förutsättning att man gör på rätt sätt. Mvh/ Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 25 Augusti , 2009 ... och hur är rätt sätt? Jag är i liknande sits. Har en Scampi (segelbåt) från 1974 med lackad teak/teakplyfa där originallacken blivit sliten, avskavd, fuktfläckad. Träet är i ganska bra skick men lacken är inte snygg. Lacken är ganska tunn och sannolikt sprutlackad. Känns inte som fernissa, mer som snickerilack. Inte något akut men skulle vara kul att få fram lystern i träet. Provade en gång i en annan båt att försöka skrapa och slipa bort ganska färsk fernissa på teak (taffligt gjort). Hade ambitionen att få så rent att det skulle gå att olja. Provade på salongsbordet. Blev bra men var så otroligt mycket jobb att det inte var lönt jobbet. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 25 Augusti , 2009 Det är nog svårt att hitta en metod som inte är arbetsitensiv! Tyvärr! Har själv en båt där tillverkaren har sprutlackat teaken. Troligen har man använt 2-K lack, för uppvärmning och skrapning fungerar inte. Man kan värma tills träet svartnar, men den förbannade lacken sitter kvar. Återstår att slipa och det är OK så länge det inte rör sig om plywood. Risken att slipa genom fanerskiktet är överhängande. Där valde jag att sickla bort det yttersta lackskiktet. och sedan mattslipade jag ytan för hand med 280-papper. När alla ytor är slipade och/eller sicklade skall man tvätta med aceton. Byt trasa ofta och se upp för eldfaran. Ventilera väl! Sedan gäller det att hitta en lack som rekommenderas för feta träslag inomhus. Vill man har riktigt fin lyster lägger man tre fyra lager högblank fernissa med lätt slipning emellan och noggrann dammtorkning med klibbduk. Sedan kan man avsluta med halvmatt eller högblank alltefter tycke och smak. Halvmatt döljer missar i penselföringen etc. Högblank avslöjar allt! Ett gott råd är att kosta på riktigt bra penslar. Om man gillar oljad teak ( vilket jag har svårt att förstå) ställer det ännu högre krav på att gammal lack avlägsnas. Oljan biter dåligt på lackade ytor. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser