Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
bjorkudden

Nybörjare på motorbåt

Rekommendera Poster

Hej,

Jag o min fru går i tankar att köpa motorbåt. Vi är helt oerfarna när det gäller detta och jag har tillbringat senaste veckan att surfa runt på nätet, framförallt på denna sajt och på Blocket...

Vi kommer använda båten till att gå iland på öar, fiska och bada från båten (vi har tre st barn - 3, 5, 7 år). Vi kommer inte övernatta mer än nån natt... Vi kommer framför allt att hålla oss omkring Kalmar och Öland.

Är det någon som har bra ideér och tips inför vårat införskaffande vore jag jättetacksam. Just nu har vi en budget på ca 100' men den kan nog tänjas lite uppåt om ni frågar mig ;-)

Såg denna just nu på Blocket . Är den prisvärd tror ni? Vet man ju iofs först när man provkört o sett den på plats... men ni kanske kan se direkt om den är värd att gå vidare med?

mvh, Henrik

Senast ändrad av bjorkudden | 25 augusti 2009 | 09:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik var själv i din sitts för några veckor sedan och letade själv efter båt i din prisklass. Det man bör betänka är ju plats i sittbrunnen, på den här verkar det ju vara väldigt trångt och ont om sittplatser. Sen en 2takts motor ifrån 92 tror inte att det är tilt på motorn att före dra om man ska gå in till öar och grunda vatten, att häva motorn lessnar man nog snabbt på. Så att hitta en båt med helst 4takt är nog att rekomendera. Själv föll jag för en daycruser 6meters med inomborare volvopenta aq 170. Den är lättmekad och krånglar sällan. Lycka till i båt jakten. mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte uttala mig om någon specifik båt utan krasst konstaterar att det finns sakfel i din angivna annons, bla  trailer får man dra i max 80.

När det gäller båtar och dess kostnader så får man tyvärr inte så mycket för en ringa summa pengar. Det är bara att söka på nätet eller gå in en en båttillbehörsbutik och med egna ögon se hur tusenlapparna slits ur händerna på en. Det är heller inte någon liten summa pengar som varje år går åt för försäkring, båtplats, vinterförvaring och service. Varför jag skulle rekommendera dig/er att noga tänka efter vad ni vill ha och vad detta får kosta. Ert val av båttyp, ålder och motor drar tyvärr med sig ganska höga drifts-, underhålls- och servicekostnader ifall inte investerat kapital helt skall gå upp i rök/kvav. Lycka till med ert framtida båtköp/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej o tack för snabba svar :-)

@Daniel: Kan tänka mig att du inte fick din Daycruiser för 50'?

Jag inser ganska snabbt att det är ganska svårt att få ngt vettigt för 50' om man inte vill mecka mycket själv alt. dra på sig höga reparationskostnader/servicekostnader. Därför höjer jag vår budget till 100'...

mvh, Henrik

Senast ändrad av bjorkudden | 25 augusti 2009 | 14:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vi började med en utter 690 mycket trevlig nybörjar båt, den finns även utan akterruff då heter den 630.

Lycka till med båt köpet

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Henrik.

Herregud, är det hunden som kör båten du länkar till? Jag ser ingen människa vid rattenCool

I mitt tycke är den båten för liten för en familj på fem personer.

Uttern 630 som föreslogs ovan är ett bättre alternativ. Eller varför inte en sån här?

http://www.blocket.se/lund/Monark_670_Salong_79_22795469.htm?ca=11&w=3

Jag har själv ägt en i 3-4 år nu och är jättenöjd med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@labbibia - Hehe, nja tyckte oxå det var konstigt... men kollar man noga så har de klonat bort personen som kör båten... förmodligen i Photoshop. Eftersom båten finns i Älmhult, så kanske det är Ingvar Kamprad som kör, å han vill väl inte förknippas med en sån liten skruttbåt ;-) :-)

Tack för tipset om båt... dock ligger den ganska långt bort... Hur mycket kostar det o frakta hem en båt ca 40 mil bort?

mvh, Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.blocket.se/blekinge/Monark_670_Salong_22584703.htm?ca=11&w=3

Här har du ett ex som ligger i Blekinge.

Från Karlskrona upp till Kalmar är det ca 50 sjömil. Om vi leker med tanken att du skulle köpa den, så har du en rejä dagsfärd till sjöss hem med den. Båten drar ca 1L/sjömil vilket skulle innebära att din bensinkostnad blir ca 700 kr.

Dock bör du absolut inte ge dig ut på sådana äventyr utan någon sjövan kamrat. Med tanke på att du är nybörjare alltså.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry Henrik.

Såg att den sista båten jag länkade till ligger i Sölvesborg. Det blir ju betydligt längre då, förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tänk igenom hur du önskar använda båten. Vilken typ av båt som skulle passa bäst för Er och i vilken fart ni vill åka fram på vattnet med. Önskar ni kunna traila båten och har vanligt B körkort så tänk på båtens totalvikt. Sällan man kan dra båtar över 6 meter och ca 1000-1100 kg totalvikt på båten med B körkort om man vill ha registrerad trailer så man kan köra i 80 km/h.

Men vad det verkar så kanske en planande båt som ni i lungt väder kan fara fram i behaglig marchfart runt 20 knop kan passa. Runt 5.5 - 6 meters längd.
Flipper 575 (hard top) med 70-90 hk utombordare. Ryds Camping (hard top) lite nyare årgång med 70-80 hk kan också vara nåt att kolla in på, Så ny motor du har råd med blir mitt råd.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 25 augusti 2009 | 09:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara värt att kolla upp med försäkringsbolag hur det står till med kostnaden för inombordare resp. utombordare.

Tycker även det kan vara värt en del om det finns trailer med från start.

Har man 3 barn så behövs ju en hel del plats för övernattning å packning....

Jag skulle som nybörjare hålla mig till de välkända märkena på motor å båt.

Flipper, Ryds, Monark, Bella etc.

Det blir mycket enklare å större sannolikhet att få hjälp med de oundvikliga problem som din båt kommer skapa, elfel, hög tomgång osv. om man har ett objekt som många andra har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka lik till 70-tals-pråmar som föreslagits i den här strängenGlad

Seriöst, jag känner absolut inget köpsug att punga ut med 80-100 tkr för något dylikt.

I USA hade de här båtarna varit totalt osäljbara och hade nog eldats upp på närmaste tipp.

Eller är det bara jag som har dålig/konstig smak?

Varför är det så noga för folk att synas i nya fräscha bilar, men när det kommer till båt accepterar man nästan vad som helst, bara det flyter och är tillräckligt rymligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan tänka dig att åka lite långsamare så sinns det massor av båtar under 100.000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det behöver inte alls gå snabbt... Har du några märken, så kan jag söka lite på Blocket?

mvh, Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ex. Albin 25, då har du plats för familjen.

Eller snipor av alla de slag finns det ju drivvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket sammanträffande...ägaren till båten i fråga är granne till mina föräldrar Glad

Han är italienare och jobbar på IKEA. Det är minst andra omgången han har båten på blocket. Jag såg den först i maj månad när jag själv letade båt men har inte fått den såld, så är du intresserad kan du nog pressa priset en hel del.

Tyvärr råkade han m.fl. ut för stölder i sommar. De (litauer) tog bl.a. hans reglage och ekolod tror jag, som sedan återfanns hos polisen som tur var. Han har inte ändrat texten i annonsen iaf, så du gör nog bäst i att fråga om allt fungerar först.

Vill du ha nyare motor kan du ju alltid sälja denna och köpa dig en fyrtaktare eller vad du nu vill ha. Då har du ju en hel del pengar över i budgeten Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...