Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Rock

Funderingar angående byte till ny utombordare.

Rekommendera Poster

Hejsan Jag är ägare av en Rock 20 med en Yamaha 8A -76(2 cylindrig 2-takt) hängande på. Jag har efter diverse småstrul tröttnat o tänkt att jag skall investera i en motor jag kan lita på o har börjat titta runt bland nya motorer.

Mina funderingar är nu dessa:

Vilken storlek bör man ha till en 24fotare?

Jag har ju som sagt en 8hk 2-takt. Vad är motsvarande på 4-taktsmotorer?

Hur liten repektive stor motor kan man använda?

Har tittat på Parsun o Tohatsu o hittar ingen 8hk däremot 6hk o 9.8hk o känner spontant att 6hk kanske är lite litet medans 9.8hk är på tok fär stort. Obs är inte så intresserad av hur snabbt båten kommer gå för motor då jag inte tror motorstyrkan spelar så stor roll på en 24fot kölbåt då man pratar om motorstyrka 6hk - 9.8hk, däremot vill jag att motorn skall kunna orka att driva båten i lite högre sjö om man skulle råka hamna i oväder.

/Peppe



Senast ändrad av Rock | 24 augusti 2009 | 21:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde titta på en Segelbåtsmodell eller en sk Big Foot, som är tänkta att driva större ej planande båtar.

9.8 hk behöver inte vara för stor, du behöver inte köra på full gas. Kolla däremot vikten, vissa 10 hästare är upptrimmade 8 hästare och vissa är strypta 15 hästare som kan väga tungt.

Ser att Tohatsu har 6 hästars SailPro model, den har dessutom hela 5A generator som kan vara bra att ha. Det finns även 8 hk Tohatsu, dock ej segelbåtsversion.

Yamaha har både 9.9 och 8 hk High Trust modeller. Bägge dessa väger 44 kg, i så fall skulle jag välja 9.9 hk, så man får mer effekt vid behov, typ motvind, eller så kör man på lägre varvtal = tystare och mindre slitage. Bägg dessa har 6A generatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt från Mercury 6hk 2-takt till 5hk 4takt Parsun bägge med lång rigg.
Det är mycket bättre driv i Parsunen än vad det någonsin var i den starkare Mercyryn.
Tyvärr är väl klvaliten lite ojämn på Parsun motorena men priset är ju rätt bra.

Jag har den på min Albin Viggen som väger 1400 kg och motorn räcker till även när det blåser skapligt även om båten inte direkt blir någon raket.....



Senast ändrad av staalis | 02 september 2009 | 10:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

HEJ, Jag har en Dominant 78:a med en 9,9 Parsun i aktern. fyrbladig propp och bra kraft speciellt vid snabba stopp. toppfart på över 7 knop. hade tidigare en 2-takt 8 hk, men längtar inte tillbaka även om den snurran var från -04.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...