herrgon 0 Postad 24 Augusti , 2009 Har för avsikt att sälja min motorbåt och köpa en segelbåt inom det närmsta året. Men vad väljer man gammalt eller nytt. Då vi har en fin båtplats och sjöbod så har vi fina möjligheter till vårt båtliv, har ca 15 års båtvana vid havet. Har tittat på nytt Hanse 35, Dufor 34, Bavaria 35, det prisläget verkar ok, men en Najad 343 från 1985 kan det vara något för mig om den är bra uppdaterad. Har ej varit och tittat på den eller skall man slå det ur hågen pga av ålder och nya matrial. Någon som kan ge mig lite tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 24 Augusti , 2009 Tips - fundera på vad du har för krav på din segelbåt, hur ska den användas. Dagsegling, långsegling, öppet vatten, innerskärgård osv osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 25 Augusti , 2009 Dufour och Hanse är nog snabbare och lättare seglare än Najad från -85 som hade tyngdpunkten trygg seglare. Detta gller inte nya Najad som är utmärkt seglare också. Men om du köper en väl uppdatera Najad så kan du vara ganska säker på att inte den tappar så mycket i pris som kontinentala båtar gör (Jeannau från -05 har tex sjunkit från 1.250000 till 1.000000 ca) Det finns alltid ett intresse för en långseglinspräglad båt med bra kvalitet som Najad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser