Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Sea_ray

Förslag på segelbåt

Rekommendera Poster

Hej

Jag har lite tankar på att byta båtliv från motor till segel och har tittat runt på annonser på nätet. Många modeller finns så för att få lite guidning i denna båtdjungel tänkte jag få lite förslag från er erfarna seglare på lämpliga båtar som kan passa in på följande parametrar:

• Prisbild max 300000 – 330000.
  • Prioriterar komfort och utrymme före segelegenskaper, kommer inte att kappsegla.
  • Separat wcutrymme, minst 6 kojplatser, rymlig sittbrunn
  • Segling sker mest i Stockholms skärgård men kanske någon avstickare till Åland och nedåt ostkusten.
  • Jag har lite seglingserfarenheter från mindre båtar.

Ser fram emot era förslag.

MVH Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till att du börjat tycka om att vara på sjön.

En som köpte vår gamla Maxi hade också konverterat till den nya religionen och vid demonstrationen av den gamla Maxin utbrast han efter att motorn tystnat: Det här kan man ju stå ut med!

Det finns en hel del båtar att välja bland så det blir att skaffa sig information genom att titta på så många som möjligt av salubåtarna.

Köp boken 500 segelbåtar i test av Curt Gelin. Den är oumbärlig såväl för nybörjare som för gamla seglare. Varje båt behandlas på en sida med lite data, beslkrivning, bilder och omdömen vid en kortare segling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill höja ett variningens finger för 500 segelbåtar..., den är full med faktafel och märkliga åsikter som presenteras som sanningar. Se den inte som en bibel, utan som en källa till inspiration. Vill istället slå ett slag för faktasajten sailguide.com som på det mesta är mer korrekt i faktan, innehåller prisstatistik och även en del tyckande från båtägare, om än vinklat av ägare som alltid tenderar att hålla sin egen båtmodell högt - man får läsa lite mellan raderna...

Förslag då - Scanmar 31?
Kanske lite för liten, lite för dyr?
Skall båten ha kojplatser för sex fullvuxna, eller för två vuxna och fyra barn..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för era tips om bok och Sailguide. Kojerna skall passa vuxna.

MVH Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo en grej kom jag på!

Du är van att använda motor och det kommer du att göra även med segelbåt. Det finns tillfällen då man går åt fel håll och då är det inte alla i besättningen som står ut med det evinnerliga kryssandet.

I stiltje räcker en 10 hk motor bra för en 3-5 tons båt.

I motvind är det inte fel att ha 2-3 ggr så mycket. I 15-20 m/s motvind och motsjö krävs den extra styrkan och man kan ge sig ut som om det var en motorbåt. Sällan man ser nån som ger sig ut i den vinden men ska man passa en tid så vad gör man. Vi har 23 hk på vår 5-tons båt och full effekt behövs i 20 m/s för att hålla farten över 4-5 knop. Under den farten kan man tappa så mycket fart i en stoppvåg så båten blir svår att styra. Då är man nere i 2 knop och fören tenderar att halka ner med vinden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med dina krav tycker jag en Maxi 95 vore den perfekta lösningen - kan dock bli lite letande innan du hittar en bra båt till den budgeten . men inte omöjligt

/ Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med att om man vill kunna gå med bibehållen maxfart rakt mot vinden i 20 m/s med en segelbåt behövs det en rejäl motor. Fast å andra sidan - varför behöver man kunna det? Klart vettigast är att söka hamn när det blåser i sådana styrkor, näst vettigast måste vara att sätta ett enkelt stormsegel och segla med vinden tills man når en lämplig hamn. I värsta fall kan man kanske också tänka sig en fartsänkning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boken 500 båtar är beställd via Bokus nu.

Maxi 95 ser trevlig ut med akterruff. Har titta på några nätannonser på Mamba 29 på vilket verkar bra och med rätt mycket trä inne.

En liten spaning... jag tittade runt i min hemmahamn på segelbåtar och det verkar som segelbåtar inte skyltar med vad det är för märke, modell och storlek till skillnad mot vad som är rätt vanligt på motorbåtar, såvida de är ganska nya, typ Bavaria.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segelbåtar skyltar med vilka dom är genom märket i seglet. I hamnen är det diskreta skillnader på snobbranden som kan tala om vilket fabrikat det är i alla fall. Lite hemligt där.

Du är i nedre omfånget ekonomiskt för att köpa en båt enligt dina preferenser om det också ska vara bekvämt att leva 6 personer på den. Att knö ner 6 peroner i kojer man bäddar upp brukar gå bra i många båtar men sedan ska man ha med sig kläder för alla väder, leksaker, mat mm.

Kan du gå upp lite i kostnad får du väldigt mycket mer att välja på.

Vi gjorde innan köpet av vår förra båt så att vi gick till stäörre båthandlare och kollade in vad de hade. Man blir förvånad när båtar som såg trvliga ut på bild var otrivsamma i verkligheten. Börja inte rikta in dig på bara en båttyp innan du sett den i verkligheten. När ni är i båtarna så fundera på vad det är som gör att ni triv och sök sedan efter sådana båter. Vi upptäckte tex att vi ville ha L- eller U-soffa i salongen helt enkelt för trivseln skull och inritade oss sedan bara på båtar som har det. Köpte en Nova och var oerhört nöjda med den. Här är en länkt till den båtens hemsida där du kan se hur en sådan ser ut http://lazylyntillsalu.blogspot.com/

Det är KUL att välja båt! Ta tid på dig och njut!

Senast ändrad av ciaraud | 26 augusti 2009 | 09:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är nog rätt som du säger Ciarud. När jag har sökt runt på annonser och titta på ritningar och bilder hos diverse märkesklubbar kontra mitt maxpris verkar det som jag får tumma på kojplatserna om jag inte ska lägga på ca 150 000 för att få ett större utbud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag själv seglar Maxi 95 sedan snart 20 år, vill jag givetvis rekommendera just den båttypen. Men din budget är lite i underkant. Om du tummar på utrymmet en aning = avstår från akterkabin med två rymliga kojplatser, får du en Maxi 84 för mindre än din budget. Maxi 84 har samma skrov som 95:an men där man kortat av en meter. I övrigt samma utrymmen och en stabil Penta inombords.

Kolla också Birdie som finns i två versioner kring 8 - 9 meter och till pris som ligger i övre delen av din budget.

Mamba är också ett alternativ som finns i olika modeller mellan 8,5 och 9,5 meterslängd. Men Mamban är trång invändigt jämfört med Maxibåtarna. Bland Mamba finns flera hembyggen dvs där man köpt skrov med byggt inredning själv. Det är inget fel men det sätter ner priset några tusen.

Comfort och Compis är också bra båtar i samma revir och liknande pris om du stannar vid t.ex. 28 - 29 fot.

Kolla framförallt att seglen inte är alltför slitna. Nya segel till en båt i den här klassen är en affär kring 35 - 50.000. Att du ev. får med en massa olika segel är mindre värt eftersom du i huvudsak seglar med storsegel och genua. Finns rullgenua är det ett klart plus.

Du ser ganska snart på båtens skick hur den är skött och seglad. Kolla motorutrymmet så det ser rent och städat ut. Rost och oljeläckage finns alltid, men det ska vara så rent som möjligt. Kolla läckage vid propelleraxel, alla axlar läcker mer eller mindre, men det ska vara i rimliga propotioner och lätta att hålla undan.

Provkör och känn efter att inte motor och propelleraxel vibrerar misstänkt mycket. Det kan i så fall tyda på obalans efter t.ex. en grundstötning. Fråga ägaren om grundstötningar och få inskrivet i köpebrevet vad ägaren uppger där. Jag hade en god vän som köpte en Mamba som hade gått på kraftigt, vilket han upptäckte först efter att köpet var klart.

Lycka till med dina efterforskningar.

Hälsningar

Håkan N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo...
Jag tog mig friheten att göra en avancerad sökning på Sailguide med parametrarna minst sex kojer, maxpris 350 kkr och ståhöjd minst 1,80 (bekväm båt var det du ville ha...)
http://www.sailguide.com/batfakta/index.php?types=advanced&boat_name=&min_lys=&length_from=&length_to=&boat_type=&width_from=&width_to=&bunk_min=6&rig_height=&cabin_height=1.80&depth=&stern_type=&max_price_used=350000&keel_type=&rig_type=&rudder_type=&hull_material=&constructor=

Om länken höll ihop har du en hel hög att välja på!
Annars är kan du göra samma sökning själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry - jag var nog lite tankspridd då jag skrev Maxi 84 i stället för Maxi 87. Det var 87 jag menade!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog är det märkligt hur fel man kan läsa ibland.  Tittade länge, länge på rubriken till denna tråd  förslag till segelbåt  Vad i herrans namn är ett förslag?  Förstag vet jag, men förslag?  Det tog en bra stund innan poletten ramlade ner Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har just gjort den resa som du håller på med Flört. Kikade runt med fru och barn på marinor och en drös med privata båtar, väldigt mycket handlar om underhåll och hur pass väl föregående ägare skött om båten. Vi fastnade efterhand för en modell/planlösning som vi sedan processade fram med andra variabler som pris, motor, seglingsegenskaper, känsla för båten mm mm. Ta tid och spana runt! Vi valde till sist en toppenfin Mamba 29 med ny motor lite lyx som tryckvatten, varmavatten, vattenburen värme mm. En aspekt att väga in är hur pass lätt det är att sälja båten, andrahansvärdet kan vara viktigt om man vill byta upp/ner sig beroende på omständigheter. Lycka till! /J  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe Terrafobica. Allt ligger i betoningen. Det är bra att det finns erfarna seglare på forumet som kan lämna bra förslag så man inte får ett bakslag vid ett båtköp.

Ligger skillnaden mellan de två versionerna av Birdie 32 i inredningen eller är det annat som skiljer? Någon hade rattstyrning såg jag i en annons.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk dig för innan du skaffar en båt med rattstyrning. Skaffar man en båt över 36 fot så behövs det kanske men inte annars.

Med ratt får man stå där ute i regn och rusk och styra medans  man med rorkult ofta kan krypa in i skydd under sprayhooden om man skaffar en hängpinne. Mycket skönare!

Tycker det är trist att Linjetten har ratt men den är helt enkelt för stor för pinne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...