Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
wiri

extrem tung styrning, nästan låster sig iband

Rekommendera Poster

när man är uta å har nått efter båten å gör en lite skarpare västerväng så orkar man knapt svänga t bax, tjejen vart livrädd för hon orkade inte alls, drar man av gasen lite så går det lättare, me ndet är bara åt vänster, å då är ju styrkabeln inne i skalet, men nått måsta vara lite glappt så det hamnar i spän på nått sätt så det bryter i kabeln,

någon som har någon ide, haft samma problem m,m

vet inte hur man ska förklara va det är , vet ej märke på den, men det är ju bara en vire/kabel, är lite glapp i ratten, , går det att justera ? eller ska man köpa ny? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det i lågfart?

Finns det Powertrim på motorn/drevet?

Har ni trimmat ut motorn/drevet max?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips, Köp en ny.

Risken är att vajern i höljet börjat frasas upp, då svänger den som lättast
år just ett håll medans det andra kräver mer muskler.

Så var det för undertecknad.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo power trimm fins, är väldigt tung när den är upp trimmad, men har detta ätt den låster sig uppstår även när den är ner trimmad

Iggy <--- 

jo får nog kolla på detta, inte kul/ faligt när detta uppstår, för vid axeleration innan båten planar omm na drar 2 ringar eller 2 vattenskidåkare så är det i stort sätt omöjligt att svänga tilbax om man råkar ha motorn lite sväng åt vänster.

var hittar man nya virar till bra pris, å vad är bra märken. längden står i orginal broshyren har jag för mig, men som sakt ni som kan mer om deta än mig, kom med förslag å gärna länkar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen hjäpsam mäniska där ute som vet nått om var man kan handla till bra peng,?

utomlans kanske,?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är som håller på att få solsting men är vi båtägare generellt kostnadsmedvetna (trots vi i många fall inte ens vet vad prylarna betingar för pris inom landets gränser)!? De som ylar mest verkar inte ens veta vad det är för kostnader dom gnäller om. SkrikandesFörvånad  primalskrik, nu är det lugnt igen.

 

Det är oftast onödigt arbete att försöka få en gammal vajer som börjat rosta/fastna att fungera igen. Din vajer har en diameter av 6 eller 8 mm, längden, är inbränt i höljet. Kostnaden för vajern ligger någonstans mellan 1 och 2000SEK. Men för att du skall få rätt brukar det vara bäst att ta med sig den defekta vid köp av en ny. Mvh/Nitro

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att skaffa hydraulstyrning, i alla fall om du har något större motor. Kostnad ca 5 - 7000 SEK om du kan montera själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nä laga den gamla är det inte tal om så länge det är wiren, å det låter ju ganska troligt, den spänner nog ut sig mot höljet när man trycker den utåt,

kolla lite på hydraliska oxo men det kostar ju lite mer, men är det värt pengarna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad är ditt problem, är jag din hack kyckling eller?

 

det är ju typ lite det jag frågar, om det är värt pengarna å få den komforten, som jag farrat att det blir med hydalstyrningen, du kan sluta svara på mina trådar om du tycker dom är så jobbiga för dig, :) för du värkar ha mer problem med dom än dom hjälper mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns andra delar också som kan göra att det går trögt.

Jag hade problem med en styrning med Teleflex och där var det ett år rattnavet som kärvade ihop. Sen ett annat år gick det trögt borta vid motorn. Det var i mitt fall styrstången som gick trögt i sin lagring. Ett några dm långt rör där det kan kärva.

Även motorns styrlager kan kärva.

Kolla upp dessa punkter innan du köper ny wire.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den går ju lätt att styra när man gör på togång typ, det värkar med va när det blir belastning som den kärvar, men den går ju lätt att styra åt höger å t bax, så troligen är det ju wiren, för trycker man på den så vill den ju expandera ut mot höljet, å drar man i den så dras den ju ihop,. så det låter ju troligast, men ska kolla upp även navet m,m

men har det suttit den båten va ny (16 år) så kanske det är bax, vet inte hur länge dom brukar hålla,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade samma problem förra sommaren men det gick inte riktigt så långt som ditt gått låter det som, brakade och smällde i rattnavet när jag svängde vänster och var riktigt segt att svänga åt båda hållen, jag bytte navet och styrkabeln. Köpte det från http://www.bataccenten.se/ och nu fungerar det om det ska Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var värst vad Nitro verkar vara grinig senaste tiden-kan det möjligen vara för att sommare snart är slut...????

 

 

Foten

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som styrlagren är lite tröga. Gå de lätt borde det inte bli så stor skillnad när du drar på. Samtidigt kan det vara trögt både i styrstagets genomföring, rattnav och Teleflex. Tillsammans samverkar det till att bli nära omöjligt att styra tillbaks i en sväng.

Tryck i fett i styrlagren och koppla loss och känn att den går lätt. Kolla styrstaget som jag kallar det. Det ska gå lätt att röra från ratten. Då känner du samtidigt om rattnavet kärvar.

En osmord Teleflex kan gå lätt utan belastning av en trög motor men med smörjning kan det ordna sig.

Men är den uppfransad så är det kört. Det kanske kan kännas när du styr fram/åter utan motor påkopplad.

En lekman har talat.

Nitro vet bäst. Inte ironi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Ja tror det är propellerverkan som du tycker är trög det blir mer påtagligt när du trimmar ut motorn pröva gira styrbord och tillbaks åt babord så märker du att det är lättare. I värsta fall kan du köpa en ny styrväxel med planetväxel som avlastar propellerverkan. Sen ska man förövrigt inte gira hastigt.. Håller med Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu ska vi se om vi kan svara på allt :)

kan börja med att allt bak vid motorn är uppsmort, kan vrida motorn för hand åt båda håll,

det där med planet växel värkar intresant ska kolla på det,

å det är inte att jag iska kunna gira i hög hastighet, utan svänger man runt en 180 grader men ändå en lång sväng när man dra ring typ så orkar man f*n inte å styra t bax utan att dra av gasen lite det går as trögt.  :( men som sagt det är bara om man styr åt babord så att säga, åt andra hållet är inga problem, även vid en start, typ om man drar upp vattenskidor, min lillasyster skulle köra å är inte så jätte van, hadde motorn lite svängd å hon orkade inte räta ut den då häller utan vart rädd å fick dra av, men det är oxo bara åt ett håll så det måsta ju nästa vara en uppfransad wire, =(

men ska koppla bort styrwiren å dra i den å känna om en käns skum.

tackar för tipps, återkommer om problem kvarstår utan att jag kunnat lösa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite lustigt det där med sidkraften som verkar på en propeller.

Det märks mest när man backar att båten vill dra sig åt ena hållet.

Det kan medverka till att du har svårare att styra tillbaks åt ena hållet.

Jag skulle testa att styra när någon håller emot vid motorn med en viss kraft. Går det då lika trögt åt båda hållen? Går det trögt i vajrarna så förstärks kraftbehovet vid rattrörelser vid lite ökat motstånd att vrida motorn.

Skulle smörja vajrarna ordentligt och hjälper inte det byta allt vilket iofs brukar vara lite krångligt med att få rätt längd och klura till det så det passar. Ett typiskt jobb för en båtmek medden erfarenhet han har skaffat sig av alla liknande installationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det var ett bra tipps, tack för det.

hehe jag är den som gör allt mekande själv så länge det inte är nått el inblandat,

river med nöje ner bilmotorn å byte blockpackning eller koppling än att lämna in, så byta en styrwire är jag inte därr för, kasnke tar dubbelt så läng tid, men nästa gång kan jag det,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så brukar jag också tänka. Gör man det så vet man att det var inte så krångligt.

Det blev inte av att byta Teleflexen på vår Ryds 480 efter att jag dragit sönder rattnavet då kunden slet båten ur händerna på oss när vi sålde den. Vi hade satt på tok för lågt pris och han tog den osedd för att ingen annan skulle komma före.

Tar man bort allt så har man ju längderna där och kan gå med hela härvan till butiken om så vill. Kanske finns reservvajrar att köpa som man löder ihop själv? Det borde vara det enklaste isåfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...