Stan 64 Postad 24 Augusti , 2009 Det kan finnas många praktiska fördelar med att ha batteribanken samlad på samma ställe tycker jag. I mitt fall under styrbordskojen. För att kunna utöka batteribanken tänkte jag låta startbatteriet (80 Amh vanligt marinbatteri) bli ett extra underhållsbatteri. Samt sätta in ett nytt mindre startbatteri av den typ som Motorcyklar har under kojen bland de andra batterierna, utrymmet under kojen tillåter inte mer. Frågan är om det räcker till för att dra igång en 3 cylindrig Yanmar på 28 hk eller kommer jag att skaffa mig problem då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 24 Augusti , 2009 Det enklaste och mest rätta svaret får du nog om du mäter strömförbrukningen från batteriet när startmotorn går. Sedan är det bara att jämföra med det nya batteriets maxkapacitet enligt specifikationerna från leverantören. Passa även på att kolla hur många starter batteriet klarar av utan laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Augusti , 2009 Att mäta startmotorströmmen är inte bara svårt, det säger ju långt ifrån allt, batteriet måste kunna leverara dessa strömmar utan att ta skada och under en viss tid. Alla batterier har ett maximalt tillåtet strömuttag som står i proportion till dess kapacitet i Ah. Och ett mycket litet batteri, som visserligen fått igång motorn, är så urladdat efteråt att de förmodligen tar emot en alldeles för hög laddström från din generator som har hög kapacitet reltivt ett litet startbatteri. Laddströmmen bör aldrig överstiga 20-30% av batteriets kapacitet. Dvs ett 20 Ah batteri skall inte laddas med mer än max 2-3 A. Jag tycker du skall kolla med tillverkaren och följa deras rekommendationer för starbatterikapacitet. Använder du bara båten sommartid behöver du ju naturligtvis inte dimensionera startbatteriet för kallstarter vintertid, om det går att få fram siffror för varma klimat kan du följa dom. Alternativt gå ner något från rekomendationen för vårt klimat. Men erfarenhetsmässigt tror jag inte ett MC-batteri räcker, jag skulle gissa på att ca 40Ah är en undre gräns. Går du ner mycket i startbatterikapacitet bör du komplettera med en enkel nyckelströmbrytare för batterier som du kopplar mellan pluspolerna på start- respektive förbrukningsbatteri. Då kan du enkelt, om det skulle krisa, parallellkoppla bägge batteribankerna vid start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Augusti , 2009 Det är skillnad på olika MC-batterier när det gäller startvilligheten har jag märkt. Jag bytte på min 50-hk Transalp då batteriet var slut och det första jag fick startade inte motorn med. Men om du absolut vill få mindre batteri till starten så är det väl inte fel att göra ett försök. Att mäta startström går enkelt med tångamperemetereller med en voltmeter som får mäta spänningsfallet i en batteriledare till vid start. Jämför sedan värdet med en känd strömförbrukare och proportionera. Ex en kyl drar 4A och ger spänningsfallet 20 mV. 200mV motsvarar då 40A eller 2V 400A. Att det lilla batteriet skulle må sämre vid laddningen stämmer inte så länge du inte kör konstantströmsladdning vilket är väldigt ovanligt. Batteriet tar inte åt sig mer ström än det klarar av vid laddning med normala laddspänningen. Tipset med batteribrytare son kan ge ström från alla batterier vid start gör att du nog kan klara av starten även med ett mindre batteri. Man ska ju ändå aldrig suga ur mer än i undantagsfall 50 % av batterikapaciteten för att slippa byta batterier så ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Augusti , 2009 Forgus 31: Att det lilla batteriet skulle må sämre vid laddningen stämmer inte så länge du inte kör konstantströmsladdning vilket är väldigt ovanligt. Batteriet tar inte åt sig mer ström än det klarar av vid laddning med normala laddspänningen Är du helt säker på detta? Ett urladdat batteri har ju den egenheten att det tar emot vad som gives, tills spänningen börjar stiga. Det handlar inte om konstantströmsladdning utan om att generatorn kan ge 50A eller mycket mer initialt när den ser ett ordentligt urladdat batteri. Se exempelvis Vartas rekommendationer för MC-batterier, de talar om en maximal laddström på så litet som 10% av kapaciteten:http://www.varta-automotive.se/fileadmin/templates/downloads/se/Rad_MCbatterier.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 24 Augusti , 2009 Dom här tycker jag verkar himla bra. Enda nackdeln är väl priset..... http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=436838 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 24 Augusti , 2009 Hej Köp hellre ett eller två riktiga batterier till och placera tex på babord sida på lämpligt ställe och använd tex 25 kvmm kablar och koppla ihop detta med din ordinarie batteribank. Annars kan du köpa tex ett 40-60ah startbatteri och ändå flytta det som du nu använder till start(80ah). Det är ingen nackdel att ha batterierna på olika ställen, det fungerar bra det också. Det enda batteriet som är dumt att flytta är startbatteriet pga av den stora strömmen som ska gå genom kabeln till startmotorn. Hälsningar Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Augusti , 2009 Ja,man får hoppas att priserna faller. Och då mycket Det är ju inte bara batterierna det handlar om, det krävs ju nya regulatorer för alla laddare man har ombord, som generator, landströmsladdare, sol- och vindkraft... Tyvärr är det nog många år kvar med blybatterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Augusti , 2009 Eilean: Oavsett om det är en stor eller liten generator försöker den ge en konstant spänning. Den ska ligga på c:a 14,5V. På en sån generator 8eller batteriladdare) kan man ansluta små eller stora batterier. Ibland laddar en 100 A generator endast ett startbatteri på 60Ah. Ibland kan samma generator ladda en stor batteribank på 500Ah. Precis i början av laddfasen kan batteriet suga i sig rätt hög ström men den sjunker ganska snabbt när batteriet börjar fyllas. Ett 75 Ah fritidsbatteri drar i sig c:a 10-15 A vid 14,5V de första minuterna när det är halvladdat. Efter en kvart har strömmen gått ned till kanske hälften och sjunker sedan och när det är fullt är strömmen bara kring 0,5 till 1,5A. I det läget kan det vara bra att sänka spänningen till 13,5V men generatorn (14,5V) som oftast inte går så många dygn i sträck har oftast inte den finessen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Augusti , 2009 Jag är inte övertygad om att du har rätt. Och är rätt säker på att jag kan styrka detta genom att leta litet flitigt på nätet. För att göra det kort - du har en generator på 100A och 14,5 V laddspänning. Strömmen den ger är beroende av av batteriets spänning. Vilket leder till det välkända fenomet att endast under de första minuterna av laddfasen kommer generatorn lämna något som ens kommer i närheten av sin effekt, sedan avtar strömmen, kurvan planar ut. Nu ansluter vi ett rejält urladdat batteri med stor kapacitet, det har en vilospänning på 12,0 V. Då kommer generatorn initialt ladda med hög ström, kanske i närheten av sitt maximum. Snart stiger spänningen och strömmen sjunker. Nu ansluter vi ett lika urladdat, litet fjuttigt MC-batteri. Exakt samma sak inträffar - generatorn mosar in samma ström som i det tidigare exemplet. Skillnaden är att spänningen kommer att stiga snabbare än i det stora batteriet och strömmen avtar snabbare. Men strömmen är alldeles för hög för de klena plattorna och interna förbindningarna och volymen på syran för liten samt höljet för litet för att avge den värme som bildas. Och batteriet blir överhettat. Om ovanstående inte stämmer, varför anger då alla batteritillverkare en maximal laddström som står i proportion till batteriets kapacitet, mellan 10-30% av antalet Ah? Och varnar för snabbladdning med högre ström då det påverkar batteriets livslängd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 24 Augusti , 2009 Eilan har i princip rätt. En stor generator (eller vilken osmart laddare som helst för den delen) *kan* överladda/övervärma ett litet ()rejält urladdat) batteri. Risken för riktig skada är dock mycket liten så länge batteriet inte är extremt underdimesionerat i förhållande till laddkällan (väldigt osmart rent ekonomiskt) och utsätts för den typen av fel-batteri-till-applikationen regelmässigt. Det tar relativt lång tid att värma upp ett batteri:s massa till den grad ;-) att det påverkas, och kan man fylla på vatten (öppen-cell) så är det normalt inget problerm. Dock är risken för skada betydligt större med just *MC-batterier* då dessa ofta är slutna, så när vattnet är bortkokat så dör det fort. Externa kvalitets-regulatorer har därför oftast batteritemperatur-sensor för att i görligaste mån undvika det, menett litet batteriet kan skadas innan sensorn ser temperaturhöjningen när den väl når batteripolen sensorn sitter ansluten på. Riktgt bra externa regulatorer har dessutom temperatur-avkänning på generatorn, för att förhindra att den *eldar upp* sig själv när batteribanken är omättlig (djupurladdad). Finns (så vitt jag vet) inte en enda generator-inbyggd regulator som har temperatur-avkänning på batterie(t/erna). Tror mig ha läst om någon enstaka high-tech/high-performance-generator/regulator skyddar sig själv/generatorn från övertemp men ingen i budgetklassen 1-3 tusen (så vitt jag vet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Augusti , 2009 Jo det kan kanske bli för hög ström på det lilla MC-batteriet om det är helt urladdat. Det blir då längre tid med hög ström och därmed kan kanske temperaturen bli för hög. I de fall jag laddat batterierna till hojarna på våren med en vanlig konstantspänningsladdare för bil har det fungerat. Men batterier är personligheter så det är ju inte säkert att det alltid går. Nu är jag motståndare till att ladda ur batterier i botten. Det är mer så man pajar batterier. Men jag ger mig tills vidare om de små batterierna. Det kan också vara skillnad mellan startbatterier och fritidsbatterier. Jag tycker inte mina fritidsbatterier drar i sig så mycket ström trots 14,6V. Det kanske ett startbatteri skulle göra. Dock är bilarnas generatorer av konstantspänningstyp och där fungerar det utan temperaturmätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 25 Augusti , 2009 Som seglare använder jag mitt startbatteri ca: 3 sek på fm och 3 sek på em. När jag har mätt spänningen på startbatteriet är det i princip alltid 12.74 V på mitt mätinstrument. Det var därför jag från början ställde frågan om det inte skulle räcka med ett mindre startbatteri i båten. Jag hade hoppats på att någon annan hade provat med ett mindre batteri och därför kunde berätta om det fungerar eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 25 Augusti , 2009 Eftersom ingen annan tycks ha gjort det du funderar på och istället leverarar en massa teorier, kanske förslaget jag gav dig i mitt första svar ändå är det bästa, kontakta motorleverantören! Eller så har kanske de större tillverkarna av batterier någon form av kundsupport som kan hjälpa dig rätt. De borde ju veta vilka krav en dieselmotor av en viss storlek ställer på batteriet och utifrån dina förutsättningar med temperaturer och årstider guida dig till en bra lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Augusti , 2009 Jag skulle inte tveka att under givna förutsättningar prova med ett litet batteri. Startbatteriet till en så lättstartad motor utnyttjas bara till en tusendel av kapaciteten. Ta t.ex ett startbatteri till en HD. Det behöver vara rätt starkt och kan kanske räcka för din diesel om den är av mindre sort. 3 s och t.ex 200 A blir inga stora energier. 3/3600*200 blir drygt 0,5Ah. Så i praktiken ska det inte bli så höga temperaturer vid återladdning av den förlorade energin. Skulle motorn ha en riktigt dålig dag, te.x på våren vid första start, kan det bli urladdat. Men då har du ju möjligheten att koppla in resten av batteribanken. Tanken att batteriet som nästan inte används bantas ned till lämplig storlek tycker jag är kreativ och ska uppmuntras. Kanske några superkondensatorer skulle räcka. Då kunde hela startbatteriet slopas. Supercap ger en enorm strömkick någon sekund och därefter när startmotorn dragit runt motorn och den går lätt kan batteribanken kopplas in. En enkel kopplingshistoria med startrelä som är lite fiffigare än vanligt. Vi åker kanske omkring med 15 kg i onödan. Detta med att man ska strömbegränsa laddning av batterier är ju också en åsikt men i praktiken görs inte detta. Samma generator laddar små eller stora batteribanker.Jag läste på Tudors hemsida om laddning och där står det inte att man behöver strömbegränsa annat än med laddare som inte är elektroniskt styrda, jag antar att man menar de gamla oreglerade laddarna. Dessa är ju mer av typen - ladda i 10 timmar och inte mer för då blir det överladdat. Då måste ett stort batteri ha en stor laddare och ett litet batteri ha en liten. Sådana laddare är mer av konstantströmstyp och ska inte användas. Jag har laddat sönder batterier med den typen då jag glömt att bryta laddningen. En månad senare är batterierna helt obrukbara. Troligen redan efter några dagar. I det fall man har riktigt stora batteribanker orkar dock inte generatorn med och överbelastas. Jag har just läst boken av Arne och Heléne Mårtensson på Yaghan och dom har ju extremt mycket batterier med följd att generatorn på bara 100A inte pallade. Den fick ju ofta gå med full effekt i ett varmt motorrum dessutom. 45 grader varmt och full effekt kan ju inte vara rimligt för en serieproducerad generator. Det skulle vara rimligt med en fem gånger så stor men då blir kraftöverföringen ett problem. Dom har ett elverk på 16 kW i samma utrymme som huvudmotorn och där blir varm speciellt i tropikerna. (Förlåt att jag bredde ut mig utanför frågan.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 25 Augusti , 2009 För min del har jag inget mer att tillföra frågan. Men en sak slår mig, det handlar om en relativt liten 3-cyl Yanmar på under en liters slagvolym och 28 hk. Och den har ett 80 Ah startbatteri. Min motor, en 4 cyl Perkins på 4 liter slagvolym och 75 hk - alltså avsevärt tyngre att dra runt, har ett startbatteri på 115 Ah. Som även räcker för start runt nollpunkten, jag har ju båten i vattnet vintertid. Alldeles oavsett vilket batteri det i slutändan blir, borde kapaciteten kunna minska avsevärt i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Augusti , 2009 Jag skulle kunna testa med ett MC-batteri ur min Transalp. Det kunde vara trevligt att se om det går för jag gillar idén med att få fyra batterier till förbrukning. Jag vet att startbatteriet aldrig blir utnyttjat medan de stackars förbrukningsbatterierna går på knäna vilket är en dålig arbetsfördelning. Det lilla MC-batteriet skulle kunna läggas närmre motorn då det tar så liten plats. Räcker det inte med ett så tar även två så små batterier mycket mindre plats än det vanliga klumpiga startbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Augusti , 2009 Då har jag testat! Tyvärr gick inte våran 23 hk VP 11C igång med Transalpens batteri. Ändå är MC:n på 50 hk. Men diesel kräver ju mer med sin höga kompression. Motorn gick förbi ett kompressionsläge tror jag men blev sen stilla. Jag testade sen med batteribanken och det gick förstås utmärkt. Man skulle kunna tänka sig att ha ett så lite batteri som möjligt stående i ett stuvfack och plocka fram det den gång batteribanken skulle bli urladdad vilket egentligen aldrig normalt sker. Så om man var 5:e år skulle behöva ansluta det med startkablar vore det inte hela världen. Eller vänta tills batteribanken hämtat sig ev. med solen eller bryggström. Extrabatteriet skulle givetvis anslutas för underhållsladdning och då kan en diod räcka. Jag har ett litet utrymme framför dieseltanken som nu inte är fyllt och där kunde jag sätta ett litet men startstarkt batteri. Så skulle vi få 300 Ah till förströelse och nytta. Eller 150 egentligen då 50 % ska sparas för batteriernas livslängd. Och starten då förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sciroccogtx15v 0 Postad 26 Augusti , 2009 Hej! Jag har gjort detta, dock med en MD5a och ett Biltema batteri för gräsklippare/skotrar på 22 eller om det var 32 Ah. Fungerar utan några som helst problem. Har kört två säsonger nu. Se länk: http://www.bitax.net/BB2/viewtopic.php?t=64&sid=6318f38f04895e188f4eb3794e384483 Fredrik Fenix 445 Edit: Det är bra att stava rätt.... Senast ändrad av sciroccogtx15v | 27 augusti 2009 | 14:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Augusti , 2009 Ett sånt borde räcka till min. Det är nog ett par ggr starkare än Transalpens 3-4 år gamla batteri. Bra att ha ett litet batteri som andra också kan ha nytta av när det kniper med strömmen till start. Jag gör nog så då att det sitter offline så motorn får gå på förbrukningen direkt. Jag tror inte jag kommer att få användning av det men osvuret är bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser