Joachim1 0 Postad 23 Augusti , 2009 Hej, var och provkörde en Finnsport 650AC med en Yamaha 140 v4 årsmodell 88. Det satt en rostfri propp på den. Båren gjorde inte mer än 26-27 knop, är detta en rimlig fart för denna båt och motor. Jag trodde den iaf skulle göra minst 30 knop. Motorn varvade 5500r/m vid full gas. En sak till, jag tyckte det skrapade ngn sekund innan växlar gick i, brukar det göra det på dessa motorer? motorn lät som en finlandsfärja när man backade med en, är det normalt? Tacksam för svar. /Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
isk_bjth 0 Postad 26 Augusti , 2009 Jag har en likadan båt med en Mariner 135 -91 och den gör i alla fall 33 knop. Har faktiskt sett folk som påstår att de får upp en sådan båt i 32 knop med 115 Hkr så det låter inte riktigt rätt det där. Gå ner i akterruffen och titta om det står massa vatten i kölen i den lilla luckan i durken, det skulle ju kunna vara en delförklaring i alla fall. Hur många var ni ombord? Om man inte är bestämd när man växlar så kan nog de flesta gamla utombordare skrapa till lite men inte för mycket såklart. Det är nog däremot normalt att det dunkar till då man växlar. Att backa på högt varv eller bromsa med backen känns väl inte så trevligt med min heller men att backa på tomgång går rätt mjukt. Fina båtar det där annars! /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joachim1 0 Postad 27 Augusti , 2009 Tjena, det stod vatten när jag kollade i luckan, vi var två personer när jag provkörde. Motorn gick jämnt och fint, men den var seg att få upp i fart. Kan det stå så mkt vatten efter en säsong så man tappar 5-6 knop? Synd för jag gillade verkligen båten, och den var i ett bra skick. Får väl ringa upp säljaren och be att han pumpar ut vattnet och ser om han kan få upp båten i toppfart... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 27 Augusti , 2009 vet inte hur det är på denna båt, men är det brukar ju finnas gummi pluggar som ska täta dubbel srovet så det inte kan komma in vatten, dom kan ju vara dåliga, så va det på våran uttern båt, den vart riktigt tung, men är det en lucka är det ju idee att ska en länspump, det är ju inte så svårt att göra själv, fins ju aven med automatisk nivåvakt, så då tömmer den ju ut vatten själv, men be han pumpa ur vattnet ur den, sen kolla tomgångs varvet, är det högt så kan det vara lite bökigt att få i växlarna, å det skonar ju inte drev m,m å det är för högt varv vi växlingar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
isk_bjth 0 Postad 27 Augusti , 2009 I min Finnsport har jag ibland haft lite regnvatten i kölen pga dåliga tätningar på däck osv så det behöver ju inte vara något allvarligt fel i sig. Det finns ingen dyvika orginal på de där så vattnet kan ju bli stående flera säsonger men jag har svårt att tro att det är så mycket att det påverkar farten mer än någon knop. Min uppfattning är att Finnsporten går upp i plan relativt enkelt så det kanske är massa växter på skovet eller fel propeller? Kolla upp rekommenderat varvtal för motorn även om 5500 rpm låter ganska normalt i mina öron. Jag tror jag har en prop med 14½ diameter och 17 stigning och då varvar den 5200 (vilket iofs är lite lågt). Men går motorn bra och inte drar för mycket soppa så kanske toppfarten inte är så mycket att oroa sig för? Motorn har ju några år på nacken menar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser