Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Mockis

Svårstartad Evinrude! tips?

Rekommendera Poster

Har köpt båt för inte alldeles för längesedan och har märkt att den är väldigt svårstartad. Jag ska nu försöka beskriva problemet så gott det går. Motorn är en Evinrude 50 hk från - 75. Den är svårstartad som attans men startar efter en del jobb och går då som den ska. Har precis bytat tändstift och de förra var gyllenbruna. ( precis som de ska vara på en 2 taktare). Även om man stänger av motorn efter att man kört en stund kan man behöva choka och försöka starta ett 20 tal gånger innan den går igång. Igår när vi skulle ut så gick båten igång efter nära ett 30 tal försök men den dog direkt om man inte hade neutral gasen på nästan fullt. Så fort man drog ner gasen lite så blöddra den och dog. Fast att man då hade mycket högra varvtal på den än vad tomgången brukar vara. 

Jag hade tänkt gå igenom motorn ordentligt till hösten och undrar då vad som man kan tänkas behöva byta för att den ska starta lättare. Tändspolar och tändkablar förstår jag att det kan vara dags att byta. Vad mer kan det vara som gör en gammal motor som denna så oerhört svårstartad?

Alla tips mottages med mycket entusiasm:) Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla bränsletillförseln till att börja med, hade samma problem på min i fjor. Bränsleslangarna hade torkat men efter byte förekom inga startproblem. Kolla oxå så bränslepumpen är ok. (Bränslet idag är inte det bästa, fullt med tillsatser som de äldre motorerna inte riktigt fixar.)

Nu inte sagt att det behöver vara just det problemet med din motor, men ändå värt att kolla.

Lycka till!

Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hi my friend it does sound like a fuel problem as has been mentioned , but I would strip carburetor and completely clean out and check the float level as this could be the problem, I would also check the points setting and then it should fire up.

Kind regards,

Bill...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla krysskilen uppe i svänghjulet så inte den har börjat nötas ner

så att tänd läget blir fel. Fick nöta min rätt duktigt på startmotorn

denna sommar. Var bland annat krysskilen som bara var kvar

till hälfen samt vatten i förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för tipsen. Jag har indersökt problemet ytterliggare idag och känns nästan som om det måste vara bränsletillförseln. Den går nämligen i 30 sek när man dränker cylindrarna i startgas för att sedan dö ut.

 

Med startkilen så menar ni den som håller svänghjulet på veven? Vet någon hur tändningen ska stå på en 50 hästars Evinrude från 1975? Hur många grader? Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har några fler tips? Vad menar den engelsktalande skribenten med Point settings? Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Point setting= Gapet på brytarspetsarna i fördelaren.

Jag föreslår att du kollar flottören i förgasar en/na

Soppapumpen är väl också en kandidat.

Prova att pumpa på bälgen så kanske du märker om soppapumpen inte hänger med.

Var försiktig med startgas, gamla 2-taktare gillar inte det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hi my friend I have just noticed your question give me some little time and I will post for you the settings If I can find them in the Manual I have.

Regards,

Bill..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motoren din har CD-tennsystem (bryterløst), slik at du har ikke noe point gap. Fortenningen er på 19 grader FØD.

Problemet du beskriver, er imidlertid sannsynligvis det som de andre har påpekt, knyttet til drivstofftilførselen. Mest sannsynlig forurensninger i forgasseren, slik at du må demontere og rense den, eller defekt bensinpumpe.

For å avdekke lekkasje i membranen på pumpa kan følgende metode brukes.

  • Skru pumpa løs fra motorblokka.
  • Pump forsiktig opp trykk med håndpumpa slik at den blir hard (fyllt)

Dersom det er kommer ut drivstoff på vakumsida av bensinpumpa er den kassabel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...