Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Andershe

Tips på halvplanande kabinbåt 28-32 fot

Rekommendera Poster

Hej

Mycket nöld med sommarens båtåkande i vår Askeladden 705 som verkligen levererar. Sovplatser för 4, OK toa, bra planering, all bekvämlighet (bogprop, värmare, dusch,...). Dock börjar vi fundera på större o kanske en annan båttyp.

Letar efter halvplanande kabin båt mellan 28-32 fot.

Viknes 880, Saga 29/315, Nimbus 280, 310, 320 har jag börjat kolla på.

Förslag på andra modeller, tips etc mottages tacksamt.

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjord 880 respektive 930. I grunden samma båt. 880 är ganska vanlig, har dubbelruff med köket i akterruffen (!), mittmonterad motor med axel. 930 mindre vanlig, salongsbåt med drev, pentryt i salongen och skjutdörrar bak samt stor mittkabin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders,

Tror att det är bra om du skriver ut en budget, t ex max 500.000 kronor. Annars är det lätt att dra iväg, båtar kring 32 fot kan vara väldigt dyra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver halvplanande i frågan, vilket får mig att tänka på franska båtar som masstillverkas och därmed är billigare än t ex Nimbus (och kanske även lägre kvalitet?). Beneteau har flera modeller, t ex Antares 30. Jeanneau har t ex Prestige 32.

Verkar dock finnas få i Sverige, så det kanske är bättre att köpa dem begagnade i Frankrike.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp min, vetja - en underbar båt som vi planerar byta till en mindre. Kolla min sjöbod och klicka på fotot där för att få det i helbild.

 

Carl_Axel

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en Flipper 999?

Inte så vanlig men det jag sett på bilder ser bra ut.

Själv kollar jag lite på samma typ. Skulle kanske vilja byta upp mig om något år till en nyare båt (men så var det ju det där med plånboken också...). Jag har valt bort Nimbus 280 och 310. 280 är för liten och 310 har en lite för omodern lösning av akterdäck enligt mitt sätt att se det.

Jag har några vänner som har en Saga 315 som jag gillar skarpt. Den och en Nimbus 320 ligger högt på min lista tillsammans med Flipper 999. Viknes 880 har jag bara sett på bild men den verkar ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi Båtägare gav 2003 ut TEST-tidningen 80 populäraste motorbåtarna begagnade... och i den finns test av 20 kabinbåtar. Av dessa är nästan alla lite kortare än 8 meter, det är bara en som är i intervallet 28-32 fot:

Marino 8000 -- Otidsenlig bobåt med brist på utrymmen utomhus.

Den enda som är större är Princess 35, som får slutomdömet: Den perfekta familjebåten för två i prisklassen en miljon kronor.

Om du kan tänka dig akterruff, så finns det fler att välja på:

Forbina 9000 -- Klen toppfart.

 Oxelö 30 -- Massor av träkänsla.

Saltö 31 -- Opraktiska utrymmen.

Scand 29 Baltic -- Flytande sommarstuga.

Storö Baltic 31 -- Välbyggda lyxbåtar, Albin 25-ägarens stora dröm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller kabinbåtar ger Vi Båtägare 2003 även en lista med tre fallgropar:

1. Farten, för gör den 22 knop under provturen, så blir det 17 knop med full packning och hela familjen. Du blir omkörd av många större båtar, med stora svall.

2. Att låta plånboken styra och köpa för liten kabinbåt. Provligg hela familjen. Provsitt med pentry och bord uppfällda. Gör en lista med all packning och kolla att den får plats.

3. Alla ska sitta bekvämt och i lä under gång, med bra utsikt och kontakt med horisonten. Men samtidigt ska alla kunna sitta under bar himmel och äta, om det är fint väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Nja, min båt tappar bara någon knop mellan tom och semesterpackad. Omkörd av många större båtar, med stora svall ???  Vad har det med saken att göra, det blir man väl oavsett om man åker i 17 eller 22 knop ?  Eller är det tävling ?  Nej, just det - det är ju tidningen ViB som det står i. Under 30 knop och 2 miljoner räknas nog inte för dem Cool

2. Det är nog så att plånboken måste styra i de flesta fall. Och bör så göra. För man får aldrig nog. I Norge kallas det för trefotssjukan - man dreglar alltid över en båt som är tre fot större än den man har.

3. Fallgrop ?  Tja, vi har tröttnat på att också kunna sitta under just bar himmel. Det blir nämligen väldigt ljust och varmt. Kapellet över det 6m² stora akterdäcket är något av det bästa vi köpt. Så det är inte självklart att det är bra att alla skall kunna sitta både här och där.....

Skulle istället vilja lägga till (av erfarenhet) att stora takluckor är ett stort plus. Då kan man välja hur öppen kabinbåten skall vara.

Sedan är det viktigt att prova gångläget. Det är ju inte så att dagens halvplanare bara planar till hälften, utan kanske mer att de inte har någon planingströskel och måttlig toppfart. De flesta (med roder/rak axel) går att köra oerhört snålt och bekvämt (inget slingrande) upp till 6-7 knop, men testa också hur den beter sig i plan. Många är undermotoriserade och orkar bara till kanske 14-15 knop, medan det faktiskt blir bränslesnålare (och ofta bekvämare) att ligga i 18-20 istället för 14-15.

 



Senast ändrad av IngemarE | 26 augusti 2009 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inlägg.

Av de tre fallgroparna borde nr. 2 och 3 rimligen stämma oavsett båttyp eller?

Vilka fördelar har en HT båt jämfört med en kabinbåt?

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Anders,

Egentligen tror jag att mycket av förvirringen i den här tråden beror på att folk menar olika saker med kabinbåt. Så här har jag uppfattat detta oklara begrepp:

På 70-talet och 80-talet användes kabinbåt om en motorbåt med en främre kabin som kunde stängas till med en dörr, där 3-5 kan sitta runt ett bord och där det ofta även finns spis och diskho. Bakre delen har antingen tak (likt moderna stora HT) eller bara en vindruta (likt moderna DC). Skillnaden mot moderna båtar är främst att dessa äldre kabinbåtar ofta har taket fram i två nivåer, med stora fönster framåt och åt sidorna.

Nackdelen med detta främre tak är att det ofta är ganska högt, vilket gör att det längre bak i båten är svårt att se framåt och om båten är kortare än 8 meter (de flesta gamla är som sagt det) blir det ofta ganska lite plats kvar utomhus där bak (punkt 3). Just behovet av en STOR båt (punkt 2) gäller ju främst om man har tänkt sova en hel familj i båten en hel vecka -- då är dessa gamla kabinbåtar ganska små. Men ska du ut själv och fiska är de väl snarare för stora... ;-)

Nu på 2000-talet är nya kabinbåtar istället stora WA med en salong med tak i mitten som helt saknar kapell och istället har skjutdörrar i glas -- på de större modellerna ofta dörrar både bakåt och åt sidorna. T ex Nimbus Nova-serie eller Aquador 25C, 28C och 32C.

När jag först läste din fråga trodde jag att du menade en modern kabinbåt, men eftersom du ville ha halvplanande föreslog jag de franska alternativen. Men sedan ändrade jag mig och trodde att du menade det äldre begreppet. Förklara alltså gärna vad just DU menar med kabinbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas

Tack för ditt inlägg. Det jag åsyftade med kabinbåt är exvis en Saga 315 (till skillnad mot en 310 som jag antar är en HT). I princip en HT med möjlighet att stänga om sig.

Även en Nimbus 280 el 320 eller Viknes 880. Aquador har sin C serie.

Att jag oxå nämnde halvplanande är egentligen frikopplat från kabinönskemålet. Aquador har fina C båtar som är planande. Men just nu tycker jag att det potentiellt verkar vara en lösning som passar mig att slippa planingströskel.

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett förslag på en modell som skulle kunna passa Er.

STOREBRO 31 Baltic

Jag har haft en i 20 år, och den är till salu.

MVH elge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slippa planingströskel skriver du... Kanske har jag missuppfattat, men de halvplanande båtar jag åkt med ligger snarare stadigt kvar på planingströskeln vid marschfart --- de kommer aldrig över krönet...

Ett problem är också att t ex Volvopenta rekommenderar att du kör motorn 400 varv under max, så du kan inte köra toppfarten för Saga 315 på 23 knop särskilt länge om du vill vara snäll mot motorn, utan ska snarare ligga i 18 knop. Kanske känns det OK med den båten, men jag tycker att du ska provköra ordentligt, med 5-6 vuxna och fulla tankar (typ), så att du inte blir besviken på köregenskaperna.

Ett annat problem med halvplanande båtar är att de klarar sig med en mindre motor genom att ha en plattare botten --- det betyder att om vågorna är lite högre så blir färden slagig och när familjen klagar kanske du tvingas dra av på farten rejält. Fast när det är fint väder och svag vind är det så klart en fördel med större båt och lägre bränsleförbrukning.

Jag tycker att den typ av kabin som Saga 315 har verkar väldigt praktisk, samt skönt med skjutdörrar bak. Dock lite opraktiskt om man ligger med fören mot bryggan och ska lasta ombord all packning för en vecka, att det är så liten lucka fram och så smalt att kliva runt hytten.

Men så här på hösten borde det gå att pruta rejält på de båtar som inte blivit sålda på hela sommaren --- så lycka till med att hitta drömbåten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar väl att helplanare klarar sig med mindre motor och att det är helplanaren som har plattare botten, och därmed slår mer ? Halvplanaren har ju ofta t.o.m. lite köl, och det blir per definition ingen speciellt platt botten Flört. Däremot gör kölen att de ofta är lite spetsigare i fören och därmed slår mindre i motsjö. Och går tyngre än en helplanare. Men det finns olika lösningar och nästan lika många skrov som båtar, så det bästa är att provköra.

Låter dessutom som att du åkt med undermotoriserade halvplanare, eller att man kanske tänker på olika saker när ordet planingströskel nämns. I min värld är detnär båten står på rumpan och plöjer, innan den lyfter upp sig ur vattnet. Varken Saga 315, min NB870 eller Viknes-båtarna står dock på rumpan i någon fart - gångläget är ganska lika genom hela registret. Och med rätt motor kommer de också upp och börjar gå hyfsat ekonomiskt. Fast du har helt rätt i att man skall ta toppfartssiffrorna med en nypa salt. Ibland med en hel näve....

Kan hålla med om det något opraktiska i att trava runt med packning. Men dels funderar jag på vad du jämför med - problemet finns ju mer eller mindre på alla ruffade båtar. Dels är de flesta (i alla fall vår båt och Sagan) försedda med stoooora takluckor, genom vilka man kan langa ner packning om man vill. Fast det mesta åker faktiskt ner i fördäcksluckan - den räcker för det. Och mycket packning skall ju ner i sovutrymmena, så jag skulle nog vilja påstå att det t.o.m. kan vara en fördel.

Men som sagt, ingen båt är den andre lik. Och alla båtar fyller någons behov. Så titta och provkör. Det är dessutom rätt nyttigt (och billigt) !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en fin pjäs du hade. Jag kör också Storebro. Riktiga kvalitetsbåtar som jag starkt rekomenderar till trådstartaren.

Ta gärna en titt i min sjöbod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en fantastiskt fin 286.a som ev. skall avyttras. 9,14 lång 3,35 bred. 286:an är en fantastisk sjöbåt med fina utrymmen, stor cockpit, och riktigt bra komfort. Varför vill du ha halvplanande??? Nej det är bättre att komma upp ur vattnetFlört

 

MVH//Andy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte avsluta min tråd från 2009. Har läst mycket, kollat många båtar. Över tid har vi svängt över mer till en båt med akterruff vilket smalnade av potentiellt utbud en hel del. Till slut blev det en Westfjord 29 AC (2005). Köper den av Carlanders Båtvarv som tillverkat den. De tog över formarna från Tresfjord. En traditionell båt med ordentlig köl. Ingen hög topp/marschfart men traditionell och sjösäker. En livaktig märkesklubb känns oxå helt rätt.

Att sedan lyckas sälja båt under hörsten har varit en erfarenhet i sig. Dock slutade det lyckligt och jag sålde min Askeladden 705 till ett pris som inte var vad jag hoppats på men ändå ok. Jag trodde att midkabinen och riktig toa var avgörande, men det visade sig att dörren ut till badbryggan var tungan på vågen.Där ser man.

/Anders

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders,

Kul att ni hittade er båt och att du avslutar tråden med att berätta vilken båt det blev och varför. Kunde inte låta bli att gå in på Blocket och kolla lite på bilderna på de tre Westfjord 29 AC som just nu ligger till salu. Ser ut att vara väldigt välbyggda och bra semesterbåtar.

Dörr till badbryggan -- Alla med barn som vill bada ofta och en båt där man varje gång måste kliva över en U-soffa bak uppskattar nog denna finess stort. Även för mig som vuxen är den en viktig fördel -- skulle nog aldrig byta till en båt utan bekväm utgång från sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad roligt att du fick sålt båten och att du hittat en ny. Jag var själv en spekulant på din båt men som sagt det blev ju inget med det.

 

Lycka till med din nya pärla

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...