Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Snoilsky

Tillverka segelbåtsstöttor

Rekommendera Poster

Jag behöver seaquip SB1 men tycker att de är lite dyra. Funderar på att bygga träram samt köpa sidostöttor från press o son. Någon som har provat det? Vet någon vad sidostöttorna kostar?

Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Min tidigare båt hade sidostöttor på tvärbockar.  De finns med påsvetsat handtag eller utan, Press & Son har inga prisuppgifter på hemsidan men ring 08-80 29 80 Det finns lite bilder som kanske kan inspirera på deras hemsida.

Vaggan var lite speciell då jag ville komma åt kölen lätt, rekommenderar rejäla kryssplankor. Fördelen med är att man tar hem sidostöttorna över sommaren och pallvirke /bockar kan vara kvar på varvet. Numera har jag Tyresöstöttor på nya båten, dessa går att demontera och ta hem på biltaket över sommaren, har man Seaquip blir det släp. båda kräver dock bra underlag för att stå stadigt. Tyvärr förekommer det stölder så det är bra om man kan ta hem sina stöttor direkt.

Det bästa är om du kan mäta upp en likadan båt och sedan såga och skruva samman, har du inte måtten blir det lätt stressigt om ni är flera som skall upp på varvet. Har man en riktigt stor båt blir det en del virke, det är väl därför de flesta lite nyare segelbåtarna över 32-fot på vårt varv har stöttor eller en riktig metallvagga.  

post-4350-1394236074,2861_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har provat vagga, fristående stöttor (typ seaquip), stöttor på ram och bockar.

Min favorit är fristående stöttor, det har jag på min Scampi Svängrum under båten, tryggt och dyrt.

Näst bäst tycker jag att det är med två bockar. Enkelt och billigt. Ganska lätt att komma åt under båten. Snickrade ihop ett par till en h-båt. Efter upptagningen spikade jag fast ett par korta stöttor på bocken upp mot skrovet. Till Conqubin 38:a svetsade vi bockar av fyrkantsrör. Från nockarna på bockarna hade vi kätting med billiga vantskruvar som vi kopplade i relingslisten.

Vaggor och stöttor på ram är jag inte så förtjust i. Dåligt med ytrymme under båten och knepigare att flytta och stuva undan. Jag hade en vagga från Press & Son till H-båten men slutade upp att använda den.

Antar att detta är fråga om vad man är van vid och vilka traditioner och regler som finns på varv och marinor. På mitt nuvarande vintervarv så får jag inte använda vagga.

mvh

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha lite is i magen och kolla Blocket.se ett par gånger om dagen. Där kommer finnas massor av stöttor, vaggor och vagnar nu när det drar ihop sig till höst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej brstfanp

Varför inte vaggor på ert varv? En annat varv i har förbjudit fristående pga av dåliga markförhålllande. Mtt varv som har ca 500platser tillåter allt som är stabilt. Vi använder traktor och slipvagn och visst går det snabbt med friståeden stöttor, men bockar med stödben och kryss är snabba de med om skepparn har koll på delarna. Vaggorna av metall kan ta tid att skruva ihop men å andra sidan är det är det säkrare för de som inte kan hantera en vagga av trä.    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På mitt varv så tycker man att vaggorna generellt sätt är för tunga att hantera så att nya medlemmar får inte använda vagga. Befintliga medlemmar får använda sina vaggor.

Jag tror att det handlar om att man har rutiner vid upptagning och sjösättning där en mobilkran lyfter båtar och en traktor med gaffel tar fram/bort pallningen. Då är det mycket rationellare med stöttor. Antar att man har dåliga erfarenheter av stora/tunga/vingliga vaggor som det är knepigt att få ner båten i på rätt sätt.

För egen del så hade jag en vagga från Press & Son till min dåvarande H-båt som jag inte fick använda, trots att den var lätt och smidig att flytta. Jag snickrade två överdimensionerade bockar. Vägde antagligen mer än vaggan, men ändå enkla att bära runt. Jag brukade ta en hängande på varje axel och bära dem.

Om marken är mjuk är det nog bäst att ha någon sorts vagga eller stöttor på en ram. Jag har råkat ut för det med både stöttor och bockar. Mälaren steg på vintern så att tjälen tinade upp. Inte så att det var någon risk att båten skulle välta, men under några veckor så åkte jag oftare och tittade till båtarna och  flyttade in bockar och stöttor längre in mot båten (någon cm) för att  det hela tiden skulle vara stabilt.

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...