BjornF 0 Postad 23 Augusti , 2009 Hej! Hörde av någon som upplevde att han tappat två knop på toppfarten genom att byta från hård västkustfärg till mjuk självpolerande ostkustfärg. Ligger det något i detta påstående? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 23 Augusti , 2009 Ja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 25 Augusti , 2009 Mm, misstänkte det. Är det fler som upplevt samma fenomen? Finns det inget miljövänligt sätt att bibehålla en snabb, slät och hård botten på ostkusten? Skall vara att köra omålat då? / Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 25 Augusti , 2009 Denna diskussion kan ju lätt spåra ur så det är lika bra att jag börjar. Är det verkligen omiljövänligt att köra kopparbaserad färg på ostkusten? Minskad beväxtning ger ju minskad förbrukning. Jag har tappat 6 knop på toppfarten från maj till nu. Kör med självpolerande ostkustfärg. Å ändå har jag tvättat där jag kommer åt. Nästa år blir det nog kopparbaserad för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 25 Augusti , 2009 Vinner man något farten genom att måla båten md teflonbaserat VC17NT (troligen behövs fyra lager ?) ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebbersten 0 Postad 25 Augusti , 2009 Jag vann 2 knop på att måla botten med Trilux (hård färg)än att bara ha den vaxad. Men de var då den var nymålad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 28 Augusti , 2009 Får man nyfiket fråga vad du lade för grundfärg/epoxi och om du blev nöjd med det resultatet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebbersten 0 Postad 28 Augusti , 2009 Kommer inte ihåg vad det var men kan kolla upp det. Jag blev välldigt nöjd, behövde bara spola av båten lite lätt vid första upptagningen och behövde inte måla på förra våren, men kommer nog att rulla på en sväng nu i vår pga att jag har bytt till något större motor då vattenlinjen kom lite längre ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 29 Augusti , 2009 Du måste nog köra vääääldigt mycket innan du kan försvara att du kör med en miljöovänlig färg för att spara miljön. Minskad toppfart med ett par knop eller att man sänker marchfarten en knop är ingen större förlust för miljön. Men man kan säga så här, eftersom frågan gällde farter. Hård färg eller ingen färg är snabbast, mjuk är lite långsammare, men en botten med beväxning är jättelångsamt. Inga miljöaspekter invägda alltså... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 11 Mars , 2010 Plockar upp tråden igen nu när det börjar närma sig vårrustning... Om man nu bestämmer sig för en hård bottenfärg och lägger miljöaspekterna åt sidan... ...vilken är då den effektivaste hårda bottenfärg man kan köpa i Sverige? Har t.ex. hört mycket gott om Trilux som nämns tidigare här i tråden. Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 12 Mars , 2010 I Sverige tycks ni helt ha förbud för koppar på östkusten? Här i Finland finns det nog färger med koppar i för glasfiberbåtar och dom funkar ok, men bästa färgerna fås väl i Norge ?? Tänkte be mina släktingar skaffa nåt ordentligt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser