Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
ciaraud

TV-lösning ombord?

Rekommendera Poster

Ni som har TV ombord, vad har ni och hur nöjda är ni?

Vi funderade på en projektor men de är så dyra fortfarande så det lutar åt en vanlig TV med digitalbox i.

Är också intresserad av antennlösningar. Vi har ju segelbåt och kan få den högt upp.

Är det någon som har den som ser ut som en vit  outslagen fjällskivling? Hur funkar den?

Hur mycket ström drar era TV-apparater?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hej!

Idag kan man ju få en plattTV med inbyggd diditalbox som Du säger men också med inbyggd DVD.

Jag har inte monterat men min plan är att använda en splitter till VHF antennen och ta in digitalsignalen den vägen, borde fungera utmärkt på segelbåt med antennen högt upp. Blir ju smidigare än UFOantenn.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TV fungerar oftast bra men mottagning är VÄLDIGT känslig för hinder. Om man har en hög ö mellan sig och TV-sändaren kan man glömma TVn, fast det kan räcka men lite höga träd för att läget ska bli hopplöst. Kan hjälpa att flytta tilläggningen några tiotals meter.

Man väljer ju natthamn efter vinden och inte efter i vilken riktning man har fri sikt till TV-sändaren....

TV drar ochs mer än man tror.

Jämförelse; en 10 W lampa i kajutan drar  10/12 = 0,8 A

Plattskärm drar mellan 3-4 A på 12V beroende på storlek

En aktiv TVantenn drar ström men helt försumbart

Men DVD och en bra bunt med filmer fungerar ju alltid och är mysigt när regnet slår utanför...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Samsung 26 tummare som drar 10 Ah, men den kör jag bara i hemmahamnen eller korta nyhetsprogram eller liknande, men så har jag också en batteribank på närmare 540 Ah.  Lilldatorn får bli tv när jag är ute till sjöss, men oftast så blir det ingen tv alls då.  Den drar 22W (uppmätt) lite knappt 2 Ah med andra ord.  Antennen är en UFO med antennförstärkare som sitter på egen pinne på pushpit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Ufo antenn i masttoppen fungerar bra.
 norra vättern får vi in alla kringliggande sändare.
Tv'n drar som sagt ganska mycket 3 timmars tittande på vår 15 motsvarar kylens dygnsförbrukning!

En projektor drar betydligt mer !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi köpte en 19 TV med inbygd box och DVD för Ca 3000:- från NetonNet. (finns andra som säljer liknande för ungefär samma pris) Den drar ca 5 ampere om mina beräkningar stämmer. Vi har varit väldigt nöjd med den. 19 känns lagom stor i båten. Har ett väggfäste i vår ruff från biltema som enkelt går att ta ner för att ställa i pentryt om vi hellre vill se där.

Har fungerat bra. Som antenn har vi en liten antenn där man skickar 5v via antennsladden (aktiv antenn) och det har fungerat varierat men vi har ingen mast att ha antennen i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren hittills!

Vi har som tur var en mast (bra till mycket). Hade också tänkt en 19 om vi inte skaffar projektor. Vi vill väldigt gärna att TV drar så lite ström som det går men har svårt att hitta information om det på nätet.

Ska kolla in Netonet

TVn har vi mest till nyheter och väder när vi seglar men vi bor faktiskt ombord ca 4 månader om året nu och mer blir det när vi pensioneras (men då har vi säkert en ny TV-lösning, långt dit)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför en TV?

Misstänker att du har en laptop ombord. Köp en PC-skärm modell lite större, montera på en justerbar arm. Koppla in laptopen som du intallerat WinTV (funkar bättre än Microsoft Multimediacenter) på. Digitalboxen kan du säkert ansluta till laptopen oxå. Annars funkar de marksända friakanalerna bra.

Antennen har vi satt i masttoppen, en Nargus funkar kanon. Vi köpte den på Watski .

Så kan du se filmer som du har på laptopen, ansluta laptopen till stereon och spela musik från Spotify bl.a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag inbillar mig att det går åt mer el om man har både skärm och laptop på. Men det kanske inte stämmer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr tittade vi på TV en del i båten. Sedan digital-TV införts har det blivit nästan inget tittande. I sommar funkade inte TV:n i Norge och inte heller på Shetland. När vi sen kom in i svenska vatten hade vi vant oss av med TV så jag vet inte om den funkade här heller.

Antingen har vi annat system eller så har TV-stickan till datorn pajat.

Jag tror det strömsnålaste är en laptop med TV-sticka (digital-TV) på USB-porten. Det blir c:a 4-5A på 12V om man har spänningshöjare på 12V-uttaget.

USB-mottagaren kostar omkr 500 SEK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får titta på databladen på de burkar man tänker köpa och räkna lite själv.

Några av skärmarna på SeaSea har ju plats för en separat digitalmottagare som då inte ökar elförbrukningen lika mycket som en sepatar mottagare.

Att kunna köra upp DVD och nerladdade filmer talar ju för en Laptop, men en laptop drar en hel del ström...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

I Norge har man just avslutat digitalbytet och kör ett nyare system Mpeg4 (Sverige har väl Mpeg2?) 4 är bakåtkompatibelt men med gammal svensk dekoder så går det inte att se digitaltv i Norge nej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en NextBase SDV19HD - 19 LCD HD TV http://www.nextbase.nu/se/products/20/95/SDV19HD.html som drar c.a. 5A.

Digital och Analog TV, DVD-skivor, AVI:er (och DVD-image) på USB-minne.
Funkar också som extern bildskärm till PC:n, HDMI, VGA, SCART, eller composit-video...grym apparat Skrattande

Sen har jag på akter-relingen en teleskopstång i aluminum 3-> 6 meter (som från början var en stötta till stege) som jag kan rotera/höja/låsa hur-som-helst så antennen kan riktas mot *rätt* sändare, med en aktiv antenn http://www.netonnet.se/item.asp?iid=83348 i toppen som jag spänningsmatar med en http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88107 som jag *slaktat* och monterat bak på TV:n så jag bara behöver en spänningsmatningskabel och en antennkabel..

Fungerar hur bra som helst, nästan för bra (när man ligger i hamn på Läsö känns det lite onödigt med  dubbletter som 1:an, 2:an, 24:n, barnkanalen m.m från SVT Halland, SVT Göteborg och SVT Värmland ) samtidigt som DR1/2/DR update m.m också finns i multipla instanser Flört

Senast ändrad av Gunnar_ | 24 augusti 2009 | 21:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejsan jag har en liten bärbar dvd-spelare(8 skärm) med inbyggd digitalbox i min båt o tycker att det fungerar bra tilsammans med en ufo-antenn. visst kan det kännas lite litet med 8 skärm men jag är ensam seglare o det är ju ingen jättestor båt jag har(rock 20) så det brukar bli ganska bra att ha dvd:n stående på bordet när jag tittar på tv o jag tycker att jag får in väldigt bra bild via antennen åxå då den sitter monterad i mast-toppen.

post-9775-1394236075,3243_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte en aning om förbrukningen på laptopen men hur mycket tittat man på TV när man är ute?

Under våra 14 dagar på sjön i somras tittade vi inte på TV en enda gång, däremot 2 filmer. och då får det vara värt lite mer strömförbrukning tycker vi iallafall. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...