strandad 0 Postad 23 Augusti , 2009 Ska frakta hem en 26 fots Bayliner utan trailer, från Vänersborg till Karlstad. Behöver råd om vad som blir bästa sättet att få hem henne. Hyra trailer och bila hem eller köra rakt över Vänern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Augusti , 2009 Det är ju bara ca 80 distansminuter. En sån båt måste väl kunna göra 10 knop och då går det på en dag. Jag skulle aldrig fundera på något alternativ - fast - jag är ju seglare, och för mig, med min båt, hade det tagit två dygn. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 23 Augusti , 2009 Starta och kör så vet du att grejorna fungerar och slipper fundera på det i vinter. Själv körde jag min båt från Karlstad till västkusten. Med en marshfart på 20 knop tog det dessutom bara 4 timmar att korsa Vänern. Sen är det inte helt lätt att hitta en hyrtrailer som tar en 26 fotare och med största säkerhet behövs en stor bil och ett E-kort om du skall åka lagligt. Dessutom är det nog betydligt roligare att köra sjövägen. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 23 Augusti , 2009 Tack för råden, ser ut som om det får bli en längre båttur så snart vädret och framförallt vinden tillåter. Några råd för en tur rakt över vänern ni kan delge? Vad kan det kosta i förbrukning 80 sjömil? Har dålig koll på vad en Mercruiser 5,7 kan dra om man marchar upp. Ska man räkna på 2l/nm eller är det för klent? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 23 Augusti , 2009 2L / nm räcker ! och så lite till för säkerhets skull ! Passa på att fråga gamla ägaren var marshfarten ligger , han borde även kunna svara på hur mycket den drar vid marsh. Trevlig tur Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 23 Augusti , 2009 Klart du ska köra själv, du lär dig massor om hur båten funkar och hur du trivs med båten. 80 distans är ingenting med en planande båt som väl lätt gör 20 knop ? Min längsta sträcka i år per dag var 72 distans med en deplacerande motorbåt med segelbåts-långköl , snittfart 5,8 knop, strax över 12 timmar. Det viktiga är att ha koll på vädret då och nu, och vågorna, sen är det bara att köra på. Senast ändrad av Gunnar_ | 23 augusti 2009 | 20:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser