Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Amiga

Byta från Maxim till Albin 82

Rekommendera Poster

Hej vad tror ni om att byta från en Maxim 26 till en Albin 82, vi tänkte prova på att segla nästa sommar ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har tittat på några och tycker om modellen.

Att kunna sitta under tak och köra när det är dåligt väder känns mysigt.

peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Albin 82 är ju en motorseglare med tyngdpunkten på just motor, den seglar inte bra.  Vi har två sådana i klubben och det är inte ofta de vädrar seglen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intessant, vi önskar flera åsikter om Albin 82 eller annan båt som man kan sitta inne och köra vid dåligt väder, jag vet att det är en motorseglare och jag tror att det är det vi vill ha.Några av våra krav är plats för navigatör som kan se framåt, stor sittbrunn, plats för 6 sovande.hyfsad seglare Albinen har ett lystal på 0,95.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Vigg hade lys 0.97 och jag tyckte inte hon var en dålig seglare (den är 7,10 lång). Om ni inte bryr er om att segelbåtar i den storleken brukar segla bättre så är det väl ok.

Tänk bara på att seglen riskerar att vara dåliga och mer orsaka lutning än fart. Det kostar en del att köpa nya men påverkar seglingsupplevelsen mycket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infon om seglen vi kommer  att ta med oss ev erfaren seglare när vi tittar på båt.

Vi är medvetna om att denna typ av båt inte är en perfekt seglare, men en bra kompromiss hoppas vi.

Hoppas på flera åsikter om Albinen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns lite info på sailguide.se.

Andra båtar att titta på kan vara Adagio 27, winga 78/87
Båda lär vara bättre seglare,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med navigatörs platsen i dessa båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googla på dom och på motorseglare så hittar du info och bilder. Det är inte säkert att du kan få svar här då MS inte är så vanliga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är skeptisk. Det är verkligen inte ofta man ser en motorseglare med seglen uppe, och jag tror att det finns en anledning. Som ofta med kompromisser så blir de inte vidare bra på nåt. Jag tror att efter några veckor så kommer ni att tröttna på seglen och åka för motor i alla fall, och då får ni åka runt i en motorbåt med djup (nåja) köl och mast. 

Mitt tips är att ni antingen skaffar en riktig segelbåt (och varma kläder!), eller behåller Maximen (vilket jag förstås hade gjort!).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker absolut att det är en vettig ide,har själv flera bekanta som har Albin 82:an och är helnöjda.Den seglar inte dåligt för att vara motorseglare,ok den kryssar inget vidare men på halvvind och undanvind går den fint.Om du inte vill kryssa så har du en rejäl motor att ta till.dom som inte vill segla med denna båttyp är nog bara bekväma!!!Vad beträffar Maximen är det väl ingen större höjdare på havet!Men som flytande sommarstuga duger den ju.Jag går nog hellre ut i skitväder maed Albinbåten än med Maximen.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul med olika åsikter hoppas det kommer mera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! har en Albin82M. Vi har seglat med den i 5veckor i sommar. En mycket trevlig,snäll båt att bo och segla med. Segla långsamare än rena segelbåtar i den storleken men inte alls dåligt. När vi använder storsegel och fock går hon bra upp i vind. En annan fördel är att man kan dra ut genuan och stagsegla dom i mot vind. Dom som har dessa båtar brukar ha dom väldigt länge enligt mina erfarenheter.//lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att Albin 82 är ett bra alternativ, den har lys 0,95

Winga 78 lys 0,97.

Winga 87 i en annan prisklass ligger på lys 1,00

Så några svindlande skillnader finns inte mellan dessa båtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lasse

Vilken motor har du i båten och är du nöjd med den?

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! I Albin 82 sitter det en MD17C på ca:35hp orginal. Lättstartad,slitstark,lättservad enlig expertis på området. Mycket nöjd med min egen motor. Hittade en länk förra veckan där man kan läsa mer om Albin82MS.http://www.82ms.se/

Mvh Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoj! Själva så försöker vi också att sälja vår maxim men vi siktar på en riktig segelbåt.Men ett krav på den är då att det finns eller går att göra ett riktigt sittbrunnskapell...

Hur är intresset för maximen då??

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej intresset för våran Maxim är lite dåligt, jag ändra annonsen så att man förstår att den går lite fortare än normalt för en Maxim.

Vi har en AQ151 på 146hk med drev i aktern så det blir en helt annan båt att köra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag kan inte yttra mig om segelegenskaperna på en 82:a för det är den enda båt jag har haft och seglat. Men 6,5 knop i läns med bara genuan uppe tycker jag är ok. När det sen regnar seglar man bara vidare med kapellet uppspänt medan alla riktiga seglare spänner på sig regnkläderna.En stor fördel som jag gillar är att den är smart planerad toa, dinett, stor sittbrunn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är 82an bokad vi var och provseglade i går,hoppas på att segla hem henne i helgen.

Tack för alla synpunkter återkommer med egna upplevelser efter hemresan.

Till lorelei lovar att vinka från vind och regnskyddad styrplats om vi ser dig när det är skitväder,Skrattande

Mvh Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi hämtar och hunnit provseglat vår albin 82, än så länge tycker vi att det är en jätte trevlig båt. Vi kan inte yttra oss så mycket om seglings egenskaperna men vi har lyckats kryssa och länsat utan större problem. (obs våra seglings kunskaper är ca 10tim) klart roligt med nya prövningar.

lorelei har fått varma kläderObestämd så han slipper frysa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi hunnit att prova båten lite mera, vi har lyckats segla i alla vind riktningar men i motvind så startade vi motorn när  det blev för trångt.

Klart mycket stadigare båt än Maximen när sjön ligger på.

Vi är mycket nöjda

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul o segla.

Roligt att ni är nöjda.Ses på bölja.Skönt när man stänger ner motorn va?

Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte min 82MS år 2001 och är fortfarande helnöjd.

Nya segel gjorde stor skillnad på seglingsegenskaper.

Jag seglar ibland, kör med motor ibland, helt beroende på vädret och vem som är med ombord. Vissa gäster gillar inte att segla, det är bara att acceptera. Alla ska få njuta av resan!

En mer Lagom båt får man letar efter.

Phil

post-7895-1394236459,1017_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...