Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
Gäst Rickard Svensson

Bayliner 2155 Ciera Sunbridge - mycket båt för pengarna ?

Rekommendera Poster

Gäst Rickard Svensson

Jag har börjat fundera på att köpa en Bayliner 2155 (1988-89). Överallt, både i tidningar och på nätet så hör man att Bayliner är skit. Svajande överbyggnad när man kör i motsjö, mögliga heltäckningsmattor och vindruteramar som ej håller att ta stöd mot. Trots detta har jag fakitskt inte blivit avskräckt ännu. Man får ju mycket båt för pengarna och goda utrymmen. Någon som har erfarenhet av denna båt eller Bayliner i synnerhet? Vore mycket intressant att höra lite fler kommentarer än vad som redan står skrivet om Bayliner i detta forum. Jag är mest inne på den 4-cyl motorn (OMC 130hk). V8 är väl = duktigt törstig motor ? Eller är det så att fyran är en trött historia som är mer eller mindre slutkörd ? Vad man kan läsa så är ju de flesta av dessa båtar nyrenoverade i motorn, hur kommer det sig ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst En som vet och kan jämföra med nordiska båtar.

Min erfarenhet av märket är att det ÄR mycket båt för pengarna! Du får räkna med att underhålla båten men det gäller ju alla flytetyg. Jag själv är inne på min andra Bayliner och är fortfarande otroligt nöjd med märket, suverän sjöbåt med bra bränsle ekonomi och goda fartresurser. Du kommer att få höra en massa skit om att du är Bayliner ägare, detta beror sannorlikt på okunskap och avundsjuka! Köp du en Bayliner!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rickard Svensson

Tack för ditt svar! Det var nog ungefär vad jag ville höra :) Vad har du själv haft för Bayliner modeller ? Står å väger mellan 2155, 2255 och 2455. Frågan är vågar jag köpa en V8 på 230 hk ? Är dom mycket dyrare att serva och hur mycket bensin drar dem ? Frågar man de som ska sälja så får man kanske inte riktigt rätt siffror ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Baylinerägare

Hej! Jag har en 2655 -89 och är mycket nöjd med denna.Förutom att motorn som sitter i är lite för svag omc 5,7 l v8 med tillhörande kingcobra drev. Den drar ca: 30l timmen i marchfart Min motor är aldrig renoverad däremot är den servad varje år vilket alla motorer mår bra av. Med tanke på vad som skrivs på dessa platser så skall dessa båtar vara så dåliga att ingen av dem kan ha överlevt sin 5:årsdag. ;=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rickard Svensson

Det låter som du har fått tag i en pärla ! 30l i timmen är ju inte mycket för ett så pass stort fartyg. Tack för din kommentar !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Micke

Hallå,jag har haft tre stycken och är inne på min 4,e nu(2455). Har haft två stycken 2155,or och har varit HELNÖJD med dom. Mitt råd.KÖP! Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Limpan

Jag har haft 2st bayliner, den jag har nu är en DC 2052 Classic med 4cyl 135hk Mercruiser och Alpha one drev. Jag är mycket nöjd med Bayliner man får Mycket båt för pengarna och den håller sig i ett bra skick. allt handlar om skötsel, omvårdnad min tidigre 2155a med 6cyl omc hade Vissa små detaljer som var lite klena typ fönster ramar, men det är ju om man vill lätt att fixa om man är lite händig. Strunta i allt skitsnack om Bayliner Det fanns så mycket bayliner under 80 talet så det skulle vara konstigt om många inte blev dåligt skötta, sen är det väl så att ju nyare båt t.e.x 90talet så ju bättre kvalitet, och funktionalitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst G:Säfvelin

Hej köp en bayliner.....Jag är inne på min 3:e som är en 2655 89:a och är super nöjd.Dom två senare har jag haft v8 i en 305 och nu 350 som drar ca 1,6-1,7 ldist.Dom andra två var en 2152 och en 2455:a.Min fjärde båt kommer nog att bli en Bayliner Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst magnus

Får jag rekomendera 2455 istället? Lite extra utrymme och , som jag ser det lite längre skrov för bättre sjöegenskaper. Omc 5,0:an behöver inte gå på fullt som 4:an kanske måste , det spar på motor och soppa. Billigare båtar= mindre underhåll= större renoveringsbehov. Bay ger mycket för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Petter Naef Malmö

En vanligt förekommande motor är alltid en att föredra. OMC och Mercruiser är oftast baserade på chevrolet och även ford motorer. 5,7liters 350 är en Chevrolet i grunden o världens mest producerade maskin med över 40 miljoner exemplar. Amerikanarna har löst bensinförbrukningen genom stor motorvolym, men lågt varvtal, vilket ger en lugn och harmonisk motor. En 350 behöver ej sötvattenkylas då dess godstjocklek är så stor att de tål åratal av saltvatten om bara drifttempen hålls nere till 50-60 grader så inte saltet i havet kristalliseras i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rexco

Hej!!!

Skulle nog också rekomendera 2455an. en välvårdad sådan är ett riktigt fynd. mycket båt för pengarna! är själlv Bayliner ägare och har en 2355a 96a. Jag är mycket nöjd med båten och har inte hittat några större brisster. Jag har 5,7litarn och tycker att den passar båten utmärkt! Gjorde en snabb uträkning att en stor V8 behöver inte varvas lika hårt som en liten 4a och därmed reducerar man bränsleförbrukningen mycket! och så är utbudet av prisvärda reservdelar nya och begagnaden enorm till just den här typen av motor. Min båt drar ca 1,5L Dist ganska normalt för den typen av båt.

Jag skulle nog inte rekomendera den minsta i cierra serien dvs 2155 då den är en rakt kapad 2455 och uppförsig enligt min mening lite konstigt i vattnet!!! Lycka till med köpet!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...