Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Valerius_Hansson

Stigning på 50-hk Mercury Mariner -87:a originalpropp?

Rekommendera Poster

Någon som vet vilken stigning ovanstående originalpropeller har? Jag har nämligen bytt till en med felaktig stigning och givetvis var jag så f-bannat dum att jag gav bort den trasiga propellern till en 4-årig skattletare i hamnen innan jag provade om den nya funkade ute på havet.

HJÄLP!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Original prop? En propeller skall anpassas efter båten den sitter på..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett svar som jag fruktade.....jag trodde att dessa motorer kom med en originalstigning, men då omformulerar jag mig. Det är en Jofa Winth 435 -79:a, vad jag kan se har inte akterspegeln modifierats eller något. Den propeller jag bytte till är en Ringprop till Mercury 30-50 hk, finns inte med olika stigningar på dessa.

Blev det lättare nu? Eller bara svårare? För det är väl säkert fler faktorer som spelar in, lång rigg, kort rigg mm..eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontakta www.propellertrim.se och berätta vad du har för motor och båt så får du svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Örnvik 500 Flamingo. Har inte varit ute med den än och kollat varvtalet så jag vet inte om det är rätt stigning för just min båt. Jag köpte båt och motor var för sig.

Säljaren (Marinkompaniet i Karlshamn) sa att det var en standardpropeller iaf.

Senast ändrad av Sardaukar | 24 augusti 2009 | 16:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste ju vara bättre att ha en som stämmer än att det är standard. Jag tycker att det verkar oseriöst av firman att inte stämma av proppen mot båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De som sålde motorn säljer inte min båt, och de hittade ingen info i sina papper heller om just min modell. Var ute igår kväll och det verkar vara rätt propp. Den gjorde nämligen 5200 varv med två pers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt i annan tråd -- om du köpt en ny Mercury F60 så är rekommenderat varvtalsområde 5500-6000 och du har fått en propp med för hög stigning. Når du bara 5200 varv med 2 pers ombord så betyder det att du kör på för hög växel vilket sliter onödigt på motorn.

Dock kan det vara värt att testa maxvarv mer än en gång. Motvind, vågor, fel vinkel på powertrim, ojämn last i båten (satt den andra personen fram eller bak?), smutsigt skrov, kallt vatten --- det finns många tänkbara förklaringar till att du inte nådde normalt toppvarv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanten satt framför pulpeten, alltså ganska i mitten av båten. Jag tiltade ut så mycket jag kunde utan att den vispade luft. Men som sagt i den andra tråden står det maxvarv 5500 på riggen.

Förresten skrovet är rent, båten är knappt inkörd Flört Varvtalet skönk något när jag körde motvågs.

Senast ändrad av Sardaukar | 26 augusti 2009 | 12:59

Senast ändrad av Sardaukar | 26 augusti 2009 | 13:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska tilta ut tills man slutar att vinna fart, inte tills den tar luft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...