Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
vesslan71

4-taktare inför vintern ?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Testar o slänger ut frågan igen!

Har en Honda 75hk-08 som jag undrar vad jag behöver göra med inför vintern?

förutom o byta olja filter smörja upp mm

Så undrar jag om det räcker med att spola igenom motorn,det finns väl en koppling för det upptill ? Måste jag även köra med spolmuff ?

 

Rinner allt vatten ur en 4-taktare?

Skall man använda glykol? I så fall hur gör man då?

 

Tacksam för svar!

 

Peter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är med Honda men det borde finnas en vattenanslutning på riggen någonstans.

På Suzukis 4-taktare rekommenderas dock att man kör med spolmuff om man skall konservera den och alltså ha motorn igång.

Och det lär ju fungera utmärkt även på din.

Är motorn nerfälld helt efter urspolning så rinner allt vatten ur och det föreligger inge risk för frostsprängning.

Utombordare körs normalt inte med Glykol utan enbart med färskvatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du har en såpass ny motor bör du lämna in den hos en auktoriserad verkstad för service. Så det inte blir några problem med garantin. Tror Honda har 5 års garanti men det förutsätter att man följer serviceplanen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, som nämnts så bör du lämna in den på service. alla fyrtaktare kräver regelbunden service=varje år eller flera gånger per år. Därför valde jag en Evinrude E-TEc, service hos ÅF var 3e år, sparar ganska mycket där mindre vikt och bättre acceleration..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha fast det uppväger ju knappast faktumet att man måste åka tvåtakt och Evinrude...

Små pengar i sammanhanget och byta olja i växelhuset hade jag gjort i vilket fall... Den som lämnar garanti lär ju skita i om du har kört in i en fiskelina och fått vatten i växelhuset... Men det gör ju inte du som äger grejorna oavsett om det är garanti eller inte så är det ju självförvållat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej:

Du behöver INTE lämna in motorn  på en verkstad!

Koppla bort bränsleslangen utanför motorn.

Kör med spolmuff med enbart färskvatten.

Starta motorn.

Sputa in konserveringsspray i insug under gång.

När motorn dör, stäng av tändning.

Byt olja, filter(både motor, drev och bränslesystem)

Skruva bort tändstiften och spruta lite konserveringsspray i hålen.

Skruva tillbaka stiften, (kolla skicket vid behov byt)

Klart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg till Skumroffes inlägg. Lederna skall smörjas med vattenfast fett. Det brukar finnas 2-3 st smörjnipplar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen grabbar !!

 

Ja det fixar jag själv i så fall !!

 

Det var ju som ovanstående sa  ang fiskelina... självförvållat.. mm

 

Hur som helst så vet man att det blir bytt osv.

 

 

Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar att köra motor i en 200 liters vattentunna fylld med färskvaten isf spolmuff. Anledningen är att det blir otroligt hög ljudnivå med en spolmuff. Men det går bra med öronskydd det också.

Sen tycker jag att så länge man inte skall göra något servicejobb som kräver specielverktyg eller datorkontakt så borde man kunna göra det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, dum fråga, vad menas med insug i meningen Sputa in konserveringsspray i insug under gång. Menar du i gallren nere på motorn vid propellern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...