Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Gäst bayliner ?......

bayliner 2455......???

Rekommendera Poster

Gäst bayliner ?......

kan någon svara på hur mycket en bayliner 2455 slurckar under en timmes marschfartskörning (med bensinmotorn) resp diesel vad ska man tänka på ifall man går i funderingstankar kring denna båt ? det verkar ju vara en rolig båt ! är det en båt att satsa på ? :roll: tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 2355 med 4.3L V6, 193 HK, drar ca 25-30 L/h i marschfart, 25 knop. 80-talare kan man få billigt men tryggast är nog att välja en från 94 och framåt. I övrigt är det en trevlig båt, men ett par sittplatser till i sittbrunnen skulle jag vilja ha. I nyare modeller än min finns en rättvänd aktersoffa som jag saknar samt ett fällbart ryggstöd på L-soffan. /Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Svensson

Håller med förra inlägget Satsa på 94 och frammåt, mycket bättre båt på alla sätt, planering och kvalite förbättrad. En 80talare eller tidigt 90 tal börjar ju också bli några år. Det börjar dra ihop sig för motor/drev renovering som kan kosta vad som helst, från 20.000 till 80.000 om det är dags för ny motor, vilket är vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon Bayliner i den storleken med diesel har jag aldrig sett, har du? Priset borde i så fall vara högre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven Larsson

Se upp för sena 80-talare, 87-88-89. Bayliner producerade massor av båtar de åren och ville spara på produktionskostnader. Man minskade på mängden plast/glasfiber och använde mycket trä som distansmaterial, ofta tränger vattnet in och förstör träet. Båten kan se kanonfin ut på utsidan men är ett vandrande lik. Tar du en båt från 93 och frammåt så är kvalien milsvidd i skillnad, mer plast och syntetiska distansmaterial. Ett säker köp som håller värdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven Larsson

Så här kan det se ut på en fin 88a när man kikar under plasten...

post-0-1394234287,2371_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

Enligt Powerboatguide slickar en 2651/55 sent tidigt 80/90tal i sig cirka 8liter/landmil om du ligger på 20knop då är det med en 205hp/Mercrusier och 2455 är ju samma båt nästan så ligger nog rätt närma den förbrukningen oxå. Har sett en 2455 80tal med diesel på annons i Sverige men den kan ju mycket väl vara en konverterad bensinare den var en 6.2l diesel samma motor antagligen som sitter i Cheva van.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

Sven det där är väl soffan i cockpit verkar vara standard att den måste renoveras men har ju inte med skrovet att göra. Det där med skrovets uppbyggnad gäller det även dom större eller är det just massproducerade budgetmodellerna dom åren vad grundas uppgifterna på är det hörsägen eller hardfacts bakom,lite nyfiken eftersom man är inne på kanske en 2655a sent 80 början 90 gillar deras layout skarpt vet att dom har problem med soppatanken att den kan börja läcka men inte mycket mer och den sitter lite knöligt till för ett byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven Larsson

Det brukar finnas lite varstans i skrovet, överallt där man förstärkt, t.ex durk, balk eller förtöjningsinfästning. Är väl lätt att fixa själv om man är händig och har massor av tid. Att lämna på varv kostar fantasisummor. På nyare bayliner verkar detta inte alls uppstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Byggde själv plastbåtar på 80 talet, då användes det papp inlägg för att förstärka skrov o dylikt. Det var givetvis inte själva pappen som höll ihop båten, men man fick plastböjar som förstärkte båten. Till motor balkar o aktern användes plywood för att höja förstärkningen ytterligare, men också för att få plastböjar som i sig blev veldigt starkt. Måste tilläga att detta var Norska kvalitets båtar :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

Lika goda kålsupare allihopa alltså......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

De erfarenheter jag samlat på mig genom åren har i alla fall gett mig två orosmoment. 1. Röta behöver inte bli så dyrt att fixa om man själv lägger ned massor av tid, men som sagt det tar enormt med tid. 2. Motorer som börjar bli 10-15 år kan kosta enorma summor att renovera, ibland är det bara byte som gäller. Det är väl det som är anledningen till att sena 80tals bayliners är billiga, har man otur så går det åt enormt mycket tid och enormt mycket pengar att ha båten. Bayliner är ju erkännt problematsika vad gäller röta, lägg till detta en 10-15 år gammal OMC Cobra motor som inte ens från början haft samma kvalite som Volvo Penta eller Mercruiser så ber man om problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst bayliner

tackar för alla svar får fundera lite nu :shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Om du tänker köpa, välj en med sötvattenkylning. Om den är sjövattenkyld så har du ett motor limpor knä osv byte framför dig, Vilket kan kosta lika mycket som båten i inköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Numera Fattig

Hej... ett tips Detta är generellt, ej bara för Bayliners utan för alla motorbåtar med lite ålder. Innan köp. provkör båten på crusing eller högre fart i några minuter MINST. En motor som går mjukt och fint vid provstart/hamnkörning behöver inte gå bra när den blir varm. Rostiga kylkanaler, otäta ventiler, slitna cylindrar osv kan märkas först efter några minuter fullgas. Jag fick dyrt äta upp att jag inte testde detta, min motor spann som en katt vid provstart. Sen när jag köpt båten så var det dags för motorbyte, suck.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Hej Alla Motorbyte behöver inte va så illa, minst två saker talar för, Värdet på båten höjs rejält, och ska man äga båten några år, vad kan va skönare enn en ny motor... Finns hur många som helst paralell importerade båtmotorer idag , en servicemotor e ju ett alternativ, till en bråkdel av kompl. pris. Importerade båtar e ju oftast billiga, så ett motor byte med tiden borde man ha råd med. Blir som en räntefri avbetalningsplan :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Numera fattig

Helt rätt Berra, men det gäller att räkna med det i budgeten från början..... snyft....... Många Bayliner från sent 80tal har ju redan fått motorbyten, Ofta ser man dem VP motor och drev som har satts dit nyligen, det visar väl också att det börjar bli dags om byte inte redan är gjort. Men alla har inte 110.000 liggandes i lådan när man upptäcker att OMC drevet är slut och man dessutom behöver en ny motor med kringutrustning. Har man bara de pengarna över så är det ju inga problem att lyfta i nya grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag köpte en SeaRay för ett år sedan. Totalrenoverad motor (-85) efter vatteninslag och totalras, dyrt betalad av förra ägaren... Tyvärr funkade det inte som beräknat, började få kraftig effektförlust i mitten av sommaren... Kompressionsförlust på 4 cylindrar.


 
På väg att byta motor nu. Blir nog ett ersättnings-longblock. Synd att inte förra ägaren lade de pengarna på en ny motor istället, så hade jag sluppit det... Ändå känns det som ett OK alternativ (40-50 för motor, 20-25 för jobbet), 2 års garanti, vassare motor och en massa trygghet när man åker med familjen och vet att det sitter nya grejor under luckan...

Min slutsats är att det är bättre att byta motor än att renovera en 20 år gammal.


 
Kringgrejorna är annars nya, limpor, knän, generator, startmotor, renoverad förgasare etc., så jag räknar inte med att behöva byta mer än block och topp och några småsaker som oljetråg, insug etc...


 
Min båt (26 fot, 2500 kg, 5,7l V8, 260 Hk) drog c:a 2,5 l/Nm blandad körning (snittfart 10 knop) under längre tids användning. På ekonomifart, drygt 20 knop, drog den c:a 1,7 l/Nm. Ser med spänning/bävan fram mot förbrukningen efter motorbyte, men hoppas såklart på en sänkning.


 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sitter det en V8 i båten så får du räkna med c:a 2 liter distansen (strax under el över = marginellt) i marschfart, motorn är stor och behöver mycket bränsle så dom slurkar så enkelt är det. Samma med bilar med V8:or, alltid lika kul när man ser att folk annonserar en BMW 740 med påståendet att dom drar c;a en liter milen, omöjligt om man inte ligger och kör 60 km/h på rak landsväg. Samma med båtar om du inte ligger i typ 3 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med röta är inte det rätt olika mellan Bayliners modeller då dom byggts på olika fabriker? Har fått för mej att det är mer på dom små Capri (som ofta är misssköta, legat utan kapell mm,) och på Trophy.

Har inte hört ngt, om det på Ciera och flybridgebåtarna..

Har haft en 2255 90:a och det enda med den var läckage i dom två takfönsterna vilket är vanligt och skitenkelt att fixa. Tyckte att skarndäcken var för små.. Gick bra i hög sjö men ngt, seg att få upp i plan pga, relativt kort skrov. Går nog bättre på 2455...

Har nu 2556 vilken jag kan rekomendera. Har Mercruiser efter 90 väljer du en med omc med originaldrev så får du dra av ett drevbyte på priset (vilket ofta redan är gjort) Har sett äldre 80 talare, tror den hette express el, ngt sånt på ca: 25 fot. Då ligger det volvo motor som original. En sån kan man nog hitta i hyfsat skick till mycket bra pris för en flybridge. Har sett sådan med bytt motor till disel..

Kan säga att mina bästa båtaffärer har jag gjort med bayliner så var inte rädd för dom, bara du vet vad du köper...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...