Rafto 0 Postad 22 Augusti , 2009 Jag har åkt med ett par flipper HT som hade en kåpa över utombordaren. En sådan vill jag göra själv till min båt. Är det någon här som har bra tips på hur man lättast går tillväga så tar jag tacksamt emot tips. Jag har sett en del avancerade guider där de gör karossdelar till bil men det måste finnas något lättare sätt t ex att bygga en enklare låda i plywood, runda av innerhörnen med spackel och sedan bygga innifrån? Jag har 0 erfarenhet av glasfiber o dyl men jag hobbybygger gitarrer så jag har dragit en rasp förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 22 Augusti , 2009 Gjutform för glasfiber går bygga av praktiskt taget vad som helst som går forma på det sätt man vill, som tål lösningsmedlet i polyester, och som går få loss glasfibergrejerna från när dom är klara. Plywood, gips, spackel, cement, vissa sorters cellplast... Undrar dock ifall det inte skulle vara enklare att bygga något du plastar utanpå istället för inuti i detta fallet, går nog snabbare att slipa utsidan jämn för målning än att göra en form som ger tillräckligt bra yta - man får ställa arbetet med formtillverkningen i relation till hur många grejer som ska gjutas och hur mycket arbete man får lägga på grejerna efter de plockats ut ur formen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rafto 0 Postad 24 Augusti , 2009 Ok, tack för tipset. Är det inte någon som har något tips om någon guide som kan lotsa mig genom detta bygge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davy_Jones_Locker 0 Postad 25 Augusti , 2009 Tyvärr inga tips men en följdfråga... Hur stor skillnad gör det med kåpa? Är det verkligen värt det? För jag antar att det är pga ljudnivån du vill ha kåpa. Mvh DJL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke70 0 Postad 25 Augusti , 2009 Kolla in denna tråden http://forum.boatsite.se/index.php?showtopic=1070 på boatsite.se (reggning krävs) där är det en kille som lagt ner ett grymt jobb på att bygga iofs kåpan på motorn men säkert kan du hitta några tips på material o dyl som du kan använda dig av. MVH Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rafto 0 Postad 26 Augusti , 2009 När jag provkörde flera båtar av typen flipper/scantic 575 så var det en av dem som hade en motorkåpa, det var riktigt trevligt med civiliserad ljudnivå i brunnen - 30 knop till trots. Min motor är iofs redan rätt tyst men mycket vill ha mer Senast ändrad av Rafto | 26 augusti 2009 | 13:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 26 Augusti , 2009 Det skulle nog funka att göra formen av Putsnät/reviteringsnät Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Augusti , 2009 Snyggast skulle nog bli att plasta utanpå befintlig kåpa. Tar man till drygt halva kåpan på höger sida och sedan drygt halva på andra sidan och sedan drar ut den på detta vis åt alla håll skulle den kunna bli som en uppförstorad originalkåpa. Där kan man lägga extra isolering och få ner ljudnivån och stöldbegärligheten. Speciellt om den inre kåpa förvaras hemma på vinden. När man ändå håller på kan plats göras för extra generator som brukar behövas numera. Remskiva på svänghjulet och en liten generator från en liten bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Augusti , 2009 När jag tittar på bilden av båten förstår jag att jag är fel ute. Du vill förstås göra en ljudbarriär framför motorn. En segelbåt kan vara ett alternativ också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 26 Augusti , 2009 Det finns ju färdiga kåpor att köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rafto 0 Postad 26 Augusti , 2009 Rätt - kåpan ska sitta framför/ovanför motorn. Segelbåt kommer då grabben är lite äldre - rätt där med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 26 Augusti , 2009 Biltema har skumskivor som är lätta att limma ihop och slipa till önskad form. Lite matta och färg på det så blir det både lätt och starkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser