Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Gäst Berra

Hur fort ska en båt gå??

Rekommendera Poster

Gäst Berra

Hej Jag undrar på hur fort ska en båt gå, och då tänker jag på min, en 21 fots lagom v-bottnat båt på 12-1300 Kg med en Mercruiser 135 hk ? Får pressat upp den i 23-25 knop, tycker att det låter lite? 8)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lidman

Hej Vi har en Hajen DC 21 med en 2,5 liters Mercruiser på 120 hk som vi har mätt med GPS. Den går då ca 35 knop med två personer i båten. Marschfarten ligger på ca 22 knop. Propellern är en 16,5 tummare med 19 tums stigning. Motorn varvar ca 4300 rpm på fullt gaspådrag. Nu har du lite att jämföra med på din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Berra

Hur mycket väger en Hajen 21 DC?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Bella 630 som väger ca 1200 kg med en VP på 134 hk. Båt och motor är från -92 med lagom v-botten. Jag kommer upp i 29 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Berra

Hmm, låter som jag borde få en högre toppfart, har måttad med GPS, så det borde ju bli korrekt. Vad har du för propp på din båt? Har själv en propulse, men får inte varvat ut ordentligt,mistänker att propulse inte funkar på min tunga båt!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Propulse på min båt som fungerar utmärkt. Båten väger drygt 2 ton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Berra

Har testad olika stigningar, men ger inte så stor skillnad. Diffar ca 2-3 knop vid rejelt olika stigningar. Motorn har perfekt komp o går bra förövrigt. Tycker drevet funkar ok, så mistänkte att proppen inte funkar på båten, kan det va något annat? motor innstälningar? Finns jo inte så mycket att skruva på en Merc. 135

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders Ilander

Hej, Jag har en Robalo 21 fots styrpulpet (amerikansk) med en Mercury 150 hk V6. Ett stabilt ekipage, jag gissar att båten inkl motor väger cirka 13-1400 kg. Jag har en 19 rostfri propeller och behövde en reservpropeller. Köpte då en Propulse som jag provade på båten. Med den rostfria propellern får jag upp båten i 34 knop (vilket jag också tycker är lite lågt). Men med Propulsen får jag bara upp båten i 29 knop! Jag skall då tillägga att Propulse inte skall ha sämre prestanda än aluminium. Så mitt tips är: prova med en rostfri propeller, den skall ge både bättre bränsleekonomi och högre marsch- och toppfart. Stor skillnad! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nisse Havetsskräck

Jag har en Coronet 27:a med två V8:or på 260 hkr och lagom V-botten den gör 46 era valpar.............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Berra

Kul med seriösa innläg!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Berra

Har hittat lite fel 1.Dyckade under båten o skrapa rent från al skit derunder. 2.Slängde propulse proppen åt he.. . Monterade min gamla alupropp Nu går båten 28 knop!!!!!!!! Saknar fortfarande några knop, men tror att vid rätt motorinställning så kommer dom också :-D :-D :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Alex

Valpar? Jag hade själv en Aerolift 19 med Tohatsu 90hk på akterspegeln ([LINK]http://trancecontrol.dyndns.org/aerolift19/[/LINK]). 54,7 knop... Nya projektet är en Tollare XX5 (24 Fot) med Yamaha 225'a... I övrigt för att hålla mig till inlägget - 21 fot DC på drygt 1200 kg med inombordare på ca 250hk bör landa på omkr 25-40 knop beroende på skrov, propeller och drev.

post-0-1394234444,3303_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...