homer73 0 Postad 21 Augusti , 2009 Hej! Jag undrar om någon kan om Mercury motorer? Kan motorn skadas av att det spilld olja på oljedepån och att oljan rann ut genom motorbotten och ut? Motorn fungerar felfrit för övrigt. Senast ändrad av homer73 | 22 augusti 2009 | 21:23 Senast ändrad av homer73 | 23 augusti 2009 | 05:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 22 Augusti , 2009 Välkommen till båtdårarnas paradis! Och så var smekmånaden slut. Av dina ordval känns det som om du inte är så hemma på motorer. Förstår jag dig rätt när jag helt enkelt skriver att någon spillt olja vid oljebytet och denna oljan runnit ner efter motorblock och rigg? Ifall det jag nu skrev var din frågeställning så är det synd att man fått oljespill men detta lär inte skada din motor mer än eventuellt estetiskt. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
homer73 0 Postad 22 Augusti , 2009 Jag är tacksam till ditt svar. Man hör olika versioner när man frågar. Jag är uppskattar om flera personer som känner sig hemma i ämnet skriver sina åsikter. kan man använda avfettningmedel? Tack på förhand Senast ändrad av homer73 | 22 augusti 2009 | 21:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 Augusti , 2009 Nu inleder jag inte som i mitt föregående inlägg.Eftersom jag redan skrivit/lagt tid på dig kan ju lägga 5 minuter till men sedan får det vara nog. Här på forumet finns det en massa kreativa och konstruktiva besökare vilka bidrar med en massa kunskap. Jag har under åren uppmärksammat att självklara inläggssvar oftast inte bekräftas genom en massa likalydande inlägg. Varför någon viktig frågeställning endast har något enstaka svar eller tom bara ett. Medan någon annan frågeställning har ofantligt många inlägg. Du har en ny frågeställning på samma tema, ifall min tolkning av din frågeställning var korrekt. Det självklara svaret blir givetvis, ja du kan tvätta bort oljesresterna med avfettningsmedel. Det är din motor och du gör som du själv vill med denna. Men varför räcker det inte att torka med en trasa? Varför vill du ha bort den skyddande hinnas som, i detta fall oljan ger? Men som sagt det är din motor. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
homer73 0 Postad 23 Augusti , 2009 Det var viktig för historien är som nedan. Jag hyrde en Bella 641 med mercurymotor på 90 hästar med olje depå. Ägaren ville ha deposit på 5000 kr i fall något skulle inträffa. Han vägrade att betala tillbaka pengarna pga att jag hade spilt olje utanför depån. att det skulle skada motorn, att han behövde ta motorn i land och visa till en mekaniker. Jag var ifrågesättande men han envisade. Tack vare dittsvar så är jag också säker på att det inte skulle skada hans motor på något sätt. Att man till och med sprutar olja inför vinter förvaring. Det var denne konflikt som gjorde saken viktig. Tack vare dittsvar så gick han med att lämna tillbaka en del av pengarna. Jag uppskattar verkligen den tid du la på att svara och bjuder gärna på fika om du bor i Stockholm eller har vägen förbi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Augusti , 2009 Och de pengar han behöll av depositen? Var det för motorn blivit blöt? verkar seriöst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
homer73 0 Postad 24 Augusti , 2009 Det var seriöst i hans värld. Nej! det var inte blöt. Jag hade förstått om jag hade havsvatten i motorn och den stannade, men ren motorolja på oljedepån! Han påstod att det fanns kontrollbox som skulle få eventuell skada. När jag hörde senare med honom så bekräftade han att det räkte med avfettning från OK för dryggt hundra lappen. Jag hörde med andra och tydligen man sprayer olja inför vinterförvaring. Och det var inga mängder heller och inte ens i kontakt med motorn. Det hela förstorde upplevelsen så klart. han ville ha hem båten förstås. Så blev det 6500 kronor för 3 timmars båtresa. Senast ändrad av homer73 | 24 augusti 2009 | 11:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cj70 0 Postad 24 Augusti , 2009 Till den det intresserar och med anledning av att jag har uppmärksammats denna forumtråd. För ordningens skull så vill jag som uthyrare komplettera med några detaljer till Homer73s redogörelse. Först lite förutsättningar. - Före uthyrningen så genomgicks båt, motor och hörande utrustning i detalj för Homer73, något som jag alltid gör med alla som hyr båt av mig. - Homer73 angav före uthyrningen att han var båtvan, något som krävs för uthyrning. Oljespillet förorsakades av att Homer73 fyllde på olja PÅ oljetanklocket, dvs endast locket på kåpan hade tagits bort när motorn larmade om låg oljenivå. Hur mycket olja vet jag inte. Med anledning av detta missgrepp så valde jag att avbryta uthyrningen. På en Mercury 90 hk -97 är locket till oljetanken gult och i dagen så snart locket på kåpan har avlägsnats. I avvaktan och innan jag hade kunnat bilda mig en egen uppfattning av skadan mha båtmotormek och egen bedömning så valde jag att frysa depositionen på 5000 kr. När jag själv hade funktionstestat, besiktigat och konsulterat båtmotormek så kunde jag konstatera att några trasor och avfettning nog räcker för sanering. För saneringen tog jag ut 400 kr. För uthyrningen tog jag ut full hyra då felet som begicks var av den art att jag anser att Homer73 hade brutit mot avtalet i den del där båtvana krävs för uthyrning. Samtliga beslut kopplade till denna incident har fattats av mig och utan vetskap eller påverkan av eller om skriftväxlingen på detta forum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
homer73 0 Postad 24 Augusti , 2009 Jag vet inte hur mycket båtvana det krävs för att veta som ägare att oljespil på plast inte skadar motorn. Och allt vad jag hörde om kontrollboxar som kan få skada. Jag meddelade tydligt att jag är seglare och hade vana av mindre motorer. Att jag inte ha vana av just större motorer och oljespillet hade inte blivit aktuellt. Att frysa in 5000 för ett par trasor samt avfettning kanske du också håller med är ganska extremt åtgärd. Jag har inte visat mig expert eller mekaniker varför jag ställde frågan på forumet. Det är neutralt mark och jag var ute efter saningen.Oavsett vad du tycker var grunden till ditt beslut så anser jag att Nitros svar var viktigt för att få en tredje parts åsikt i sakfrågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 24 Augusti , 2009 Nu med facit ihand homer73 så är din fråga mycket bra ställd och högst relevant. Men som du förstår så reagerade vi med viss skeptism från början. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cj70 0 Postad 25 Augusti , 2009 Bosse! Jag föreslår att du läser innantill innan du kommenterar inlägg. För av ditt svar så framgår att du inte har läst och/eller förstått hela mitt inlägg. Du frågar om jag gick igenom båt och motor med Homer73! Jag skrev att jag gjorde det. - Före uthyrningen så genomgicks båt, motor och hörande utrustning i detalj för Homer73, något som jag alltid gör med alla som hyr båt av mig. I den genomgången så visade jag var oljan fylls på om nivålarmet på olja ljuder. Med båtvana fattar väl jag också att man inte är båtmotormek, trodde du på allvar att jag kräver det? Eller anser du att man skall anlita en båtmotormek när olja skall fyllas på? För att uttrycka mig i klartext; Att fylla på olja PÅ ett oljetanklock är att likna vid att öppna luckan till tanklocket på en bil och spruta bensin på tanklocket. Eller varför inte att öppna motorhuven på en bil och hälla olja direkt på motorn!? Enligt min, min båtmotormek samt min marinas ägare för det var dessa personer som jag konsulterade och som föreslog det som jag sedan gjorde. Om du vet något om Mercury 90 hk fr 1997 så borde du känna till att man öht inte skall ha ”oljenivån på full” inte sant? Men jag skall besvara din felställda fråga, olja var påfyllt inför uthyrningen. Min åsikt om dig skall jag hålla för mig själv till skillnad från dig, forumet påbjuder en vett o etikett som jag också undrar om du har förstått? Punkt 3; Påhopp och oförskämdheter mot individer eller grupper accepteras INTE! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cj70 0 Postad 26 Augusti , 2009 Bosse! Har argumenten tagit slut? Annars så förstår jag inte varför du ber mig Ta dig i häcken cj70!. Allvarligt, vem tror du att du är? Det finns detaljer i den här historien som jag av hänsyn mot Homer73 har utelämnat. Känner du till alla detaljer? Det skall bli intressant att se vad Maringuiden anser om ditt sätt att uttrycka dig på ett publikt forum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 26 Augusti , 2009 Tycker detta har varit intressant att läsa. Hur lätt det kan bli missförstånd mellan två personer. Jag har full förståelse för båda två, även om jag givetvis inte har all fakta. Om ni ska vara ärliga, så verkar det som om ni båda två också har förståelse för varandras situation. Tror att ni skulle reda ut ett och annat om ni träffades igen och inte bara pratade här. Ingen av er har ju sagt några speciellt onda ord om varandra i forumet. Lycka till båda två, framför allt homer73 som borde få lite kompensation för sin misslyckade semestertur. Kanske rabatt på hyra nästa år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cj70 0 Postad 26 Augusti , 2009 Nu har jag, uthyraren ingen biff med Homer73, hyraren. Vårt mellanhavande är utrett. Men med facit i hand så skall vi nog undvika att göra affärer med varandra i framtiden. Det är på det sätt som Bosse har gett sig in i det här och säger att jag skall skämmas o ta mig i häcken och annat trams som gör att jag reagerar. Ytterligare en detalj fyi; - Uthyrningen var kontrakterad på ETT dygn 21-22/8 kl.15-15. Incidenten inträffade runt 1830 den 21/8 och dagen efter var det prognos på och det blev regn, mycket regn. Någon övernattning var vad jag förstod inte inplanerad. Det var också med i min bedömning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
homer73 0 Postad 26 Augusti , 2009 Om jag får lägga in några ord så hade jag önskat att CJ70 visade mer förståelse och hade lite is i magen. Vi hyrde en segelbåt ett par veckor tidigare och vi är verkligen goda vänner med ägaren nu. Jag tycker om man hyr ut sin båt så för man räkna med att saker händer. Att man är förberedd i fall olyckan är framme. Jag hoppas att de som hyr båten från dig i framtiden får bättre bemötande. det blev en dyr affär för oss men som jag sa tidigare, det handlade mer om sättet än kostnaden. Nu har ingen kommit till skada och det får bli ett avslutat kapitel. Senast ändrad av homer73 | 26 augusti 2009 | 12:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 26 Augusti , 2009 Är det avslutat för homer 73 så har inte heller jag ytterligare kommentarer. Mina åsikter om cj70 står jag fast vid. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser