Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Gäst Mike

Dc runt 6m Bayliner, Wellcraft, Searay eller Svenskt?

Rekommendera Poster

Gäst Mike

Dom amerikanska Dc båtarna ser ju verkligen fräcka ut men man har ju hört om den dåliga kvaliten på Bayliner runt 80- tals båtarna. Frågan är om detta även gäller Wellcraft eller Searay.. Det skulle vara trevligt med en liten diskussion om detta.. Annars kan det ju på en fräck och billig Amerikanare vara lönt och satsa på en nyare motor istället för att köpa svenskt och dyrt?? //Mike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Helt klart värt o köpa en amerikansk dc. De har minst lika god kvalitet som svenska båtar att du får ju väldigt mkt mer båt för pengarna.Bayliner kankse man ska passa sig för lite grann, men Wellcraft,sea ray är ju ren kvalitet.80-tals båtarna byggdes utan snålhet,man tog det material som var bäst helt enkelt,det fick kosta. Efter 89-90 ungefär så blev skroven klenare o tål ingenting. Varför betala 160000 för en nordisk båt med ingen komfort o en utombordare på 50 Hk, när du kan få en läcker,snygg 23 fotare amerikansk dcmed all utr o en v8 på 260-400 Hk för samma pris? Ännu billigare blir det om man importerar själv,men var noga,det finns idioter.Sen Ce märkningen som det talas om så mycket..behöver inte bli dyrt om man vet hur man ska göra,det finns kryphål. Aja...lycka till med dc:n! Kan du ju vinka åt grannen när han skuttar fram med sin Ryds eller Uttern plastbåt sen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör en Four winns och är jättenöjd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Importerade en Sea Ray 230 Sundancer 1995 med ny maskin (2004) tidigt i höstas. Har inte använt den en hel säsong än men det lilla jag använt båten är jag helnöjd med. Om du vill importera själv kan jag rekommendera Boats International www.boats.de , mycket seriösa killar! Hälsa från Hill i Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

istället för att köpa svenskt och dyrt?? Om fler köpte svenskt skulle både priset gå ned och skapa fler arbetstillfällen. Svenska båtar håller mycket god kvalitet. Givetvis finns delar som är importerade men helheten är anpassad för Svenska farvatten. Vår tillverkning är dessutom hårt miljömässigt styrd men ökar trenden att köpa utländskt så skulle det inte förvåna mig om man snart får se båtar tillverkade i Kina på Svenska vatten. Förhoppningsvis blir det fler med Svenska motorer i om fler köpte Svenska båtar. Så varför skeppa utländska båtar över havet när vi har så bra tillverkare i Norden? Inte dyra båtar möjligtvis mycket pengar. Har själv en underbar Uttern och ger dig givetvis förslaget att kika på deras DC-båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorda för svenska förhållanden? Det var vad både volvo och saab sa på 80 talet,och det vet vi ju att dom var.Fanns det nåt som rostade mer än tex en saab 9000? Svenska motorer! Vilka menar du? Volvo eller vad? Nej ta hem en jänke båt och stöd internationell handel och bekämpa CE märkningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde vi snackade båt här men kan väll slänga in ett ord för Svenska bilar här också, så länge det finns några kvar. Svensk bil. Värmeanläggning med defrostrar mm som är anpassad för vinterklimat. Takkonstruktion som tar hänsyn till att det faktiskt finns älg mm i Sverige. Visst har det varit lite dåligt tidigare med rostskydd men är betydligt bättre nuförtiden. Väghållning som funkar för svenska vägar har Saab varit duktiga på i många år. Nu även Volvo. Om fler köpte Svenska bilar typ Volvo och Saab i stället för bara stödja Internationell handel så skulle debatten om Saab i Trollhättan varit onödig. Om det inte finns några företag kvar så finns det heller ingen som ens har råd med en billig Jänkare. Mike, du ville ha debatt så jag hoppas jag får stöd av några lyckliga ägare av Svenska båtar. Var är ni? Nibus, Ryds, Uttern, Storebro, osv. Båtar byggde vi i Sverige långt före Columbus upptäckte Amerika. Hoppas vi kan fortsätta med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jarl

Vad är det som säger att en Bayliner är skit, är för det mesta dom som ser till sin besvikelse att dom har kastat ut ett par hundra tusen i onödan . Jag har haft min 2755 i 6 år utan att ha några som helst problem , okej jag har väl skruvat fast en del ,men det har min pölare Albert med sin Prinses gjort med . Men om någon som har haft en Bayliner kan tala om för mig varför ALLA Bayliner är dåliga,så väntar jag med spännining

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu börjar det låta som när folk började importera bilar.Tex sas det att tyskasålda bilar hade sömre värmesystem osv.Vilket hat visat sig vara trams.Backade mätare allmänt dåliga bilar osv. Allt för att man skulle betala lite mer för en bil som fanns i sverige.Jag undrar fortfarande på vilka dom svenska motorerna är som du pratade om i ett tidigare inlägg Är det alltid sommar i Canada.Wachington,New york.Eller är det andra båtar än i florida?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför betala 160000 för en nordisk båt med ingen komfort o en utombordare på 50 Hk, när du kan få en läcker,snygg 23 fotare amerikansk dcmed all utr o en v8 på 260-400 Hk för samma pris? Låter ju ganska häpnadsväckande om det är sant, jag vet inte så ... : Exempel tack på nordisk DC med ingen komfort för det priset kontra jänkare för samma pris med ALLT ... !? Och ... det ska vara priset när jänkaren är körklar på Svenskt vatten (inkl CE-märkning), ingen fantasikalkyl tack ... det är så lätt att glömma kostnader när man brinner för den båt man redan äger ;-) mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser med glädje att du Mankan har en Svensk båt även om du gjort en hel del själv. äger en Corall 23 som är byggd i piteå mellen 1966-1968 Har precis som du en Mercrusier, men hade mera uppskattat om det varit en Volvo motor i min båt. Jobbat många år på Volvo här i Skövde och varit med och byggt en hel del marinmotorer även om de flesta varit större än vad som passat i min båt (6-16 Liters dieslar) För många år sedan var jag jag med och byggde Volvo B20 både till bilar och marin och sedan dess skruvat i en del B20 motorer och måste påstå att de har en himla bra kvalitet. Tänk om man kunde fått i en modern Volvo bensinare med turbo så hade det nog räckt gott till i stället för den 4,3 liters spis (Mercruiser V6:a) som sitter i min Uttern S64. Har en 2,4 liters med lågtrycksturbo i min Volvo V70 och vridmomentet som börjar långt ned, hade troligen passat perfekt om den funnits som marinversion. Min kompis har en fin Nimbus 29 med en härlig Volvo KAD44, går underbart. Så när jag säger Svenska motorer så tänker jag i första hand på ett antal olika modeller ur Volvos sortiment. Har säkerligen funnits flera andra fabrikat men de flesta är nog borta nu. Men visst kan vi både bygga båtar och motorer här i Sverige. Givetvis kan priset ibland uppfattas högt men ger samtidigt bra andrahandsvärde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo jag vet att volvo har fina motorer,men samtidigt att mycket ur deras program är av amrikanskt ursprung(gm) Kostnaderna som Seaflower vill ha Tex searay23 fot pris mellan 5000-8000§ transport till svedala-göteborg 4500§ Ce märkning som klara all tänkbar granskning 1000§ 1000§ om dt tillkommer nåt =14500§ SOM MEST MOMS 14500*7 =101500kr Momsen ska betalas på inköps pris samt transpoten Tänk på att i 4500§ så är ca 2500§ transpoten över atlanten och ska således momsas Moms ska alltså betalas på 7000§= 7000*7*1.25=12250kr då är vi på 12250 101500=113000kr sedan så kan man få inköpspriset lite nedskrivet om man är snäll och kan då tjäna yttligare nån 1000sing Nu vet jag inte exakt vad man får betala för en 23fotare Men så går resonemanget med dom jag har pratat med ang import Har någon en annan åsikt så är det helt OK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skåningen

Ringhede: flera köpa svenkst... då billigare. Du är naiv!!! Kolla historiken... Goda gamla dagar med socialdemokrater på alla platser och jätteföretag som gik med förlust... fallskärmsavtal m.m. Sverige kanske bara var/är felfritt i egna ögon! EU/USA kan och vill - även utan Sverige. Sitt kvar i din gamla Volvo och se värden köra om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Volvo v8:orna har bl a chevrolet block o tändning m.m är också US..Så så värst svenskt är det ju inte. Folk får väl köpa det dom vill, men jag tänker inte låta EU eller nån annan tvinga mig o köpa en svensk båt. Jag tänker glida runt i min USA byggda DC o mullra förbi alla stackars satar med ett stolt leende. Så det så!hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev nog lite svårt för vissa att förstå mina tankegångar. Om få köper Svenskt så kommer den produkten stegvis bli dyrare och sluta tillverkas. De som arbetade där blir arbetslösa. De som fortfarande har ett jobb får vara med att dela på kostnaden för de som är arbetslösa samt att de som är arbetslösa inte drar in pengar för att få samhället att fungera. Exempel vilket flera kritiska borde förstå. (ja jag anser inte att ni är dumma utan kanske inte sett på fallet som jag gör) SAAB, Har sålt ungeför lika många bilar årligen de senaste åren. Har problem med lönsamheten eftersom utvecklingskostnaden slås ut på antal sålda bilar. Med nuvarande kostnader så går man knappt runt. Om några fler valde SAAB så skulle det göra vinst, om däremot antalet sjunker något så blir det förlust och hot om nedläggning. = ökad arbetslöshet. Nu har man på SAAB under senare år gjort fantastiska saker för att öka produktivitet mm men dagens bilar kräver av oss konsumenter massor för att vara tilltalande och detta ger höga utvecklingskostnader som slås ut på för få sålda bilar, alltså problem. Likadant är det för många andra företag. Om fler väljer att köpa importerade produkter och färre egentillverkade så blir det problem med ökad arbetslöshet. Vi konsumenter kräver ständigt lägre priser och köper gärna inporterade prylar (även jag) men det blir problem. Tillväxten i Gnosjö området har varit minimal de senaste ären vilket troligen är ett tecken på att de produkter som kommer från det området nu allt oftare tillverkas utomlands (troligen Kina) Därför anser jag att vi bör bry oss lite mer om att välja produkter tillverkade i Sverige i stället för att slå ned på argument om att även kika på Svenska alternativ. Stolt för att jag är Svensk och sätter stolt på märket Made in Sweden på de produkter som jag är med och tillverkar. Jag jobbar inte på SABB och kör inte SAAB, men jag anser att det är en mycket bra och säker bil, Hoppas den får vara kvar i Sverige, de som jobbar där behöver jobben och vi andra behöver deras bidrag till samhället. Köp gärna importerade produkter men var rädd om balansen så att vi behåller produktion och inkomster här också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst John Smith

Här krävs dessvärre en grundlektion på dess mest basala nivå för att räta ut vissa frågetecken samt för att få balans på diskussionen. Det finns ngn som heter relativa fördelar, om ex Sverige är bättre än Norge på att tillverka bilar och båtar men mycket bättre på just bilar skall Sverige troligtvis bygga bilar, och Norge bygga båtar......just det, även om vi är bättre på båda två, skillnaden ligger just i hur mycket bättre vi är....på detta sätt tillverkar vi endast det vi är världledande på och inte sådant som andra gör bättre, i förlängningen gynnar detta våran ekonomi, vårt välstånd osv. Troligtvis skall inte Sverige bygga båtar, då detta är personalintensivt och löner och energikostnader ligger ganska högt här hemma. Man måste som land se till att inte göra sig lätt utbytbar, bygga båtar kan många göra, men om vi struntar i båtarna (jag förstår att detta naturligtvis blir problematiskt för vissa ensklida personer) så frigörs arbetskraft till att göra mer komplexa ting, som inte kan försvinna till Kina, och som inte medför arbetsskador, för tidig pension osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...