lakrits 0 Postad 21 Augusti , 2009 hej har funderingar på att införskafa en minimax 690 är det någon som vet något om denna båt minsta motor ,bränsleförbrukning utrymme i fören osv. vi är 2 vuxna o 2 barn. mvh thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 22 Augusti , 2009 Hej, Vi har en minimax 690. Familj med 2 2 funkar utmärkt. Barnen sover i stick-kojerna och vi vuxna har hela fören för oss. Jag tycker du ska försöka hitta en med aq145, eller aq 151 motor, sötvattenkyld. Vi har en sugdiesel själva på ca 100 hk, men med rejält vridmoment. Toppfarten blir då inte hissnande men march i plan ca 15 kn. Topp 20. Med en aq 151 tippar jag att du få bränsleförbr. ca 1,3 l/M, efter att läst annonser. Själva har vi ca 1 l/M. Skrovet tycker jag är idealiskt, planar lätt, vår redan vid 12 kn. Samtidigt har den mycket vinkel i fören vilket gör att den tar vågor mycket stötfritt, samt höga fribord vilket gör att den går torrt i sjö. Båten är vindkänslig i låga farter, men det är inte ovanligt för båttypen, kanske är vår lite extra vinkänslig då den är så tung i aktern. Jämfört med ex. flipper 700 som jag testade innan vi köpte vår båt, tycker jag att minimaxen ligger bättre i sjön och går mindre stampigt. Minimaxen har jag hört ritades av Pelle Pettersson för Nimbusvarvet som en lillebror till Nimbus 26 men sattes aldrig i prod. för dom. Bergslagsbåtar tog upp produktionen i början av 70-talet. Försök hitta en med mycket utrustning! AQ 130, sjövattenkyld avrådes då den blir i svagaste laget, vilket ger hög förbrukning. /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lakrits 0 Postad 28 Augusti , 2009 Tack för info åter kommer i ärendet mvh thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 28 Augusti , 2009 Hej. Håller med förre talare, går bra i sjön men vindkänslig. Vår har en AQ130 med ett 280 drev, prop. 14x13, varvar lite för mycket i march 18 knop. Toppfart 25 (nyvaxad). Törstig: ca 1.5/Nm. Naturligtvis vill den ha mer med gäster ombord, eller högre fart. 2 2 ryms bra, vuxna i stickkojerna så kan barnen dela på det stora utrymmet fram. Stuvutrymmen under soffa(bädd) i ruff, på sidorna i aktern. Plats för Portapotti i ruff. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joch 0 Postad 28 Augusti , 2009 Hej! MiniMax eller Swemax 690 är en kanon båt. Hade en med aluminium doghouse som gör utseende lite mordenare. Våran var bestyckad med en V8 och duopropp drev vilket gjorde den till en fantastisk båt att köra. Hittar du en med en V8 så grattis. Ångrar att jag sålde min. Bränseförbrukningen har jag inga siffror på men den var inte speciellt törstig med V8an. Lycka till! /joch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser