Draco145 0 Postad 21 Augusti , 2009 Hej, har fått vatten i oljan och ska nu se om det kan vara fel på oljekylaren då vi även får en stor oljefilm runt båten när den är igång.. Så frågan e nu hur man enklast provtrycker oljekylaren, finns det något sätt att göra det själv? (om inte vad kostar de att få gjort på verkstad?) Än så länge har vi bara monterat bort oljekylaren från motorn och kan inte se några skador.. tacksam för svar (vi har den vp aq145b med 290drev) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 22 Augusti , 2009 Det är bara att sätta tryck på vattensidan och därefter sänka ner paketet i vatten. Dubblar det = läck. Nästa steg är att lokaisera tuben/röret som är läck, täta och löda. (oftast billigast att låta en kylarfirma göra jobbet) mvh/Nitro sätta tryck betyder givetvis att man tätar ena sidan och trycksätter den andra anslutningen Senast ändrad av Nitro | 22 augusti 2009 | 10:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 22 Augusti , 2009 Hej! Min hydrauloljekylare frös sönder i höstas (hade inte hunnit vinterkonservera). Jag lämnade den till Kalmar Bilkylarservice. Kostade runt 1000 kr vill jag minnas. http://www.blocket.se/kalmar/Bilkylare_traktor_maskinkylare_renovering_14432641.htm Han kopplade trycklyft till ena änden av värmeväxlaren, höll den unden vatten, höll för ett av de tunna rören åt gången och kollade när det började bubbla från läckan. Själv körde jag en enklare variant av felsökning innan, jag kopplade vatten i ena änden och tätade i andra änden. Det läckte. Tillräckligt för att förstå att den var läck, men inte i vilket av de tunna rören. Det var ganska svårt att löda tydligen, bubblade ut massor av olja. Jag skulle inte ge mig på att laga själv. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uffep 0 Postad 24 Augusti , 2009 Man kan ju börja den triviala vägen, det gjorde jag i våras när jag hade vatten i oljan och misstänkte ojekylaren. (Jag har en AQ130) Jag skruvade ur och torkade upp insatsen ordentligt, spände på ballonggummi i ena ändan, och ställde den upp. Hällde sedan vatten i tuberna och lät den stå ett tag. Inget vatten observerat på utsidan av rören, rören/lödningarna föreföll täta. Körde sedan åt andra hållet också, för att få lite större tryck på andra ändens lödningar. Kanske inte helt att betrakta som provtryckning, men i allafall en indikation på att rör/lödningar var hela. Bytte sedan O-ringar vid insatsens ändar och återmonterade. Det verkar ha gjort susen. Senast ändrad av uffep | 24 augusti 2009 | 23:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser