ConChord 0 Postad 21 Augusti , 2009 Har lite problem med porpoising, galopperande båt, hoppande för eller vad man nu vill kalla det. Det funkar om jag ställer in motorn mot aktern men då överplanar den samt att jag tappar toppfart. Jag har inte powertrim på motorn. Flyttar jag ut motorn ett eller två hack så går den betydligt snabbare och troligen billigare vid marschfart. Nackdelarna är att den reser sig väldigt högt innan den planar samt börjar galoppera ganska tidigt. Jag har funderat på smart tabs eller Biltemas trimplan. Vad är att föredra av de två alternativen? Trimfenor/Hydrofoiler har jag provat och tagit bort. Sandsäckar i fören är inte heller ett alternativ. Någon som har tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 21 Augusti , 2009 ja där är ju fördelen med powertrimm, vad är det för båt å motorn vi talar om? hjälper det inte att bara flytta ett hack på pinnen? för börjar min hoppa behöver jag bara trimma ner ytterst lite så slutar den. om du gör ett täst då, så ska jag försöka skriva så du förstår. om du fixar ett rör, å sätter om trimm pinnen så du ökar diamerern på pinnen så du får ett typ mällan läge typ mällan hål 2 och 3, förstår du hur jag menar,? bara för å se om det hjälper, har dålig erfarenhet på trimmplan så det lämnar jag till andra, ettalternativ är ju å köpa ett powertrim om det fins att köpa till din motorn, tror inte det är så svårt att montera, bör ju finnas någon typ av universal system, eller bygga om fästena på ett från en annan motor, det sjulle jsg nog själv göra om jag hadde samma broblem, för det är så mycket bättre att kunna justera motorn, både fart mässigt å bränsle ekominisk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConChord 0 Postad 21 Augusti , 2009 Det är en äldre Ryds styrpulpet som heter Dogger och är 5,60 lång. Motorn är en ungefär lika gammal Volvo Penta 550. Jag har nu pinnen på den innersta läget och det funkar men jag vill kunna höja fören både för ekonomin och även för att tjäna någon knop. Problemet är att då börjar den galoppera. Jag skulle kunna flytta fram tanken och batteriet för en bättre viktfördelning men det skulle troligen inte se klokt ut samt att dom tar mer plats. Även om det skulle gå montera ett Powertrim skulle det visserligen lösa vissa problem men inte då jag kör ensam. Mina tankar har då gått till trimplan. Vad har ni för erfarenheter av exempelvis Smart tabs eller Biltemas trimplan? Ökar friktionen mycket med trimplan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser