Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
mattiasw

Makrill i Hakefjorden eller Halsefjorden utanför Stenungsund

Rekommendera Poster

Hej!

Har inte ni heller fått någon makrill i sommar? Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter frpn fiske-sommaren 2009 runt Stenungsund.

Har sett en varierande flock botar strax N Tjörnbron men vet inte hur mycket eller vilken fisk de fångat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan jag inte svara på exakt i dessa vatten men jag har varit i Stigfjorden och utanför Måseskär, utan att fånga en enda makrill........
Några torskar 0-1,5 kg, fjärsing är allt jag fått..
Kör dagligen över Tjörnbron och tittar med avund och intresse på flocken båtar som legat där, och OM dom får något eller VAD det är dom får..

Det har ju varierat massor i antalet som varit där, och igår 090826 var det en enda båt..i morse noll båtar...är det pga att fisken som ev. kan tänkas ha funnits där är slut eller är det kanske den lediga tiden för de glada feskarna som är slut..hoppas på det sistnämnda.

/BHL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var utanför måseskär för ca 3 veckor sen och då tog vi ca 300 makrillar, plockade upp ca 100 på 3 man resten fick gå tillbaka, var sen ute några dagar senare och fick då endast 9st. Prövat Gullmarn men kammade noll. Tydligen ont om makrill i år.....vad kan det bero på?????

post-18583-1394236084,1094_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fanns ett reportage i Uppdrag Granskning i våras, där det framgick att stora flottor på Island nu dammsuger havet på makrill för att göra fiskmjöl av den. Detta för att inte EU släpper in dem med att sälja makrillen som matfisk.

Om inte välden lyckas finna sätt att hårdreglera det internationella fisket och all handel med fiskmjöl etc., så kommer haven snart att vara fria från fisk, och därmend från fiskefångster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det har varit väldigt varierande där jag fiskat mitt i Hakefjorden, varierat mellan 0 och 10. Oftast två-tre st på ett par timmar så det har inte varit nägon höjdare. Däremot ha det varit stora och ingen spirr, alla har jag fått på stagg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...