Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
mobisma_peter

Volvo Penta AQ231 ryker från motorn vid full gas

Rekommendera Poster

Hej. Kan någon vara till hjälp? Motor Volvo Penta AQ231 bifogar en bild. När vi kör med full gas så ryker det om motorn (se bilden). Vet någon vad som sitter där och vad som är fel, behövs göras osv?

Mvh Peter

post-10008003-1394236072,5614_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bultar till insuget sitter löst är väl ingen höjdare, dra åt dessa.

Att det blir varnt på insuget så färgen smälter är normalt, det finns nämligen en kanal där avgaserna går igenom insuget just där. Detta är förvärmningen av insuget. När färgen har brunnit upp så sluter det att lukta osh ryka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med ovanstående talare. motorn ser nymålad ut. färgen ska bara bränna av på dom varmaste ställlena. fick samma fenomen på min aq271c efter nymålning.

smuggler28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för era svar. Jag var ner till båten ikväll och försökte skruva till skruvarna, men (se bilden). Skruvarna verkar sitta på 'snedden' ser brända ut... på bilden med förstorad bild på en av skruvarna så kan man mellan skruv å block få ner skruvmejselspetsen. Kännsla om man drar i skruvarna är risken att det går åt sk...n, förstör gängen alt skruven går av? Skruvarna sitter stenhårt ändå när jag drog i dom med fasta nycklar.

Båten är inköpt i år, de kanske av någon anledning glömt att skruva i skruvarna ordentligt på den marina vi köpt båten av?



Senast ändrad av mobisma_peter | 22 augusti 2009 | 00:21



Senast ändrad av mobisma_peter | 22 augusti 2009 | 00:22

post-10008003-1394236073,4924_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju ut som den är snedgängad. dvs itvingad snett av någon klåpare. Det är ju inte så där jätte lyckat om bultarna inte utövar tryck på insuget. Har du otur så finns det en viss risk för att blåsa insugspackningen just där. Om det är gängpaj så är det nog tyvärr så att felet troligtvis sitter i toppen.

Kan ju gå att få burt bulten och renovera gängan med en tapp när det sitter på plats,

Varför är motorn nymålad? Bara uppfrächad inför försäljningen, vad jag försyår så har du nyligen köpt den?

Sedan så ser förgasaren ut att vara slaktad på choken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Ja precis rätt uttryck snedgängad och intvingad, den sitter stenhårt fast. Jag har inte ägt en båt på ca 17 år innan vi köpte den här på www.buckard.com buckards båtar. Garantin har utgått, gällde 3 månader. Om bultarna inte utövar tryck på insuget, vad kan hända då?

Är det svårt att byta insugspackningen själv? Törs man värma bulten där för att få loss den? En till reagerade på att choken var borttagen under sommaren! Jag pumpar med gasen vid start. Men är det negativt om choken är borttagen? Jag bor i Norrtälje och tänkte lämna in den till en erfaren båtmekaniker under vintern för genomgång av motorn.

Motorn och båt har för övrigt gått bra under sommaren, fram tills sjövattenpumpen började strula så kom väl det här med att vi upptäckte det här felet med.



Senast ändrad av mobisma_peter | 22 augusti 2009 | 11:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...