Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
BoatBengan

Renovering av en Crescent 425- från vrak till pärla?

Rekommendera Poster

Förra hösten köpte jag en Crescent 425:a i riktigt dåligt skick som jag nu håller på och renoverar. Allt inplastat trä var murket så det första jag gjorde var att rensa ur allt dåligt material. Sedan lät jag båten ligga och torka under vintern och våren och nu har jag börjat bygga upp den igen. Ju mer jag höll på med den, desto fler fel hittade jag. Relingslisten var trasig på flera ställen och flera små bitar av relingen var bortslitna. Kölen såg först fin ut, men det visade sig att den var lagad på ett felaktigt sätt, så jag tvingades göra om allt från början. Så här såg båten ut när jag hade börjat slita ur den gamla inredningen.

Jag har nu kommit halvvägs i mitt projekt och tycker att det är dags att lägga upp lite bilder. Kom gärna med feedback och synpunkter. Det är mitt första projekt, så det är möjligt att jag gjort en del missar...Cool

Senast ändrad av BoatBengan | 20 augusti 2009 | 21:21

post-10006326-1394236072,0149_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ändå höll på så bestämde jag mig för att göra om akterspegeln så den passade långriggade motorer...Här är den gamla...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I fören så valde jag att plasta in tomma bensindunkar eftersom dessa borde ha lång livslängd och ha kvar flytkraften även om det går hål på fören. ( Hoppas att de inte hoppar runt för mycket när man kör bara...)

post-10006326-1394236072,3823_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan så låg det plastpåsar med frigolitbitar i tankarna...Dessa hade sugit åt sig rejält med vatten...

post-10006326-1394236072,4404_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här långt har jag kommit tills idag. Fören och durken fram är klara och ska bara målas. Jag håller nu på med mittentoften. Tanken är att det ska sitta en skiva över alltihop så att man kan öppna allt. I mitten ska jag ha ett batteri som är kopplat till lampor och länspump. Sidorna kommer att fungera som förvaringsutrymmen och flyttankar. Det är tänkt att det ska bli tätt när man stänger locket. Jag har satt två ventiler i fören eftersom den inte går att öppna.

post-10006326-1394236072,498_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser bra ut!

Ge inte upp hoppet! Har själv varit i din sits, till slut när man är klar är man nöjd och första turen med sin aldeles egenrenoverade båt är oslagbar!Glad

Bara o gneta på! Lycka till!

//A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du dom liggande som på bilden lär dom nog hoppa runt en del rätt snart, tejp är inte så långlivat särskilt när det sitter på det viset. Jag hade åtminstone lagt några glasfiberremsor tvärs över dunkarna (liknande som tejpen är dragen) för att hålla dom någorlunda stabilt under lång tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar A! Glad

Mm, bensindunkarna i fören var en chansning..Får se hur det fungerar när man har kört med båten ett tag...De i mitten ligger fastpressade, så de borde ligga still...Möjligen att de på sidorna rör sig. Det känns dock som motorljudet borde överrösta ljudet som de skapar, men vi får se hur det blir! Ni som är duktiga på att måla båtar, hur mycket bör jag slipa på botten för att få färgen att fästa? Har köpt primer/sealer och bottenfärg, men jag är osäker på slipningen innan. Tanken är att båten ska bli vit på insidan, svart på utsidan och med röd bottenfärg. Borde bli snyggt!Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker bygget ser riktigt bra ut! Köpte själv en Crescent 425 i dåligt skick nu här i veckan. Ska börja med att bygga om motorbrunn och aktertoft då båten är helt murken på dessa ställen.

Vet du hur det är med bottenstockar i denna modell, finns det? Det ser ut som du kör vanlig plyfa, tar du det och bara oljar det sen? Brukar använda marinplyfa på min båt enbart, dyrare men hållbarare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så vitt jag har sett så finns det inga bottenstockar, utan allt var fäst direkt i skrovet, som är ganska tunnt i botten...Ja, jag kör vanlig billig 12 mm plywood, men jag lackar alla ytor med polyester. Det verkar fästa ganska bra i träet och borde göra plywooden mer vattentålig. Alla synliga ytor kommer sedan att målas med topcoat. Den tidigare plywooden var mycket tunnare och helt obehandlad på undersidan, så det är inte konstigt att det hade murknat... Den nya konstruktionen borde hålla längre...  Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar Micke!

Ge mig gärna lite tips om målningen... Såg att du lyckades riktigt bra med din båt! Vill naturligtvis få så blank och fin yta som möjligt på den, men det kanske inte går med tanke på hur dåligt skick båten är i? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå.

Har stått och jobbat med min båt nu under helgen. Vilka lik dessa gamla båtar är! Jag visste att båten var i riktigt dåligt skick men man slutar aldrig att förundras vad tidigare ägare gjort med båtarna. I hela min båt var plywooden helt igenomdränkt med vatten och så var alla utrymmen i båten fyllda med något sorts fogskum (från fabrik?). Fogskummet hade självklart sugit upp och kvarhållit enorma mängder vatten. Tog och sågade upp hela inredningen först med tigersåg och sedan med vinkelslip ända från akterspegeln till fronttoften. Nu är den helt strippad och nästa helg ska jag försöka bygga upp nya tofter.

Det är kul att se hur föregående ägare försökt komma åt fuktproblemet. Massa konstiga lufthål varstans i båten, extra fyllda utrymmen med värdelöst fogskumm, förstärkning av tofter från utsidan för att spara arbete (snarare få dubbelt arbete), laga en skada på utsidan av skrovet med att skruva fast en metallplatta(!) osv. Man slutar aldrig förvånas!

Jag hade däremot tänkt mig en annan lösning än dig på konstruktionen. Tänkte först och främst stärka upp botten på skrovet med lite extra glasfiber, därefter tar jag och monterar bottenstockar och lägger marinplywood på detta. Detta tas sedan och plastas igen men bara från ovansidan, träet kan luftas genom luftål som jag tänkte göra längst bak och längst fram i båten (dyvika vid fronsitsen).

Tofter och stuvutrymmen byggs sedan i marinplywood och monteras fast i båten för att sedan plastas ihop med skrovet. Dessa får alla sina egna slutbara luftningshål.

Vet ej hur bra det är att försöka som du, att plasta in allt trä helt? Så länge det håller tätt är det ju lugnt men den dagen fukt tränger in är det kört?! Bättre att satsa på ett system som kan andas?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tack, visst blir man orolig när man tänker på alla gamla båtar som puttrar omkring med mer eller mindre söndermurken inredning... Du har säkert rätt i dina tankar om inplastat trä! Detta är första gången jag bygger om en båt och jag är absolut inte säker på att jag gör rätt, tyvärr... Det jag utgår ifrån är det som inte fungerade, dvs hur båten var uppbyggd innan. Så genom att ändra på konstruktionen är målet att den ska bli bättre än innan. Tidigare låg plywooden oskyddad ner mot kölen och detta var ingen bra lösning. Genom att behandla plywooden med polyester hoppas jag att det i alla fall tar längre tid för träet att suga upp vatten... Men vi får se!Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe ok! Ja vi kör ju två olika metoder på våra renoveringar så vi får se vilken som ruttnar upp först :) Postar tillbaks om 20 år ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he! Absolut! Flört

Det enda jag med säkerhet kan säga nu är att allt har tagit längre tid och kostat mer än jag trodde från början...Ändå har jag använt billiga produkter från Biltema...Men jag har lärt mig massor! Om båtfan inte flyter vid första sjösättningen kommer jag bli så arg att jag kommer värma upp vattnet i hela Kalmarsund!...På så sätt kanske man kan förlänga båtsäsongen för er andra? Inget ont som inte har något gott med sig!Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag äntligen hunnit fixa lite mer med båten... Två lampor samt en elektrisk länspump är monterade och ihopkopplade med en instrumentpanel...Fungerar än så länge!

post-10006326-1394236097,0039_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...Har även börjat måla lite på botten. Den grå primern är målad på lagningarna och den kopparfärgade på den gamla bottenfärgen...Kommer nog inte att lägga på bottenfärg förrän till våren. Nu syns alla småskador bättre, men dessa väntar jag med att fixa...Nästa steg är att måla båten invändigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några nya framsteg, sjukt intressant att läsa och se hur du gjort, skall själv fixa akterspegel och förstärka skrov till vintern. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...