fyren 0 Postad 20 Augusti , 2009 Har idag kollat stigningen på min propeller. Där står 6x11. tittar jag på Ishopmarine står inte den propeller med. Jag tycker att den övervarvar och vill, ha en högre hastighet men segare starter, Vad skall jag välja för propeller då?? Tacksam för svar. Med Vänliga Hälsningar Fyren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 21 Augusti , 2009 50 visningar och inget svar. Finns inte kuskapen om propellrar på detta forum? mvh Fyren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inka508 1 Postad 21 Augusti , 2009 Hej ! Vi har ett företag i Lidköping som heter Rodahl Marin. De är jätteduktiga på propellrar. Jag tror att Du kan få den hjälp Du behöver där. Mvh Ingemar K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 21 Augusti , 2009 Du har nog större chans att få ett bra svar om du uppger båtmodell,motorfabrikat och effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 21 Augusti , 2009 Ja det har du alldeles rätt i Det är en Ockelbo T14 Med en Johnson 30 hk årsm -85. Mvh Fyren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 21 Augusti , 2009 Då ska du ha en propeller som heter 10x15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 21 Augusti , 2009 ok. tack för svaret. Vad är det för skillnad på dessa, Får jag en ökad hastighet med mindre varv med den proppen? Är så trött på att behöva byta bricka efter bricka till låsbrickor, när allt skramlar loss för att det tokvarvar i marchfart. ( tycker det borde ha suttit det från början) Jag tycker ju att den motorn skall få upp den lilla båten rätt så lätt i plan, men idag måste jag varva rätt så duktigt för att komma dit. Mvh Fyren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 21 Augusti , 2009 ja du får mindre varv på motorn o högre toppfart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 21 Augusti , 2009 Tack så mycket. Kan man svara innan den är inhandlad och monterad, på hur många knop det gör i skillnad. Bara för skojs skull. Topfarten i dag med den propeller jag har 6x11 gör 23knop vid brutalt tokvarv. Blir ju förmodligen billigare i bränsle förbrukning? Mvh Fyren Senast ändrad av fyren | 21 augusti 2009 | 20:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 21 Augusti , 2009 Har du inte läst fel 6x11 tror jag inte de finns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 22 Augusti , 2009 Jag tror att jag läst på rätt ställe på proppen. Jag bifogar en bild på proppen. Men jag kan ha läst fel. Det kanske skall vara 11x9. Då kanske det stämmer bättre Mvh Fyren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 22 Augusti , 2009 Nu har jag löst frågan med om det var en 6x11 propp. NEJ det var det inte, det rätta var 11x9 propp Kollat artnr på ishopmarine. Skall jag fortfarande byta till föreslagen propp, eller är det en annan propp som gäller nu? Mvh Fyren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 22 Augusti , 2009 Wanmar brukar veta vad han prata om :-) . det finns ett företag i stockholm, propellertrim heter de tror jag. Där kan man köpa en propeller och byta den tills man är nöjd. Hör med de Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 23 Augusti , 2009 Tack så mycket. Då inskaffar jag en sådan. Skönt att släppa den där proppen nu Mvh Fyren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser