Nickke 0 Postad 20 Augusti , 2009 Jag skulle vilja veta vilken höjd propellern ska sitta i förhållande till botten på båten? Det är en HT-båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte_VP250 0 Postad 20 Augusti , 2009 Plattan på motorn (kommer inte ihåg vad den kallas) över propellern skall ligga någon centimeter under botten på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 20 Augusti , 2009 Kavitationsplattan heter plattan. Skall ligga i invå med botten. Finns kanske 10.000.000.000 frågor om detta här i forumet. Sök på kavitationsplatta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 20 Augusti , 2009 Och jag säger att den ska sitta ovaför botten på båten, antiventilationsplattan alltså. Enkelt förklarat så ska den sitta så högt att propellern inte ventilerar. Så lite motor som möjligt i vattnet är målet för allt som sticker ner i vattnet bromsar. Hur mycket det blir beror på hur din botten ser ut samt vilken propeller du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 20 Augusti , 2009 Håller absolut med föregående inlägg, ovanför bottnet. Motorer installeras ofta för lågt och arbetar då inte optimalt, drar mer bränsle och slits fortare. Höjde motorn bå min Buster X och den gick betydligt bättre utan att propellern suger luft. Frågade ÅF om detta och enligt dom så var den rätt monterad av dom(för lågt).. Lita inte på alla sk experter.. Plattan skall synas när du planar och har motorn rätt trimmad, om den dränks av vatten så är motorn för lågt monterad.. Senast ändrad av Mark77 | 20 augusti 2009 | 19:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser